• hotten

Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?

fru indo... nog finns det hemförsäkringar med reseförsäkring (tex res pluss, tur å retur mfl dvs folksam, trygghansa osv) där
    man inte heller har någon självrisk och får en ny resa för hela familjen om en är sjuk mer än halva resan.. som oxå täcker allt de där du skriver om nått händer med bilen, bostaden osv..
    dessutom kostar dessa tillägg i hemförsäkringen bara ca 350,- år å gäller för hela familjer hur många resor som hellst ink avsbeställningskydd! räkna på det...

så jag säger tvärt emot dig, helt klart! många tror resebolagens extra försäkringar är så bra.. bah...
    Resebolagens extra försäkringar finns enbart andledning att teckna om resan är mycket dyr per dag sett, då man i dessa lättare får tillbaka per dag (utan att halva resan blir förstörd) men dessa är väldigt krongliga att göra med å de tänjer verkligen på gränserna och skriver å svarar på frågor väldigt difust tills det gäller...
    Detta har vi själv upplevt och detta har vi många gånger fått bekräftat av tolkar mfl på olika sjukhus i världen.

å ja vi reser flera gånger per år och har fler än en gång fått ny resa för hela familjen (resans pris minus ev avbeställningspris ev försäkrings priser)

Jag ids inte ens gå in på detta utan den som tror sig veta får tro vad denne vill, jag vet å det räcker för mig!

• hotten

lilla ärta, vad står det i barnets sjukintyg? annars kan ju ingen här säga vad ni kan tänkas få tillbaka,.. står det bara vila så får du typ halva din tillbaka å barnets, står det däremot ordinerad vila på rummet, så är det mer troligt att ni får en ny resa för hela familjen minus självrisk å en del andra kostnader dvs typ - 3000,- (förutsatt naturligtvis att ni alla är skrivna på samma adress) det gör även framgår att barnet har feber osv för att bedömningen skall bli klart vila på rummet ..

de är ju de vanliga men beror ju på hurdan försäkring ni har valt...

sen undrar man ju varför ni inte tecknat extra reseförsäkring genom hemförsäkringen om ni vill vara bra försäkrade? slippa självrisk mm..
    (ännu större frågetecken naturligtvis för de som betalar hutlösa summor för resebolagens extra försäkringar när hemförsäkringen täcker samma sak)

Varför tog ni inte läkarintyg på er själva?
    Är det inget ni kan fixa i efterhand? (har själv gjort det i efterhand genom att ringa till i mitt fall spanien å det var inga problem alls att få, har även faxat å ring till andra länder om jag velat kompletera nått intyg i efterhand)

har ni skickat in andra kvitton, som taxi, medeciner, mat, ökade levnadskostnader osv osv?? helt otroligt men sant man får tillbaka allt sådant oxå (dock efter summa per land som ud har bestämt, vet inte vad denna summa för turkiet ligger på)

• hotten

maria: fast blir det flera läkarbesök (eller innläggning, dyrt) så ringer man ju SOS så de lägger garantier till sjukhusen, inte ligger man ju ute själv med många tusen ...
    Dessutom så täcker tex europeiskas å andra estra reseförsäkringars vanliga försäkring vård enbart upp till 2000.-!!! sen måste man förlita sig på sin hemförsäkring oavsett!!

nä jag skall inte mässa mer alla gör som de tycker..

• hotten

maria.. fast du kan ju berätta vad du tycker är så bra med att betala svindyra extra försäkringar när du får allt det där genom en bra hemförsäkring oxå?

