• Fru U

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Kan man göra gastroskop som sövd? Jag trodde man var tvungen att svälja? Synd att du mått så dåligt, men tur i oturen att det inte var reservoaren

Kram

• Fru U

Lugnande tablett innan, ska helt klart lägga det på minnet. Det gör ju så fruktansvärt ont i.o.m att jag har så ont i överallt.

Näst sist satte de jäklarna en vid handleden (på insidan). Idiotiskt. (kan tillägga att jag fick fräsa åt min man att gå en runda för han höllt på att smälla till sköterskan som satte nålen där)

• Fru U

(ber om ursäkt för att jag svor i mitt förra inlägg - men blir så arg när jag tänker på det)

Vi är nog rätt skadade allihop, jag vet att jag är det i vart fall. Alla dessa läkare (och sköterskor) som inte lyssnar och behandlar en illa. ugh. Kram på oss alla :)

mumlin: härligt att du mår så bra. Alltid roligt att höra :))

• Fru U

Jag har fått tid till min vanliga läkare (alltså gastroläkaren) nästa fredag (snacka om att vara ute sent, men men som sjukpensionär så har man inte så mycket 'måsten')

Nu funderar jag på hur jag ska lägga fram det jag vill ha sagt så att jag kan få det som jag vill. Han brukar iofs alltid vara extremt tillmötesgående men även han har ju regler att gå efter (budget o sånt - suck)

Det jag vill är att få testat exakt vad jag är allergisk eller överkänslig emot vad det gäller mat, så att jag slipper ha så ont i magen. Om jag får reda på vad det är jag inte tål så kanske jag kan ta färre värktabletter (och då skulle jag helt klart bli piggare)

Det låter iofs inte som nån större grej men eftersom jag mår hyfsat bra på mina piller så är inte sjukhuset (min läkare i sig skulle dock gärna skicka mig på allt möjligt) så intresserade av att lägga ner en massa pengar på mig

Nån fler här som tar tramadol och alvedon? Eller oxycontin när det är som värst (läkarna som inte känner mig brukar ofta behandla mig som värsta knarkaren varpå man får ge dem en lektion i hur smärtstillande tabletter fungerar när man har ont)

Fru U

• Fru U

Nalla, ibland kan det hjälpa mig att ta Travello. Det brukar stoppa det akuta flödet, sen är det viktigt att dricka dricka och dricka så du slipper åka in för uttorkning. Kram o krya på dig

Prommis, tradigt att du inte mått så bra. Scrapping brukar hjälpa sinnet i varje fall :D

Rebecca, håller tummarna för att det inte ska vara tarmen utan nåt ofarligt

Kram allihop
    Fru U

• Fru U

Kramp o värk i tarm/mage+ kramp o värk i livmodern kan bara bli jäkligt ont

• Fru U

mumlin, intressant. De flesta jag känner (även de utan magproblem) brukar bli lite kassa i magen när de har mens

• Fru U

Måste fråga (är nyfiken av naturen ju) tar ni nåt smärtstillande för magsmärtorna ni har??

• Fru U

Endoskopi är ett samlingsnamn för: gastroskopi, koloskopi och rectoskopi

Koloskopi (kallas ofta bara endoskopi)är från rumpan (eller stomin om man har en sån) och kollar tjocktarm (eller tunntarm om det är från en ileostomi)

Gastroskopi är från munnen ner i magsäcken och ev övre delen av tolvfingertarmen

Fru U

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7