• kontirio

    Leka med tanken: sportbil..

    Satt och kollade på Top Fuel och drömde mig bort lite..

    Säg att man har ett par mille över och skall köpa en sportbil. Vad blir det för någon? Motivera gärna, och om tråden ballar ur till att handla om turbo vs kompressor eller liknande så gör det inget. Ju mer info desto bättre för sådana som mig, som inte har någon aning om skruvkompressor, bi-turbo etc

    Själv kan jag inte bestämma mig. Vet att kraven är att bilen skall kunna användas i vardagsbruk med barn i, oavsett hur tät jag någonsin blir så köper jag inte en renodlad sportbil som tas fram 3 ggr per år. Sedan vill jag hellre ha kompressor än turbo. Beror mest på att jag gillar bilar med drag genom hela registret, istället för en turbokick vid ca 3-4000 varv. Körde en 911 Turbo en gång, var helt sanslöst. När kicken gick igång slängde och krängde den, inget för "vardagsförare" som jag.. Någon som har tips på bra kompressorbilar?

    Kom igen nu, spåna på.. drömmen är fri!


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Svar på tråden Leka med tanken: sportbil..
  • Ångan

    Kontirio:

    Just nu är det nog nya BMW M5 Touring skulle jag tro.
    Men nya audi RS6 med v10 oc dubbelturbo kommer bli en riktigt het kandidat oxå.

    Världens snabbaste sedan är iaf Mercedes CSL Brabus Rocket, som jag länkade till tidigare i tråden. Den är hastighetsspärrad till 350km/h, men har mätts upp till en hastighet av dryga 365km/h utan spärren.
    Inte illa för att vara en stor lyxbil som väger över 2 ton

  • kontirio

    Ångan,

    Asch då.. jag gillar BMW, men de har missat lite när det gäller M5 och M6. De stoppade in en sekventiell automatlåda med manuell växlingsmöjlighet, men själva automatlådan är ryckig och kass. Sedan gillar jag inte att de stoppat in så många olika inställningsmöjligheter! Någon hade räknat ut att den hade 2000 möjliga inställningskombinationer (vet inte om det stämmer, har inte provat själv), hade jag velat pyssla med sådant så hade jag läst till ingenjör :-P

    Hmm, RS6an låter intressant. Skulle dock gärna sett att Audi varit lite mer generösa med komforten med i sina RS/S-bilar, som det är nu känns det som om svanskotan skall hamna mellan öronen om man kör på en väg som har genomsnittlig (östeuropeisk) standard här i Svea Rike..


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Ångan

    Kontirio:

    Så farliga tycker jag inte Rs/S modellerna är hos audi. Har kört både RS4 samt S6 av de senaste modellerna utan att ha störts så nämnvärt av stötigheten. Det är ju endå sportmodeller, så dom har ju medvetet tillverkat dom med lite hårdare dämpning, samt med lite mindre ljudisolering rint avgassystemet bara för att det ska låta lite mer.
    Visst, jag skulle aldrig pröjsa 7-800k för en audi. Hade jag dom pengarna så hade det blivit antingen en porsche 996 turbo ev GT2 om pengarna hade räckt, eller en subaru impreza type 25 med sina 430hk orginal

  • RAF

    Tjena!

    Kör nu en mycket kompetent standardbil i form av en BMW 535 TDI, låg förbrukning och grymt vrid samt 6.0 sek o-100.
    Sa jag att det var en diesel och ngt trimmad? Bara ett chip...
    Annars är ett rimligt önskemål precis som nån var inne på, en M5 Touring. Ny för året.Om du vil ha en familjbil.
    Annars har jag en kört en bil ingen annan tänkt på!
    Corvette C6. Ingen familj, bara ren fartglädje. Snygg, bra på vägen, krossar alla Porsche utom GT.Lycka till med dina drömmar!

  • Lajm

    Världens snabbaste skåpbil är iaf VW Transit.

    Se



    Sabine Schmit säger jag bara...

  • kontirio

    Ångan,

    Visserligen, men jämför man med t ex BMW M5 (du kan elektroniskt ställa hårdheten på dämparna) och Mercedes AMG E63 (luftdämpare som tillval) så tycker jag att RS/S-modellerna är lite för stötiga. Visst, de är mest gjorda för att köras på autobahn, men i jämförelse med konkurrenterna så har de sämre komfort. Var det inte på S6an som dämparna var bultade direkt i karossen?


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Wipperman

    Varför ha en blöjepress med över-massa mos?
    Jag har en BMW 540 touring, 4.4 liters V8a, inte mycket som hänger den 70-100 km/h.
    Chassit på M5 touringen är säkert inte barn-anpassat och är inte optimalt på dom stundtals usla svenska vägarna.
    Nä, barn-bil med mindre mos och ban-bil med mer.

  • Muckarn

    Säger så här!
    Om man ska köra kompressor så ska det vara V8 i helst amerikansk sådan
    så skulle jag ha pengar över skulle det bli Mustang 500 GT med komp i eller Viper.

  • Tyrell

    När jag körde Mustangen var det en riktigt slaskig resa. Där är det mjuk fjädring om något. Byter man fil så känns det som om hjulen glider över flera sekunder före resten av bilen. Men som glidarbil i låga hastigheter är mullret helt oöverträffat!

  • Muckarn

    man behöver inte gasa med en sån bil ljudet räcker =)

Svar på tråden Leka med tanken: sportbil..