• hotten

ts: spekulera vet jag inte har ju som sagt varit sjuk sååå många gånger (eller någon i familjen) å då en av oss varit sjuka mer än halva resan så har vi fått ny resa för hela familjen. Nått annat för er kan jag heller inte tänka mig! (fast då har vi ju trygg hansa så jag kan inte svära hur folksam har men.. utgår man från de du berättar å de jag vill minnas av folksam oxå så!)

fast ni haft all inclusive så kan ni ju ha öka de kostnader åtminstone om man vill få det till det...
    men då ni haft allinclusive så vet jag inte hur de kan tänkas räkna detta på resan KAN ju vara så att de drar av en summa för det för det är ju resan ni skall få ny inte maten, försäkringar, avbeställningskydd...

maria.. chabloner gäller vid otydliga läkarintyg eller OM de ger ersättning utan läkarintyg..
    självklart kan flera/hela sällskapet få ersättning om de varit sjuka! varför sig bara att man inte lägger ihop det! även på europeiska.. å att tro att man inte behöver ligga ute med pengar för att man har de så får man ju tro det då, beror ju på tidpunkten man blir sjuk å vilka utlägg man har tex det enklaste så taxi resan till flygplatsen om man måste ta ett senare plan...
    sen springer man väll inte dagligen till reseledarna å fyller i papper för att ta ut pengar man haft för utlägg??

som sagt har vår nota gått tex på 36000,- så har vi legat ute med ca 600,- som vi fått tillbaka efter ca 2 veckor. eller senast nota ca 7000.- låg ute med ca 500,-
    inga självrisker eller sånt i hemförsäkringen!!!

• hotten

TS: förlåt jag vet inte varför du tycker jag är otrevlig å vill vara elak?? är faktiskt helt oförstående å lämnar tråden!

Har man betalat för att få tex halvpansion så drar ju försäkringen bort den summan från resans pris, att jag då bara skriver att de kanske gör det samma för allinclusive (mat som mat typ??)?? varför är det elakt????
    (nog måste ni ju ha ätit nått bara för att ni inte varit på sjukhuset)

maria..: jag antar att alla förstår att man inte kan få dubbelt upp vad man betalat ?

Jag är upprörd över folks okunskap och naivititet (inget med dig eller ts att göra utan allmänt), extra försäkringarnas marknasdföring osv...

• hotten

maria med tre barn, va skoj att ni fått besök av försäkringsbolagets representant på teneriffa, vi har en gång oxå haft europeiska på just teneriffa å de har inga prepresentatner där!,
    vi har aldrig för eller senare legat ute med så mycket pengar som då, vi fick gå över till hemförsäkringen även den gången då europeiska vägrade att betala allas flygbiljetter hem, förälderns vistelse på sjukhuset då det var barnet som var sjukt (dottern då 2 år skulle lämnas ensam)
    tolkar på sjukhuset mfl sa att det var så extra försäkringar ofta kronglade till de hela, med sos var det aldrig några problem

• hotten

he he vad är skillnaden på att ha betalat för frukost å midda men inte kunnat yttnyja det pgav sjukdom, eller om man haft allinclusive å inte ätit dessa mål?? som sagt vad är otrevligt med den jämförelsen... gahhh he he

• hotten

du skriver att du å sambon var magsjuka i 12 timmar, hur blev det nu 4 dar?

• hotten

antagligen för att du blir så upprörd över nått du inte har nån andledning till att bli upprörd över så är det väll så löjligt så det inte går att lämna tråden..
    vad har min åsikt med saken att göra? det enda jag sagt är hur försäkringsbolagen agerar ofta i fråga å undrat (just för att du tyckjer det är sådant påhopp av mig) vad du tycker är skillnaden på att inte äta allinclusive mat å inte äta betald lunch, midda å frukost?
    i mitt synsätt är det ju samma mat samma pris,(varför menar du att de andra allternativet skulle förstöra semestern mer än de andra om båda betalat lika mycket för maten de inte kunnat äta) märkligt att bli sårad för det!!!! men vasso go!

ni kanske får allt för det är resans pris inte specat som tillägg, vilket ju är bra för er i såfall, men är inte mat som mat... varför förbannad på mig??

Maria med 3 barn: nej sos går inte in å betalar nått du inte är försäkrad mot

• hotten

då har du ju tydligen fattat mig rätt nu iallafall, men varför tycker du det är ett påhopp å ren elakhet av mig att säga att det kan vara så att de gör ett avdrag, presic som de skulle ha gjort om det var ett tillläägg.. sen är det ju ingen som sagt att någon skulle mena att maten skulle ha vart värd 12000,- å resan 2000,-.... (i såfall snarare tvärtom)

sen kan man ju bo olika i allinclusive hotellen, ibland är all inclusive ett tillägg i resans pris...

