Inlägg från: kontirio |Visa alla inlägg
  • kontirio

    Leka med tanken: sportbil..

    Satt och kollade på Top Fuel och drömde mig bort lite..

    Säg att man har ett par mille över och skall köpa en sportbil. Vad blir det för någon? Motivera gärna, och om tråden ballar ur till att handla om turbo vs kompressor eller liknande så gör det inget. Ju mer info desto bättre för sådana som mig, som inte har någon aning om skruvkompressor, bi-turbo etc

    Själv kan jag inte bestämma mig. Vet att kraven är att bilen skall kunna användas i vardagsbruk med barn i, oavsett hur tät jag någonsin blir så köper jag inte en renodlad sportbil som tas fram 3 ggr per år. Sedan vill jag hellre ha kompressor än turbo. Beror mest på att jag gillar bilar med drag genom hela registret, istället för en turbokick vid ca 3-4000 varv. Körde en 911 Turbo en gång, var helt sanslöst. När kicken gick igång slängde och krängde den, inget för "vardagsförare" som jag.. Någon som har tips på bra kompressorbilar?

    Kom igen nu, spåna på.. drömmen är fri!


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Svar på tråden Leka med tanken: sportbil..
  • kontirio

    Hmm.. går det att kombinera kompressor och turbo?? Är inte risken rätt uppenbar att varvtalet springer iväg långt förbi det röda innan man hinner reagera, och så säger ens 1.5miljoners bil kapoff?? Fast, automatlåda.. iofs..


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • kontirio

    Den universiella sanningen del 2:
    Röda Volvo är fulast.. särskilt Ferrari-röda Volvobilar.


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • kontirio

    Störst tryck har jag iofs upplevt i en Mazda 626 utrustad med lustgas. Han som hade den fick visserligen byta motor var 6e månad, men roligt hade han. Fast kanske inte hans plånbok..


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • kontirio

    Hey, ett PAR mille.. en mille räcker inte långt idag. Eller iofs, en M5 kombi kanske.

    Någon motorintresserad som vill hoppa på en turbo vs kompressor-tåget? Sitter och kikar på renodlade sugmotorer, som BMW M5 (hur fan får de den så snabb utan överladdning??), versus Audi S6 Avant, versus Mercedes C55 (den är väl kompressormatad??). Personligen föredrar jag bilar som kan användas som bruksbilar med, fast man kan blåsa förbi bondracerbilarna (särskilt Lancer EVO och Subaru Impreza WRX)..


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • kontirio

    Det intressanta vore att försöka ta med en Babytravel syskonvagn i en Porsche, tillsammans med nödvändig packning för en 2åring, en 1månaders, samt trycka in en fullstorleks bilbarnstol och ett babyskydd.. Nej tacka vet jag bilar som kan användas som bruksbilar med


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • kontirio

    En motorjournalist skrev en kul sak ang italienska (sport)bilar som jag tyckte var kul:

    De är gjorda för människor med långa armar och korta ben. Italienare, med andra ord.


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • kontirio

    En kul grej från Top Gear (vad fan, har jag kallat det Top Fuel hela tiden?!) tror jag det var. Den där medelålders motorjournalisten provkörde en 911 Carrera tror jag det var, och upptäckte en intressant "feature". Växelspaksknoppen lossnade mellan två växellägen Förvånad


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • kontirio

    Hmm.. undrar vilken som är världens snabbaste kombi?


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • kontirio

    Ångan,

    Asch då.. jag gillar BMW, men de har missat lite när det gäller M5 och M6. De stoppade in en sekventiell automatlåda med manuell växlingsmöjlighet, men själva automatlådan är ryckig och kass. Sedan gillar jag inte att de stoppat in så många olika inställningsmöjligheter! Någon hade räknat ut att den hade 2000 möjliga inställningskombinationer (vet inte om det stämmer, har inte provat själv), hade jag velat pyssla med sådant så hade jag läst till ingenjör :-P

    Hmm, RS6an låter intressant. Skulle dock gärna sett att Audi varit lite mer generösa med komforten med i sina RS/S-bilar, som det är nu känns det som om svanskotan skall hamna mellan öronen om man kör på en väg som har genomsnittlig (östeuropeisk) standard här i Svea Rike..


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • kontirio

    Ångan,

    Visserligen, men jämför man med t ex BMW M5 (du kan elektroniskt ställa hårdheten på dämparna) och Mercedes AMG E63 (luftdämpare som tillval) så tycker jag att RS/S-modellerna är lite för stötiga. Visst, de är mest gjorda för att köras på autobahn, men i jämförelse med konkurrenterna så har de sämre komfort. Var det inte på S6an som dämparna var bultade direkt i karossen?


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • kontirio

    Ja vad fan, skall man ha en bil att enbart köra på bana med så väljer jag gärna en 911 Turbo, 911 RUF RT 12 eller 911 Turbo GTstreet (japp, jag gillar 911). Men oavsett hur rik jag än blir i framtiden så tror jag aldrig att jag kommer att köpa en bil att enbart köra på bana med. Kanske hyra en i någon vecka för lite livat på Nürnburgring, men aldrig köpa och äga. Hellre då en överladdad barn-bil med nog med pulver för ett fetryck då och då

    Hmm.. någon pratade om diesel.. då kanske en Audi Q7 med 4.2L dieselmotor är lockande? 326hk vid 3200 varv och 760Nm vid 1800 varv.. 0-100 på 6.5s, inte illa för en SUV på 3 ton.


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
Svar på tråden Leka med tanken: sportbil..