• My 2

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator)

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det.

Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!

/Moderator

• Svar på tråden Moderatortråden
  • dexterswife

Men hur visste då Patrik att jag inte köpt min bild? Jag kanske jobbar på Disney och har ritat Stitch!
    Men visst, det är ju ditt samvete... Varför är du så aggressiv? Jag kan väl inte veta att du svarat på det förut! Och om du nu är så irriterad över att behöva svara på det hela tiden kanske det är lättare för dig att byta bild. Du måste ju faktiskt förstå att folk undrar. Herregud... Nu blev jag sur på morgonkvisten...

/Stitch

• My 2

Jag är inte sur, inte aggresiv heller? Inte ett dugg.

Det visste inte Patrik, men om du gjort det hade du säkert talat om det för honom eller hur?

Jag byter bild ibland, (kanske dags igen?, nu när du säger det). Jag är, tro det eller ej, kanska insatt i copyrightregler (tvungen i mitt yrke) och i det här fallet har jag gott samvete.

Det enda jag tycker är lite tråkigt är att bli ifrågasatt mer för att jag är moderator, för det var ju det du skrev, att jag som moderator har ett större ansvar, och det vet jag inte om jag håller med om, därför skrev jag att jag är vanlig medlem också.

Kram
    /my

• Roisin Dubh

Stitch,

Nu är du nog offer för en klassiker. Du läser in för mycket känslor i MuminMys inlägg. Sätt på dig neutrala glasögonen och läs igen så ser du att det är sakligt och bestämt. Inte aggressivt eller argt.

• giz

har en moderator fråga

varför sitter ni på FL å hänger när ni kunde utnyttja er tid bättre

som typ komma hit å roa min svärmor å städa osv åt mej

*lämnar min svärmor i tråden å springer här i från*

• My 2

*sparkar ut giz svärmor och ger plats för fler frågor*

/my

• Junija

MuminMy:

Vet du hur "rättigheten" till min bild fungerar? Jag har fotgraferat av framsidan på en bok... är det okej tror du? Har funderat på det förr, men inte kommit mig för att skriva till Patrik och fråga, så jag tänkte att du kanske vet

• dexterswife

Oj, ursäkta att jag missförstått moderatorns roll. Jag trodde absolut att det ingick i den rollen att vara en förebild på forumet.

• My 2

*tar fram min lilla bok och kollar vad som gäller för Junija*

Okej, det beror på när upphovsmannen till din bild dog... faktiskt, för OM det är 70 år sedan så är bilden inte längre upphovsrättsskyddad... Annars räknas ditt foto som "framställan av nytt exemplar" vilket man ifos inte får ... MEN det finns en liten "i komersiellt syfte" grej som innebär att väldigt många bilder är okej att använda så länge man inte gör det i komersiellt syfte, och en presbild på FL räknas knappast som komersiellt syfte (du säljer ju inget).

Så min bedömning skulle vara att det är hyfsat ok att använda din bild (förutom det där att du framställt nytt exemplar då, men å andra sidan lär inte orginalet finnas som digital bild).

/my

• Fluortanten

MuminMy

Vad du kan!

Men min bild är väl laglig va? Det är jag som är på bilden och karln som har fotat.

Svar på tråden Moderatortråden