Inlägg från: Mariajac |Visa alla inlägg
  • Mariajac

Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?

Vi har nyss varit i Grekland i två veckor; jag, min man och våra två barn.

Resan kostade 22.900:- kronor inkl avbeställningsskydd och frukost.

Försäkringen tecknade vi separat, med Europeiska, och den kostade runt 1.200:- kronor.

På resan blev dottern sjuk, hade feber i några dagar och åkte också på en halsinfektion. Givetvis gick vi till läkare på plats - varje dag - och dokumenterade sjukdomens lopp. Inga utlägg, inga kostnader för penicillin, ingenting behövde vi betala. Andra som besökte samma läkare men inte hade reseförsäkring fick betala 100 euro (ca 900 kr) per läkarbesök. Visst får de tillbaka en stor del av pengarna sedan när de kommer hem, men det är ju tråkigt att ligga ute med.

Vi skickade in läkarintyget på torsdagen efter att vi kommit hem, och på onsdagen efter satt det 14.500:- på mitt konto. När vi nu ska boka en ny resa, fyller de på med resterande belopp mot vad vår resa kostade, alltså ca 8.400:- till. Vi fick alltså en helt ny resa, helt otroligt! Ingen självrisk, inget krångel, inga frågor eller tusen extra papper att fylla i. Hur smidigt som helst - och vilken bonus!!! Jag är jättenöjd och superglad. Kommer alltid teckna reseförsäkring med Europeiska!!!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Molly & Ludvig ♥¸.?°´¯) ♥
  • Mariajac
    hotten skrev 2007-06-14 23:30:49 följande:
    maria.. fast du kan ju berätta vad du tycker är så bra med att betala svindyra extra försäkringar när du får allt det där genom en bra hemförsäkring oxå?
    bumbi skrev 2007-06-14 23:33:50 följande:
    inte maria här men svara ändå men om man har hemförsäkring så får man ju ligga ute med alla pengar för läkarbesök, pencillin m.m. tills man kommer hem. Har man resebolagets försäkring så får man ersättning direkt på plats eller blir hänvisade till deras läkare så att man inte behöver betala läkarbesöket
    * En vanlig hemförsäkring, iallafall inte vår (Folksam), ger en ny resa vid sjukdom.

* Vanliga hemförsäkringar anser ibland inte att vissa sjukdomar eller liknande förhindrar resans planer. En vän till mig var på skidsemester och hennes man bröt armen, men försäkringsbolaget gav honom inte ett öre, för han kunde ju fortfarande vara ute på promenader! Att resan var avsedd för skidåkning och därmed förstörd var det ingen som tog hänsyn till...

* Svindyrt? Nja...1200:- är inte svindyrt i mina ögon! Dessutom är ju självrisken på runt en tusenlapp hos de flesta försäkringsbolag, så det går ju nästan jämnt upp!

* Som sagt: ingen självrisk!

* Inget krångel eller långa handläggningstider - man har varit sjuk, man får pengar. Punkt.
  • Mariajac
    LillaÄrtan skrev 2007-06-14 23:53:32 följande:
    Tycker att det blivit en väldigt otrevlig ton här i tråden.Jag hade lite frågor till er som faktiskt fått tillbaka pengar på förstörd semester.Inte bett om olika spekuleringar om ni tror jag får en krona eller ej.Jag har varit i kontakt med SOS International & Folksam och givetvis skall vi få ersättning.Min fråga var i trådstarten; Hur mycket kan man tänkas få i ersättning?Handlar detta om en tusenlapp eller kan man få mer tillbaka på en resa man betalt 14 000:-. Trist med svar som; "Du kommer inte få ett jota" eller "Räkna inte med ett öre" på ett ungefär...För en ersättning för vår försötrda semester har dem lovat oss. Dottern + 1vuxenSka skicka in våra biljetter & en kopia på läkarintyget o sedan ska detta fixas sade hon på Folksam i förmiddags till mig.Ni får kalla mig dum eller vad Ni som helst vill, vi valde ÄNDÅ att INTE teckna någon ytterligare reseförsäkring iom att vi har denna reseförsäkring genom Folksam.
    Det är klart man undrar vad man kan få tillbaka, det gjorde ju jag med såklart! Självklart vill man ha tillbaka så mycket som möjligt eftersom resan inte blev som hade tänkt.

