hotten skrev 2007-06-15 08:44:50 följande:
ts: spekulera vet jag inte har ju som sagt varit sjuk sååå många gånger (eller någon i familjen) å då en av oss varit sjuka mer än halva resan så har vi fått ny resa för hela familjen. Nått annat för er kan jag heller inte tänka mig! (fast då har vi ju trygg hansa så jag kan inte svära hur folksam har men.. utgår man från de du berättar å de jag vill minnas av folksam oxå så!)fast ni haft all inclusive så kan ni ju ha öka de kostnader åtminstone om man vill få det till det...men då ni haft allinclusive så vet jag inte hur de kan tänkas räkna detta på resan KAN ju vara så att de drar av en summa för det för det är ju resan ni skall få ny inte maten, försäkringar, avbeställningskydd...maria.. chabloner gäller vid otydliga läkarintyg eller OM de ger ersättning utan läkarintyg..självklart kan flera/hela sällskapet få ersättning om de varit sjuka! varför sig bara att man inte lägger ihop det! även på europeiska.. å att tro att man inte behöver ligga ute med pengar för att man har de så får man ju tro det då, beror ju på tidpunkten man blir sjuk å vilka utlägg man har tex det enklaste så taxi resan till flygplatsen om man måste ta ett senare plan...sen springer man väll inte dagligen till reseledarna å fyller i papper för att ta ut pengar man haft för utlägg??som sagt har vår nota gått tex på 36000,- så har vi legat ute med ca 600,- som vi fått tillbaka efter ca 2 veckor. eller senast nota ca 7000.- låg ute med ca 500,-inga självrisker eller sånt i hemförsäkringen!!!
Du skriver så rörigt så jag har lite svårt för att fatta vad du skriver till 100%. Du kanske inte läste tidigare när du bad mig svara på vad jag tyckte var positivt med europeiska eller en extra reseförsäkring.
Ja, schablonerna gäller vid otydliga läkarintyg, där har du rätt.
Däremot när jag skrev att man får tillbaka 2.000:- per dag om resan kostat 14.000 för en vecka, borde du väl kunna räkna ut att de 2.000 kronorna är FÖR HELA RESESÄLLSKAPET annars skulle ju dagsandelen dessutom behövas delas på antalet personer som reste, om man bara får ersättning för en person.
Vad jag menade är att man inte kan komma och säga att två personer i samma familj varit sjuka och vill ha dubbla kostnaden, alltså 4.000:- per dag. EN ersättning utgår, oavsett hur många i familjen som varit sjuka.
Jag förstår inte att du retar upp dig så på vad andra skriver, känner du att du måste ha rätt eller? Verkar som om många här haft extra reseförsäkring och faktiskt blivit hjälpta av det på ett sätt som hemförsäkringen inte står för. Sedan om man väljer en separat reseförsäkring eller en kompletterande reseförsäkring till hemförsäkringen gör man ju som man vill och hur det passar ens behov.
Jag kan ju bara utgå från vårt fall! Vi betalade inte vår resa med kort, därför fick vi ingen försäkring därigenom. Den kompletterande försäkringen vi kunde välja via Folksam innebar inte alls samma möjligheter som Europeiska, och därför valde vi att teckna försäkring med Europeiska.
Jag har, precis som du, rest mycket och aldrig haft en reseförsäkring tidigare - och klarat mig alldeles utmärkt ändå! Dock är jag ju glad att vi hade kompletterande skydd nu när det faktiskt behövdes denna gång!