Blivande USKor kämpar vidare - part III
ericas mamma: Jag hade med mig papper och penna, men hade ingen användning av det. Men det kan ju vara annorlunda dit du ska, så ta med det för säkerhets skull.lindalinda: Var ska du vara?
Nu har jag fått reda på lite mer inför min AOU som börjar om 1,5 vecka. Ska vara på gyn.mottagningen i 1 vecka och sedan på förlossning 3 veckor fast på två olika fast på samma sjukhus. Behöver väl knappast nämna att jag lääääängtar dit
I dag så ska jag göra klart en av studieuppgifterna, vätskebalansen. Började ju på den härom dagen, men sedan orkade jag inte göra klart den.
Sedan måste jag plugga hela helgen inför provet nästa torsdag, och gissa vad....det ska bli stålande sol och 22+ här så gissa om trist. Det är ALLTID fint väder när jag måste plugga, är det inte typiskt?
Jag menar ju självklart APU och inte AOU
Vad tyst det blev nu då???
Uppgift – Organisation vid olyckor
Du kommer till en skadeplats där två personbilar har kolliderat. I en av bilarna sitter en ettåring i bilbarnstolen och skriker. Mamman till barnet är till synes oskadd men chockad, hon upprepar hela tiden att hon inte såg bilen som kom från andra hållet.
I den andra bilen sitter fyra ungdomar. Deras bil står en bit upp i slänten med intryckt front. Bilen har kolliderat med en lyktstolpe. Föraren sitter fast mellan stolsryggen och ratten och kan inte komma loss. Bredvid honom sitter hans flickvän som har sårskador på händer och armar. Hon blöder ganska mycket och är till synes livlös.
I baksätet sitter två tjejkompisar. Ingen av dem har använt bilbälte. Den ena flickan jämrar sig mycket tyst och den andra skriker högt av smärta. Hon vill ha hjälp med detsamma.
Uppgift:
Du kommer till platsen som sjukvårdspersonal.
Diskutera och reflektera över scenariot.
Hur tänker du och vad gör du? Olyckan har gett upphov till olika skador. Scenariot innefattar thoraxskada, skallskada, sårskador och chockskador.
Ge förslag på handlingsberedskap. Diskutera olika för- och nackdelar med din insats.
Finns det olika lösningar vid sjukvårdsinsatsen? Vilka konsekvenser kan ditt handlande få?
Motivera dina svar!
Hur ser arbetsfördelningen och organisationen ut på en skadeplats? Beskriv räddningspersonalens olika roller och ansvar. Beskriv skadeplatsens ordning och prioritering.