• hotten

men härre jävlar ts, fler än jag har berättat hur det gått till, för oss tom på flera resor, hur vi fått nya resor för helafamiljen genom just hemförsäkringen... å så tackar du alla med att ingen svarar de du frågar??

att jag gör ett tillägg att det kan ju vara så att de gör avdrag för maten, då avdrag normalt görs för mat, avbeställningf, försäkring osv.. ja då är man elak mot dig??

vad fan är det du vill veta???????????? när man inte får tala om nått...

i ert fall har ni ju tydligen läkarintyg osv på att en av er varit ordinerad vila på rummet i mer än halva resan (fast du inte vill klargöra för vi behöver inte veta bara svara?), å då spelar det ju ingen roll om ni har nån extra försäkring eller hemförsäkring, ni får ju en ny resa för helafamiljen (förutsatt att intygen är klara å tydliga och att ni bor på samma adress och är tecknade på försäkringen alla, varför menar du att bara du å dottern skulle få ersättning? det är ju väldigt klara regler där! det är väll klart att vi vill veta hur det gått till om försäkringsbolagen säger så, annars kan vi å ni inte göra nån paralell på hur det brukar gå till å vad ni kan förvänta er/hoppas får tillbaka, då är ju våra svar till ingen nytta ändå)

ingen har brytt sig om om du äter eller dricker på din resa DU talade om två olika saker, å DÅ undrar man ju, konstigt? jaha..

sen var er resa verkligen inte snordyr!

• hotten

ok då har ni kanske inte nog bra läkarintyg, å då får du helt enkelt vänta å se, men det kan ju ändå bedömmas så att dottern verkligen varit väldigt sjuk mer än halva resan och behövt vila på rummet mer än halvatiden (vila på rummet eller på sjukhuset) tex då feber finns med. Men det hade vart bättre/säkrare att se till att fått det nerskrivet...
    Å då får man ju i de allra flesta hemreseförsäkringars reseförsäkring en ny resa för helafamiljen! Inte behöver ni ha vart sjuka eller ha läkarintyg på er!!!
    men bedöms det att barnet varit sjukt men inte så väldigt sjukt, ja då får bara en vuxen tillbaka för att denne vårdat barnet, i bästafall även halvdagsandel för resten av sällskapet (dvs pappan)

varför inte läsa på försäkringsbolagets hemsida direkt om vad som gäller?
    å får du bara för dig å barnet så vänd dig till kliniken ni vårdats på å försök att få bättre intyg i efterhand (fast som du sa tidigare så har de redan saftat på intygen å att barnet inte var så sjukt egentligen, å då borde du ju vara nöjd även med mindre?), inte sagt att det går men jag har gjort så å det har funkat de med!

å hoppa nu inte på mig om hurvida hur sjuk barnet var eller inte var, jag säger bara hur försäkringsbolagen fungerar. jag skiter fullt i vem var hur sjuk å vilka dagar!

• hotten

men om du läser på internett så finns det bättre mer ingående att läsa om vad som gäller, eller fanns för typ ett år sedna då jag läste igenom allt!

• hotten

ok var inne å kolla på folksam, å man var tvungen att ha deras resklar för att få ersättningen "ny resa osv"...
    du kan få max 500,- dag med den vanliga du har nu. om det sedan vart ännu 2 daras bortdragning ja det blir ju inte många tusenlappar kvar... ja tar de ännu självrisken bort...
    Du kan ju inte säga att du inte godkänner som du skriver du har ju redan godkännt det när du tecknat försäkringen...
    tråkigt!

tycker man nu att man åker på en snordyr resa så borde man väll kolla upp försäkringarna? ta å teckna resklar tilläggsförsäkring på er hemförsäkring så fort ni skall nånstans nästa gång, då har du ju avbeställningskydd å allt för hela familjen för hela året för hur många resor som hellst, höjda ersättningar å ingen självrisk....

Svar på tråden Sjuk på utlandsresan, fick DU tillbaka pengar på försäkringen?