• kontirio

Leka med tanken: sportbil..

Satt och kollade på Top Fuel och drömde mig bort lite..

Säg att man har ett par mille över och skall köpa en sportbil. Vad blir det för någon? Motivera gärna, och om tråden ballar ur till att handla om turbo vs kompressor eller liknande så gör det inget. Ju mer info desto bättre för sådana som mig, som inte har någon aning om skruvkompressor, bi-turbo etc

Själv kan jag inte bestämma mig. Vet att kraven är att bilen skall kunna användas i vardagsbruk med barn i, oavsett hur tät jag någonsin blir så köper jag inte en renodlad sportbil som tas fram 3 ggr per år. Sedan vill jag hellre ha kompressor än turbo. Beror mest på att jag gillar bilar med drag genom hela registret, istället för en turbokick vid ca 3-4000 varv. Körde en 911 Turbo en gång, var helt sanslöst. När kicken gick igång slängde och krängde den, inget för "vardagsförare" som jag.. Någon som har tips på bra kompressorbilar?

Kom igen nu, spåna på.. drömmen är fri!

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Svar på tråden Leka med tanken: sportbil..
  • Sniglarn

Ljudet från en v10 är väll underbart, låter bara fel liksom men det är ju hela grejen. Hade man pengar så skulle iaf jag köpa nya "flower power" koeningseggen (lr hur det stavas).
    Annars e ju farmors Polo ett riktigt fartvidunder

• kontirio

Ja vad fan, skall man ha en bil att enbart köra på bana med så väljer jag gärna en 911 Turbo, 911 RUF RT 12 eller 911 Turbo GTstreet (japp, jag gillar 911). Men oavsett hur rik jag än blir i framtiden så tror jag aldrig att jag kommer att köpa en bil att enbart köra på bana med. Kanske hyra en i någon vecka för lite livat på Nürnburgring, men aldrig köpa och äga. Hellre då en överladdad barn-bil med nog med pulver för ett fetryck då och då

Hmm.. någon pratade om diesel.. då kanske en Audi Q7 med 4.2L dieselmotor är lockande? 326hk vid 3200 varv och 760Nm vid 1800 varv.. 0-100 på 6.5s, inte illa för en SUV på 3 ton.

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Ångan

Audi Q7 suger elefantröv
    Nä, nu tog jag i lite, men efter en provtur med 4,2l bensinare så blev jag då inte imponerad av nåt mer än storleken på bilen. Man känner verkligen som en kung på vägen. Ska vara känslan när man kör en Hummer (H2) så slår Q7:an kanske.
    Visst, man öker tyst och bekvämt, men jag gillar snabba sportiga bilar, så den bilen var då inget för mig. Finns massor av annat skoj man kan köpa istället

Att ha en snabb bil som går mjukt går bort för mig. Då har jag hellre en vanlig komfortbil som vardagsbil, sen en betydligt roligare och sportigare bil vid sidan av.
    Det går inte att kombinera myspys och sport enligt mig. Blir alldeles för mycket kompromisser. Visst, det kanske går bra om du ska ligga och fläska på på autobahn, men så fort man bara börjar fundera på härliga kurviga väger så är det bara att gå och lägga sig.

• Sniglarn

Okej, men ska det va på det viset så kolla in Ford f650, typ på ebay eller så. D vore nå´tt d =)

• Odin

Jag skulle gärna äga en Audi (RS el dylikt) då man kan kombinera faderskapets eventuella behov av kombiutrymmen med snygg design och väl tilltagna stall med hästar under huven. =)

• ante22

Ska man köra amerikanska muskler så skulle de ju faktiskt duga med en Dodge Charger som någon lyckats kompressormata.. =)
    Tycker dom är så ofantligt snygga så det finns inte..

• Ångan

Om det ska vara amerikanskt så skulle jag nog ta min farbrors hemicuda -71 med manuell låda. Dom duger fint orginal oxå.

• RAF

Aldrig en Viper!

.... skall man inte säga! Men faktum kvarstår. Jag är stolt övar att ha kört den 25 mil och njutit av kraften, men den är byggd som en Kitcar. Plast, plast och plast. Läcker vatten och är stötig. Fick knappt plats med två väskor för en helg.
    Men Ok! Jag skulle älska den som femtebil i garaget.
    Trivs alltid bäst med vår trimmade 535 TD...= Allt i ett.

• Sniglarn
    RAF skrev 2007-04-12 23:50:34 följande:
    Aldrig en Viper!.... skall man inte säga! Men faktum kvarstår. Jag är stolt övar att ha kört den 25 mil och njutit av kraften, men den är byggd som en Kitcar. Plast, plast och plast. Läcker vatten och är stötig. Fick knappt plats med två väskor för en helg.Men Ok! Jag skulle älska den som femtebil i garaget.Trivs alltid bäst med vår trimmade 535 TD...= Allt i ett.
    Jo,men det är ju hela grejen me en viper,,det ska ju vara så Hade en svart 94 som jag bytte bort mot barnvagn, å faan vad jag ångrar mej. Haha!
  • Zafara

på tal om turbo och kompressor! så har denna manta både! byggd på 16v volvo 4a och över 500hk!

ljudet från en kompressormatad motor är som musik:

Och med ett par mille över hade en ford GT inte vart helt fel! =)

Svar på tråden Leka med tanken: sportbil..