• Fru U

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Prommis: vad är det för medicin du tar? Har bra men kort minne :D

Live and let live
  • Fru U

Kolla www.fass.se och se om utslag är en vanlig biverkning på medicinerna. Är det så, så får du nog byta eller ta en medicin mot biverkningarna

Live and let live
  • Fru U

Hej allihop.

Visst är det jobbigt att det blir så mycket mer än bara tarmarna som spökar. Illamående, utslag, klåda mm mm. Allt det där som kommer som extra "bonus". Önskar att ni allihop skulle slippa ivarje fall det.

Tyvärr är det många människor som inte kan förstå. Vet inte hur många gånger jag fått höra "men du ser så frisk ut" även när jag mått som sämst, för man försöker ju se okej ut (smink mm) för att peppa sig själv. Numera ger jag mig inte in i diskutioner om att jag faktiskt är sjuk, jag säger bara "tack"

Har gått här o tänkt jättemycket på den här magnetröntgen som jag skall göra och kommit fram till att när jag får kallelsen så ska jag ringa dit och be att få komma på typ studiebesök, så att jag kan förbereda mig och kanske sluta oroa mig så mycket. Allting känns ju mycket värre när man inte vet vad som ska hända

Kram allihop

Live and let live
  • Fru U

Nej, någon direkt hjälp mot tröttheten har jag inte fått. Tror inte det finns så mycket att göra förutom att försöka motverka faktorerna som gör en trött (tex vitaminbrist, blodförlust mm)

Live and let live
  • Fru U

Ledvärk är ju typ den vanligaste biverkning med uc/crohn. Själv har jag förutom ledvärk, dessutom ont i muskler och hud

Jag är sjukpensionär (sen många år och innan dess var jag heltidssjukskriven). Jag sover mycket, säkerligen också för att jag aldrig får sova färdigt. Dels måste jag upp på toa, sen väcker katterna mig och just det att sömnen blir så sönderhackad gör ju att jag inte får "sova färdigt" och då sover jag destu fler timmar

Men även om jag sover en hel natt utan att bli störd så är jag ändå trött. Gör vad jag kan själv för att motverka det. För mig är rätt mat och rutiner väldigt viktiga för mitt välmående.

Jag vill egentligen så mycket mycket mer med mitt liv. Är en föreningsmänniska, en ledartyp, en fullfräs-människa men kan inte. Inte bara för att jag är trött utan även för att jag blir riktigt sjuk om jag stressar. För mig finns inte begreppet positiv stress, all stress är lika dan.

Live and let live
  • Fru U

Tja, fast jag gör så mycket annat som jag tycker om. Herr K (min man) är ju också sjukpensionär så vi har mycket tid tillsammans. Så jag lider inte inte så mycket av att inte kunna engagera i föreningar längre. (vet hur det blir om jag gör det för jag tar alltid på mig så mycket för att jag vill och tycker det är kul och då är det bättre att låta bli)

Live and let live
  • Fru U

Ingen blir speciellt sugen på sex och myspys när man är trött och hängig, så är det bara. Vi hade ett rent h*lvete förr när min man också var riktigt dålig. Då kunde det gå flera månader innan vi hade en stund då vi båda mådde tillräckligt bra samtidigt för att ha lust till sex

Just SI-lederna, som jag tror du menar, är rätt vanligt att man får ont i. Det finns faktiskt tre smärtstillande tabletter som ofta hjälper mot ledvärken. Kommer bara ihåg två namn just nu: arcoxia och celebra. Jag tar celebra, dock inte alltid eftersom jag blir så trött av dem (och mer trötthet behöver vi inte )

Willow 82 skrev 2007-05-14 09:35:50 följande:
    .Angående ledvärk så har jag ont i korsryggen (tror jag det heter iallafall) ibland, minskar jag på kortisonet känns det betydligt mer. Värsta är ju att jag har reumatism i släkten känns inte så lovande direkt.Det är med sex...är det bara jag som helt tappat sexlusten? tänkte om det berodde på några mediciner eller nåt.
    Live and let live
  • Fru U

Måste fråga en sak:

Hur i hela fridens namn gör man för att hålla sitt fina hem fint? Jag menar när man är trött och hängig, har ont och mår skit så är det inte särskilt lätt att samla ihop tillräckligt mycket ork för att plocka undan och städa.

I grund och botten har vi jätte-organiserat men det räcker ändå med några dagars bläh-mående för att det ska se ut som om vi inte gjort nåt här på minst en månad (ni vet hur det blir; några dagars disk, papper/reklam lite här o var, kattsand och katthår överallt)

Live and let live
  • Fru U

1) Kan i princip komma hur ofta som helst, eller vara pågående hela tiden
    2) Ibland, ibland inte
    3) Tills det blir behandlat

malvas mam skrev 2007-05-14 11:06:31 följande:
    Nya funderingar...Jag försår att det är såå olika, men går det att svara på följande frågor.1. Hur ofta kommer ett "skov"?2. Är alla skov lika "svåra"?3. Hur länge håller ett skov i sig?Detta är frågor från Linneas mamma Anna (med nick Malvas mam, eftersom det oftast är funderingar kring Malva i vanliga fall...)
    Live and let live
  • Fru U

Malvas mam, tråkigt att ni fick det beskedet men samtidigt bra, för efter koloskopin så kommer ju behandlingen som med all sannolikhet gör att hon kommer att må bra igen.  Nu var jag ju iofs lite äldre än din dotter när jag fick min diagnos men jag blev faktiskt glad när jag fick en diagnos för när man vet vad det är så kan man behandla och bli bättre, och om din dotter har några frågor så skriv ner dem här så ska vi försöka svara på dem om du inte själv kan, menar jag. Kram till hela familjen

Säger som de andra, kräv att läkaren skriver på remissen att hon ska ha det andra medlet, dvs inte det som smakar som saltvatten. För röntgen kan inte själva ändra utan måste ha läkarordination på det (har jag lärt mig den hårda vägen).

Dalkulla, sicka idioter du träffade på. Tur att allt gick så bra som det ändå gjort och att du fått komma hem. Hoppas du känner dig piggare snart

Live and let live
Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7