Jag ville egentligen inte teckna en extra försäkring för resan, men min man insisterade på att det kunde vara bra ifall något hände barnen - vilket jag är otroligt tacksam för nu. Så här i efterhand är det verkligen värt pengarna. Tycker absolut inte att du är dum.

Vi hade rätt till en ny resa eftersom dottern, enligt läkarintyget, varit sjuk åtta dagar av fjorton. Hade hon varit sjuk kortare period så får man tillbaka dagsandelar av resans pris. Vet inte exakt vad Folksam har för regler för ersättning, men hoppas att det löser sig för dig/er! Håll oss gärna uppdaterade! Får du samma slags ersättning som vi fick kanske "Hotten" får rätt ändå så det slutas suras där borta!
  • Mariajac
    LillaÄrtan skrev 2007-06-15 00:16:42 följande:
    Självklart förväntar jag inte mig att få tillbaka hela resans belopp eller ens hälften.. Ersättning borde ju utgå efter vad man betalat också.Någon som betalat 5000:- för sin resa för 7 dagar kan inte få tillbaka 7000:- på sin försäkring. Då är ju 900:- HELT förståreligt. Vi har betalt 14 100:- för vår resa för 7 dagar, jag förväntar mig mer änn 900:- bara.....
    Om resan kostade 14.100:-, så hade du fått tillbaka ca 2.000:- per dag som ni har sjukintyg för om du hade haft Europeiska. Var dottern sjuk fyra dagar eller mer av resans sju dagar hade ni fått en resa värd 14.100:- tillbaka, som ska nyttjas inom ett år.

Om två personer (eller fler) varit sjuka samtidigt är det bara en som får ersättning.

Hur andra bolag ställer sig till ersättning vet jag ju som sagt inte, men där har du ett riktmärke iallafall. Ofta har bolagen en schablon som de går efter (öroninflammation = ersättning i tre dagar, feber = ersättning i två dagar osv).

Hoppas som sagt att ni får en hel del tillbaka!
  • Mariajac
    hotten skrev 2007-06-15 08:44:50 följande:
    ts: spekulera vet jag inte har ju som sagt varit sjuk sååå många gånger (eller någon i familjen) å då en av oss varit sjuka mer än halva resan så har vi fått ny resa för hela familjen. Nått annat för er kan jag heller inte tänka mig! (fast då har vi ju trygg hansa så jag kan inte svära hur folksam har men.. utgår man från de du berättar å de jag vill minnas av folksam oxå så!)fast ni haft all inclusive så kan ni ju ha öka de kostnader åtminstone om man vill få det till det...men då ni haft allinclusive så vet jag inte hur de kan tänkas räkna detta på resan KAN ju vara så att de drar av en summa för det för det är ju resan ni skall få ny inte maten, försäkringar, avbeställningskydd...maria.. chabloner gäller vid otydliga läkarintyg eller OM de ger ersättning utan läkarintyg..självklart kan flera/hela sällskapet få ersättning om de varit sjuka! varför sig bara att man inte lägger ihop det! även på europeiska.. å att tro att man inte behöver ligga ute med pengar för att man har de så får man ju tro det då, beror ju på tidpunkten man blir sjuk å vilka utlägg man har tex det enklaste så taxi resan till flygplatsen om man måste ta ett senare plan...sen springer man väll inte dagligen till reseledarna å fyller i papper för att ta ut pengar man haft för utlägg??som sagt har vår nota gått tex på 36000,- så har vi legat ute med ca 600,- som vi fått tillbaka efter ca 2 veckor. eller senast nota ca 7000.- låg ute med ca 500,-inga självrisker eller sånt i hemförsäkringen!!!
    Du skriver så rörigt så jag har lite svårt för att fatta vad du skriver till 100%. Du kanske inte läste tidigare när du bad mig svara på vad jag tyckte var positivt med europeiska eller en extra reseförsäkring.

Ja, schablonerna gäller vid otydliga läkarintyg, där har du rätt.

Däremot när jag skrev att man får tillbaka 2.000:- per dag om resan kostat 14.000 för en vecka, borde du väl kunna räkna ut att de 2.000 kronorna är FÖR HELA RESESÄLLSKAPET annars skulle ju dagsandelen dessutom behövas delas på antalet personer som reste, om man bara får ersättning för en person.

