• kontirio

    Leka med tanken: sportbil..

    Satt och kollade på Top Fuel och drömde mig bort lite..

    Säg att man har ett par mille över och skall köpa en sportbil. Vad blir det för någon? Motivera gärna, och om tråden ballar ur till att handla om turbo vs kompressor eller liknande så gör det inget. Ju mer info desto bättre för sådana som mig, som inte har någon aning om skruvkompressor, bi-turbo etc

    Själv kan jag inte bestämma mig. Vet att kraven är att bilen skall kunna användas i vardagsbruk med barn i, oavsett hur tät jag någonsin blir så köper jag inte en renodlad sportbil som tas fram 3 ggr per år. Sedan vill jag hellre ha kompressor än turbo. Beror mest på att jag gillar bilar med drag genom hela registret, istället för en turbokick vid ca 3-4000 varv. Körde en 911 Turbo en gång, var helt sanslöst. När kicken gick igång slängde och krängde den, inget för "vardagsförare" som jag.. Någon som har tips på bra kompressorbilar?

    Kom igen nu, spåna på.. drömmen är fri!


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Svar på tråden Leka med tanken: sportbil..
  • Jeffa

    Så länge den är röd så spelar det ingen roll. Detta på grund av den universella sanningen: Röda bilar är snabbast.
    Helst ska det förstås vara en Ferrarri. Rakt igenom bra sportbilar.
    Alternativet är en Mustang, slutet av 60-talet. Fina, fina bilar! Röd den också!
    Kompressor eller turbo? varför inte båda?

  • kontirio

    Hmm.. går det att kombinera kompressor och turbo?? Är inte risken rätt uppenbar att varvtalet springer iväg långt förbi det röda innan man hinner reagera, och så säger ens 1.5miljoners bil kapoff?? Fast, automatlåda.. iofs..


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • kontirio

    Den universiella sanningen del 2:
    Röda Volvo är fulast.. särskilt Ferrari-röda Volvobilar.


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • MartinB

    Finns bara en bil... Många som inte ens vågar klassa den som en sportbil men de skiter jag fullständigt i.

    Aston Martin DB9, Vanquish osv.. Mycket mycket sexiga bilar. Orkar inte bry mig om turbo och kompressor.. Ja är en glidare.. Gled i min Gamla Trans AM :)

  • Liveit1971

    Corvette från 70-talet. Kanske inte mest att trycka med, men bilen med störst "kåtkänsla"!

  • kontirio

    Störst tryck har jag iofs upplevt i en Mazda 626 utrustad med lustgas. Han som hade den fick visserligen byta motor var 6e månad, men roligt hade han. Fast kanske inte hans plånbok..


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Jeffa

    Den människa som lyckas kombinera turbo, kompressor och lustgas på ett sånt sätt att saker håller och tål att användas, den borde få nobelspris. Fysik skulle kunna gå att motivera...
    Dessutom skulle det troligtvis sluta i stora rikedomar för en sån människa...

  • Volvotok

    Kompressor och turbo är en fin kombination. Här är det en person har slängt ihop det på en volvomotor.

  • Jeffa

    Håller den för det? Går det bra?

  • cruZZe

    Med 2 miljoner på banken och i sektionen ren sportbil ligger för mig Corvette C6 Z06 och/eller Porsche 996 GT3 närmast till hands. Då har jag fortf lite över en mille kvar till tillbehör och andra nöjen. Personligen går jag och dreglar över hur nya M3 eg kommer se ut och prestera och om frugan och plånboken tillåter så blir det en E60 M5 inom något år.

    Röda bilar är allt annat än snabbast. Vita bilar vinner alltid

Svar på tråden Leka med tanken: sportbil..