• jds

När vänner blir gravida men inte du!

Jaha så satt man här igen med gråten in halsen, har precis fått reda på att min bästa kompis väntar barn igen...
    Kanske låter hemskt men när jag fick veta så knöt sig magen, kalsvetten bröt fram och tårarna rann. Jag bröt ihop i okontrollerbar sorg. Känns som om jag står på en perrong och väntar på ett tåg, alla andra får kliva på utom jag. För mig stannar tåget aldrig, jag får stå kvar där i min ensamhet och bara titta på, när alla andra får uppleva denna underbara resa, när ska det bli min tur?

Har ju trots allt stått på denna blåsiga perrong i nästan 2 år!

• Svar på tråden När vänner blir gravida men inte du!
  • Jumjum84

har inte läst vad ni skrivit i tråden men har läst ts.

jds: Jag känner så väl igen mig i det du skriver. Helt fruktansvärt. Inom loppet av 3 dagar fick jag veta att min bästa vän är gravid (utan att ens försöka). Och att en annan kompis är gravid. jag är jätteglad för deras skull men svartsjukan tar över. För det är så jag tycker att det känns, som svartsjuka. Jag känner mig så otroligt larvig, men vad ska man göra? Det är ju bara så jag känner. De båda vet om att vi försökt skaffa barn länge nu och förstår mig. TAck o lov. Men man känner sig så oerhört dum

• Hunney

Vill bara lite snabbt berätta min historia;

Vi fick fyra missfall på kort kort tid.
    Som säkert för alla kvinnor, var missfallen jobbigare för mig än för min man. Och för varje missfall blev jag mer och mer ihärdig. Räkna dagar, göra tester, äta vitaminer och allt det där.
    Vi försökte få barn under ett par år, och när det äntligen blev ett pluss var det för att ganska snart slitas ner i det stora svarta gapet. Jag mådde inte alls bra, men var fast besluten.

Så kom dagen då vår bästa kompis sade "X har inte orkat vara med på fester osv på ett tag nu, och jag tänkte att ni kanske undrade varför. Det är så att hon är gravid. Vi ska ha barn".
    Hela världen rasade. Jag var såååå jäkla förbannad att jag hade kunnat klappa till vem som helst i min närhet. Klarade inte av att säga grattis. Jag sprang hem, låste in mig på toaletten och satt där i timtal och bara grät och grät.
    När jag tillslut öppnade dörren var det för att tala om för min sambo att jag inte orkade mer. Det fick vara nog. Bebistillverkningen lades på hyllan.

Jag sörjde. Men bestämde mig helt och fullt att ta paus från alla ägglossningsuträkningar, strunta i alla tester etc.

Levde på som vanligt utan tyngden jag hängt på mina egna axlar.

Tror att det dröjde 3 veckor.
    Sedan var jag gravid.
    Fick en son, och blev gravid kort där på igen.
    Fick en dotter.

Så vad jag vill skriva är att, jag vet precis vad ni går igenom. Ett rent helvete. Jag har berättat för våra kompisar min första spontana känsla då de berättade om deras graviditet. Jag bad dem att förstå.

Jag önskar er all lycka!!!!

• Jumjum84

Hunney: hoppas det blir såför oss andra med. Tack för att du delade med dig.

• klamaj

Hunney: vad skönt att läsa om dina erfarenheter. Jag tror att vi är många som upplever precis samma sak, men man vill inte vara en "dålig medmänniska" och gräver ner alla missunnsamma tankar. Men det är viktigt att våga känna dom sakerna ändå, annars blir man bara en bitter kärring...

• bubbelbrudenTheone
    Hunney skrev 2007-05-26 00:00:26 följande:
    Vill bara lite snabbt berätta min historia;Vi fick fyra missfall på kort kort tid. Som säkert för alla kvinnor, var missfallen jobbigare för mig än för min man. Och för varje missfall blev jag mer och mer ihärdig. Räkna dagar, göra tester, äta vitaminer och allt det där.Vi försökte få barn under ett par år, och när det äntligen blev ett pluss var det för att ganska snart slitas ner i det stora svarta gapet. Jag mådde inte alls bra, men var fast besluten.Så kom dagen då vår bästa kompis sade "X har inte orkat vara med på fester osv på ett tag nu, och jag tänkte att ni kanske undrade varför. Det är så att hon är gravid. Vi ska ha barn".Hela världen rasade. Jag var såååå jäkla förbannad att jag hade kunnat klappa till vem som helst i min närhet. Klarade inte av att säga grattis. Jag sprang hem, låste in mig på toaletten och satt där i timtal och bara grät och grät.När jag tillslut öppnade dörren var det för att tala om för min sambo att jag inte orkade mer. Det fick vara nog. Bebistillverkningen lades på hyllan.Jag sörjde. Men bestämde mig helt och fullt att ta paus från alla ägglossningsuträkningar, strunta i alla tester etc.Levde på som vanligt utan tyngden jag hängt på mina egna axlar.Tror att det dröjde 3 veckor.Sedan var jag gravid.Fick en son, och blev gravid kort där på igen.Fick en dotter.Så vad jag vill skriva är att, jag vet precis vad ni går igenom. Ett rent helvete. Jag har berättat för våra kompisar min första spontana känsla då de berättade om deras graviditet. Jag bad dem att förstå. Jag önskar er all lycka!!!!
    hur länge hade ni försökt bli gravida innan graviditet äntligen blev?
  • Hunney

Hm... tror vi försökt i kring två år. Först hände ingenting och sedan fick jag så flera missfall på raken....
    Därefter kom två underverk

Lycka till!!

• MSW

en till som inte fått biljetten än...och vet hur det känns när vännerna och yngre syskon får hoppa på tåget.
    Har stått och väntat i 1,5 år men ännu ingen vink om att jag ska få följa med.
    Blir IVF i augusti på egen bekostnad då landstinget är lång väntetid...

• Livia2

Tack för att ni alla delar om era erfarenheter, att under väntan se alla vänner bli gravida!
    Jag känner så igen mig,jag har nu väntat 3 år,fått ett missfall v.12 och misslyckats med 2 ivf. På mitt jobb har 3 kolleger nyligen fått barn och jag har nu i dagarna fått veta att ytterligare 3 är gravida!!! Glädjs med dem men när är det min tur...
    Nästan alla våra vänner har nu också fått ett, två eller tre barn. Det jobbigaste är när de berättar att de är gravida, det är så svårt att vara riktigt ärligt glad. Det är lättare när barnen är födda.Jag älskar deras barn och njuter av att leka och gulla med dem, det jobbigaste är att skiljas från dem ,det bli så tomt, längtar så efter mitt egna barn...
    Tack för att ni finns!!!

• Featherboah

Vad ledsen jag blev av din TS. Väldigt fint skrivet på nåt sätt.
    Hjälper förmodligen inte, men tänker på er och hoppas verkligen det är er tur snart!

• Livia2

Glömde berätta något som hjälper mig just nu.
    Jag ser livet som en tågresa. Jag är på tåget och tåget rullar på, det är bara att sitta kvar även om jag i mina tyngsta stunder haft lust att hoppa av och ge upp i min stora längtan efter barn. Men jag tänker sitta kvar på tåget och kämpa vidare, så snopet det vore att ge upp om lyckan väntar precis bakom nästa krök...

Svar på tråden När vänner blir gravida men inte du!