• kontirio

Leka med tanken: sportbil..

Satt och kollade på Top Fuel och drömde mig bort lite..

Säg att man har ett par mille över och skall köpa en sportbil. Vad blir det för någon? Motivera gärna, och om tråden ballar ur till att handla om turbo vs kompressor eller liknande så gör det inget. Ju mer info desto bättre för sådana som mig, som inte har någon aning om skruvkompressor, bi-turbo etc

Själv kan jag inte bestämma mig. Vet att kraven är att bilen skall kunna användas i vardagsbruk med barn i, oavsett hur tät jag någonsin blir så köper jag inte en renodlad sportbil som tas fram 3 ggr per år. Sedan vill jag hellre ha kompressor än turbo. Beror mest på att jag gillar bilar med drag genom hela registret, istället för en turbokick vid ca 3-4000 varv. Körde en 911 Turbo en gång, var helt sanslöst. När kicken gick igång slängde och krängde den, inget för "vardagsförare" som jag.. Någon som har tips på bra kompressorbilar?

Kom igen nu, spåna på.. drömmen är fri!

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Svar på tråden Leka med tanken: sportbil..
  • CheezDooodles

Har alltid drömt om en Lamborghini Diablo. Gul med gulsvarta skinnsäten. Men jag får väl känna mig nöjd om jag bara får sitta i en sån.

• Tom Araya

Svårt att välja. Vill inte ha någon märkvärdig prestanda till vardags. Jag gillar kompromisslösa bilar och det går inte ihop med vardagsåkande, åtminstone inte med familj.

• Tom Araya
    kontirio skrev 2007-03-26 22:31:30 följande:
    Hmm.. går det att kombinera kompressor och turbo?? Är inte risken rätt uppenbar att varvtalet springer iväg långt förbi det röda innan man hinner reagera, och så säger ens 1.5miljoners bil kapoff?? Fast, automatlåda.. iofs..
    Ja, det går.
  • Tom Araya

Min -95 Cheva Caprice Police interceptor är dock en kompromiss mellan komfort och utrymme på ena sidan och lite prestanda och skön V8-sång på andra.

• adaddy
    kontirio skrev 2007-03-26 22:22:08 följande:
    Satt och kollade på Top Fuel och drömde mig bort lite..

Säg att man har ett par mille över och skall köpa en sportbil. Vad blir det för någon? Motivera gärna, och om tråden ballar ur till att handla om turbo vs kompressor eller liknande så gör det inget. Ju mer info desto bättre för sådana som mig, som inte har någon aning om skruvkompressor, bi-turbo etc

Själv kan jag inte bestämma mig. Vet att kraven är att bilen skall kunna användas i vardagsbruk med barn i, oavsett hur tät jag någonsin blir så köper jag inte en renodlad sportbil som tas fram 3 ggr per år. Sedan vill jag hellre ha kompressor än turbo. Beror mest på att jag gillar bilar med drag genom hela registret, istället för en turbokick vid ca 3-4000 varv. Körde en 911 Turbo en gång, var helt sanslöst. När kicken gick igång slängde och krängde den, inget för "vardagsförare" som jag.. Någon som har tips på bra kompressorbilar?

Kom igen nu, spåna på.. drömmen är fri!
    Körde Audi RS6 kombi förut innan vi planerade barn... Bra drag, plats, komfort, dvd bak till barn, ok bensin förbrukning.

Nu när vi ska ha barn har vi valt bort kombi och satsar på Mercedes S65 AMG (den har faktiskt kylskåp bak för kalla drycker på lång resor. Har bloggat lite om den på www.a-blog.eu 
  • RickardPihlgren

Jag skulle säga en spritt ny Porsche Panamera GTS Purist. Inte den västa panameran men ska man ha en sportig familjebil så är den kung!!

• Satsot

Jag skulle Köpa en E60 M5 Touring

Ha en bil med 500HK och ändå kunna packa in ungar å barnvagnar å golfklubbor m.m och ändå kunna åka ifrån en hel del bilar:)

• EmmPe

Jag vill ha den där one of a kind Rovern där nån stolle lyckats trycka i en 27 liters Rolls Royce Meteormotor, som suttit i nån gammal stridsvagn från andra världskriget. Sportbil och sportbil, men det vore obetalbart att rulla in på besiktningen med den. 

Dessutom blir man dagens hjälte på Preem, när man tankar.

">

">

">

• EmmPe
    Satsot skrev 2012-07-13 01:11:47 följande:
    Jag skulle Köpa en E60 M5 Touring

Ha en bil med 500HK och ändå kunna packa in ungar å barnvagnar å golfklubbor m.m och ändå kunna åka ifrån en hel del bilar:)
    Hellre en tysk mega-rod med BMW-motor. Vi snackar BIG blockare...  det här är riktigt bisarrt...

">

• SkåneP

Har aldrig varit intresserad av snabba bilar eller så, men så fick jag köra en 500 hästars Lamborghini Gallardo härförleden.

Jag önskar nu verkligen att jag hade råd  med en sådan leksak (2.5 mille + ca500k om året)

• Tom Araya

Chrysler 300 är fina bilar.

Jag skulle kunna tänka mig en 57-59 kupé...

...med kompressormatad hemi-v8 till sommarens söndagsturer...
    ...och en modernare kombi till vardags.

• EmmPe

Det känns som ett helgerån att sätta en kompressor på en gammal 354 eller 392 hemi.
    Eller att överhuvudtaget modifiera en 55 år gammal vetaranbil.

;)

• Tom Araya
    EmmPe skrev 2012-08-01 16:16:25 följande:
    Det känns som ett helgerån att sätta en kompressor på en gammal 354 eller 392 hemi.
    Eller att överhuvudtaget modifiera en 55 år gammal vetaranbil.

;)
    Jag har aldrig varit en originalfetischist.
  • Schnitzel

Ett par millar över you say? Aston Martin Virage helt klart... Because f**k you, thats why!!!
    Kick-ass bil :D

Svar på tråden Leka med tanken: sportbil..