Vad jag menade är att man inte kan komma och säga att två personer i samma familj varit sjuka och vill ha dubbla kostnaden, alltså 4.000:- per dag. EN ersättning utgår, oavsett hur många i familjen som varit sjuka.

Jag förstår inte att du retar upp dig så på vad andra skriver, känner du att du måste ha rätt eller? Verkar som om många här haft extra reseförsäkring och faktiskt blivit hjälpta av det på ett sätt som hemförsäkringen inte står för. Sedan om man väljer en separat reseförsäkring eller en kompletterande reseförsäkring till hemförsäkringen gör man ju som man vill och hur det passar ens behov.

Jag kan ju bara utgå från vårt fall! Vi betalade inte vår resa med kort, därför fick vi ingen försäkring därigenom. Den kompletterande försäkringen vi kunde välja via Folksam innebar inte alls samma möjligheter som Europeiska, och därför valde vi att teckna försäkring med Europeiska.

Jag har, precis som du, rest mycket och aldrig haft en reseförsäkring tidigare - och klarat mig alldeles utmärkt ändå! Dock är jag ju glad att vi hade kompletterande skydd nu när det faktiskt behövdes denna gång!
  • Mariajac

TS: Du har ju bett om att få veta hur andra blivit behandlade när de blivit sjuka på semestern, då är det väl inte konstigt att man svarar utifrån sina egena erfarenheter. Jag är ju liksom inte representant för Folksam utan berättar vad JAG har upplevt med ett annat bolag, så du kanske har någonting att gå efter.

Inte alls meningen att "förstöra din tråd" som du utrycker det, även om det blev mer diskussioner huruvida man ska teckna extra reseförsäkring eller inte, än om ditt fall.

• Mariajac

TS: "och nu ska alla veta allt"???

Fattar nada! Först vill du att man ska svara på vad man har för erfarenheter - men vaddå? Hur ska man kunna svara på vad du kan tänkas få för ersättning om du inte vill prata om detaljer?

• Mariajac
    LillaÄrtan skrev 2007-06-15 21:06:39 följande:
    Förlåt alla för att jag är sur och otrevlig. Inte min mening att hacka på alla nu. Ni som har hjälpt mig, Tack! Men jag är less & ledsen och det är inte direkt kul, uppiggande eller förhoppningsfullt när folk skriver till en att dem inte tror att man får tillbaka en krona trots att jag i TS skrivit att Folksam skall ersätta sjukdagarna för mig + min dotter. Dem säger ju inte det om det är så att ingen ersättning utgår till någon av oss? Och jag är väl medveten om att det finns bra försärkingar att ta som extra skydd, vilket vi aldrig gjorde. Gjort är gjort men nu vet man till nästa gång iallafall! Det känns ganska lönlöst att läsa sida efter sida om tex. europeiska och att dem betalar ut ersättning redan efter en vecka och man behöver inte skicka in några pappper och inte göra något själv osv..... Det hjälper ju inte mig känns det som Jag skall skicka in biljetterna och en kopia av dotterns läkarintyg och en redogörelse om hur resan varit i största helhet. Om de sjuka dagarna för dottern & oss vuxna, vården hon fick i Turkiet osv. Sedan om det tar 3 månader innan ersättningen betalas ut är inga problem, jag väntar mig inte pengarna denna veckan ändå...Min mening med denna tråden från början var erfarenheter, fick ni tillbaka något och hur mycket fick ni? Fattar att det är mycket olika beroende om man varit i Turket eller Indien om resan kostade 3000:- eller 30 000:-.. Undrade bara hur allting gick till.

Nu orkar jag inte engagera mig i den här frågan längre, men jag vill bara att du ska veta en sak: När jag har skrivit om MINA erfarenheter med Europeiska, har det över huvud taget inte varit för att trycka ner dig som inte tagit en extra semesterförsäkring. Tvärtom har jag delat med mig av mina erfarenheter, precis som många andra i tråden, om HUR det kan gå till när man får ersättning - oavsett vilken försäkring man har. Jag har också vid flera tillfällen skrivit att jag hoppas att du får en bra kompensation.

Svar på tråden Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?