• kontirio

Leka med tanken: sportbil..

Satt och kollade på Top Fuel och drömde mig bort lite..

Säg att man har ett par mille över och skall köpa en sportbil. Vad blir det för någon? Motivera gärna, och om tråden ballar ur till att handla om turbo vs kompressor eller liknande så gör det inget. Ju mer info desto bättre för sådana som mig, som inte har någon aning om skruvkompressor, bi-turbo etc

Själv kan jag inte bestämma mig. Vet att kraven är att bilen skall kunna användas i vardagsbruk med barn i, oavsett hur tät jag någonsin blir så köper jag inte en renodlad sportbil som tas fram 3 ggr per år. Sedan vill jag hellre ha kompressor än turbo. Beror mest på att jag gillar bilar med drag genom hela registret, istället för en turbokick vid ca 3-4000 varv. Körde en 911 Turbo en gång, var helt sanslöst. När kicken gick igång slängde och krängde den, inget för "vardagsförare" som jag.. Någon som har tips på bra kompressorbilar?

Kom igen nu, spåna på.. drömmen är fri!

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Svar på tråden Leka med tanken: sportbil..
  • kontirio

En motorjournalist skrev en kul sak ang italienska (sport)bilar som jag tyckte var kul:

De är gjorda för människor med långa armar och korta ben. Italienare, med andra ord.

• Wipperman

Bilar är skoj.
    Men som klok kamrat sade, dom ska komplettera, inte konkurrera.
    1 mille, tre olika?

Åka handla glassbil:
    Porsche 356, inte så många vilda hästar under huven men fantastisk känsla.
    Banbil:
    Körde en caterham superlight på gelleråsen, nästan STCC tempo och tok-massa fartkänsla.
    Åka till jobbet bil:
    Nåt engelskt, aston martin DB7, jagga XJS.
    Eller en nyare oljekyld Porsche 911, boxern över 5000 varv ger ståpåls.

1 mille räcker nästan precis.

• cruZZe

Wipperman: Har du haft förmänen att provköra någon Ultima? Har hört att det går att bromsa så sjukt sent att även de vana förarna blir nervösa

• kontirio

En kul grej från Top Gear (vad fan, har jag kallat det Top Fuel hela tiden?!) tror jag det var. Den där medelålders motorjournalisten provkörde en 911 Carrera tror jag det var, och upptäckte en intressant "feature". Växelspaksknoppen lossnade mellan två växellägen Förvånad

• 855 GLT

Nizzan Skyline R 33. finns ju bara som import o högerstyrda. men fyfaan vad dom går att få kördugliga med över 1000 hp på 4 hjul. om nu Gran Turismo är så simulatortroligt som dom säger?

• Wipperman

Tyrell:
    2 döttrar på 11 veckor gör att mellanslags förmågan är lite o-vass
    Cruzze:
    Ultiman är vass, har tyvärr bara erfarenhet av stillastående sådana.
    Engelsmännen gör många riktigt roliga bilar.
    Min erfarenhet stannar vid TVR, hade en hysterisk cab med Rover V8a, usel kvalitet, allt lossnade.
    Men motorljudet var helt fantastiskt.
    Bilar är roligt

• kontirio

Hmm.. undrar vilken som är världens snabbaste kombi?

• Tyrell

Wipperman:

Jag bara gillade ordet, med eller utan mellanslag.
    Tänkte bilannonser:
    Lastbil, flyttbil, sommarbil, vinterbil, sportbil... finns redan.
    Åkaköpaglassbil har jag inte sett, men jag vet direkt vad det är för en typ av bil

Svar på tråden Leka med tanken: sportbil..