Inlägg från: Pokergirl |Visa alla inlägg
  • Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • Pokergirl

Jag ser min webshop som en extrainkomst, men det är jätteroligt att den rullar på så bra som den gör! Sen tror jag att webshopar är en framtidsmarknad, men det krävs att man syns för att man ska ha möjlighet att kunna växa och tjäna på shopen.

• Pokergirl

Men det blir ju hur mkt papper som helst om man ska skriva ut ett ex per beställning! Gör verkligen stora webshopar så? Tänker på typ eleven som har tusentals ordrar i månaden, vilka pärmar...

• Pokergirl

Jag försår fortfarande inte riktigt hur jag ska göra... är nog korkad så här en söndag.
    När jag får en order så skriver jag ut orderbekräftelsen och skickar med denna med paketet. Merparten av mina kunder betalar via payson via direktlänk (har inte fått igång payer ännu) och då får jag ett mail om att varan är betald.

Kan jag då, i ett separat dokument skriva upp ordernummer och summa på ordern, och när den betalats så skriver jag ut kvittens på betalningen. Räcker detta eller ska jag även skiva kvitto till kunden och skicka med?

Sen får jag ju inte 100% eftersom delar går i provision för betaltjänsten, bokar jag detta separat då?

• Pokergirl
    3 härliga girls morsa skrev 2007-05-17 16:40:56 följande:
    hej hej! håller på att med vänninnan starta ett trevligt cafe´/matställe. vi vill nu söka öl-vin utskänkningstillstånd, nån som har erfarehet av detta? hur svårt är det att få? kostar det något och krävs det utbildning?
    Jag har för mig att kommunen normalt brukar kräva en krögarutbildning för att man ska få tillstånd, men det är nog olika hårt beroende på kommun.
  • Pokergirl

Ida2: jag har också massa ordrar från kunder med massiva betalningsanmärkningar. Tråkigt att behöva neka men annars blir det väldigt kostsamt är jag rädd...

• Pokergirl

adsf: ja, du måste regga företaget, annars bedriver du svart handel och kan råka riktigt illa ut! Du behöver ha en fa-skattesedel. Det är lite att komma ihåg när man startar upp, men kolla in www.nutek.se, deras listor är suveräna!

• Pokergirl

Ida2: om ett par veckor kan jag rapportera, då har jag fått igång kortbetalningsfunktionen, just nu har jag bara faktura, postförskott och payson. Tyvärr många som väljer faktura som har betalningsanmärkningar. I början kollade jag inte så noga men jag har lärt mig av misstaget!

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6