• Fru U

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Lällas skrev 2007-05-10 16:44:18 följande:
    Fru U: Vad? Ska man inte skaffa barn när man har stomi? Jag väljer ju att vänta tills nästa operation för att den ligger bara 3 månader bort. Men gu så orolig jag blir. Jag vill ju sååå gärna skaffa barn och nu vet jag inte ens om vi KAN få barn
    Jo, visst kan man skaffa barn med stomi. Det är gamla råd, men råd som gjorde att färre kvinnor med stomi födde barn därför finns det ingen riktig statistik över om det är svårare att få barn med stomi eller inte. (de vet ju inte om det var pga råden som det inte bidde barn eller om det faktiskt fanns en svårighet)
    Live and let live
  • Fru U
    Mamma Brander: jättetradigt att du mår kasst igen. Minns hur jobbigt det var med alla dessa kast mellan hopp och förtvivlan för varje ny medicin man provade. Hoppas imurelen hjälper dig
    Live and let live
  • Fru U

Hej Allihopa, vill ni höra om min morgon, klart ni vill, inte för att ni har nåt val Flört

Ni kanske minns att jag skulle träffa min läkare idag. Jag hade tid 8.50. Klockan 08.40 slog jag upp ögonen, Herr K hade gått utan att väcka mig (han skulle gå upp en kvart innan mig så därför ställde jag inte klockan). Jippi!

Kastar mig på telefonen till sjukvårdsväxlen, ber om att få bli kopplad till gastromottagningen. "Tidsbeställningen öppnar inte förrän klockan tio idag" Neeeeeeeeeeeej (med panik i rösten) jag ska ju vara där om fem minuter. Snäll som hon var i växlen så kopplar hon mig direkt till sköterskan på själva mottagningen. Förklarar för henne vad som hänt och hon går och pratar med läkaren och sen fick jag istället prata med honom per telefon. Puh.

Så det blir 300kr för ett telefonsamtal, men det kunde varit värre, det kunde varit 300kr utan att ens fått prata med läkaren.

Det är inte samma sak att förklara hur man har ont över telefon så det blir ingen allergitest dock en magnetröntgen (jag blir inte sövd men däremot totaldrogad, hoppas jag klarar det med min klaustrofobi). Hade dessutom låga värden av b12 och folsyra så nu ska jag äta medicin för det med. Tur att jag själv sa till om att de skulle ta blodprov på det, för bristen på b12 och folsyra kan ju kanske till viss del förklara min trötthet

Efter att jag pratat med läkaren ringer jag Herr K. "Hej älskling, du väckte inte mig och jag skulle ju vara hos läkaren idag" Det är då man hör panik och lite förtvivlan i rösten "eh,öh, nej, hjälp, hinner du dit?" "Nä, jag skulle varit där för en kvart sen" mer "eh,öh" från gubben som inte vet riktigt hur han ska förklara hur ledsen han är över att han missade att väcka mig trots att jag påminde honom t.o.m innan vi la oss så då tycker jag att han lidit nog och säger att jag i alla fall fick prata med honom per telefon

Startar sedan datorn, eller försöker i varje fall. Den startar om tre gånger, vilket leder till en inkonsekvenskoll och en timmes väntan, men nu är jag online i alla fall.

Ska ta i tu med en kryssningsbokning nu, men det strulet är en annan historia

Kram på er och hoppas ni får en bra dag och en underbar helg

Live and let live
  • Fru U

Du tänker nog på en CT (skiktröntgen). Den har jag också gjort. Magnetröntgen är en tunnel och tar lite längre tid (hua mig!)

Vi är 14 pers som ska iväg. Vi ska fira min farmor och farfars 60-åriga bröllopsdag! Men det är inte lätt att få ihop det med hytter och pengar. Vi har fått ett totalpris men eftersom vi betalar per person + att vi delar på farmor och farfars kostnader så måste jag ha ett uppdelat pris och nu är det fjärde gången jag ringer (tredje gången gav jag upp efter 20 minuter i kö)

Live and let live
  • Fru U

Ja, ett skov kan vara så långt. Utan behandling kan ett skov i princip vara hur länge som helst :(

Håller tummarna för din dotter, för att det ska vara nåt ofarligare och enklare än en kronisk tarmsjukdom.Kram

Live and let live
  • Fru U

Skönt att hon inte har ont i varje fall. Det är inte lätt som mamma, kan jag tänka mig (är ju inte välsignad med barn själv än), att se sitt barn ha ont och må dåligt, och det är bra att hon får sova för det stärker ju immunförsvaret.

Nu är jag ju inte läkare, men jag har inte hört talas om någon som har tex uc eller crohn med diareer utan att ha ont (oftast magrar man också, men en del går upp i vikt av någon underlig anledning)

Live and let live
  • Fru U

Jag blev dålig när jag var tio och fick en diagnos det år jag fyllde tretton. Så även om det inte är vanligt så händer det att barn får uc/crohn

Men hon behöver ju inte ha en tarmsjukdom, hon kanske har någon annan allergi än bara gluten och även om det är en tarmsjukdom så är det som grådis säger att en del mår jättebra med medicin och en del får aldrig mer än ett skov

Om du kan så försök att inte tro det värsta :) I vilket fall som helst så har hon ju en mamma som bryr sig jättemycket och som stöttar henne och det är guld värt

Live and let live
  • Fru U

Ja, de första åren fanns det inget synligt blod i avföringen och läkarna avfärdade det med att det var psykosomatiskt, men när det väl kom blod så blev det fart på dem och då tog det väl en 3-4månader till diagnos (minns inte riktigt, jag var så ung, det var ju mamma som hade hand om sånt då)

Live and let live
  • Fru U

En inflammation i tarmen beror ju på en sjukdom, dvs ett systemfel, och kan därför bli kronisk. En engångsinflammation i tex en fot är ju oftast ett resultat av en specifik händelse och går därför över (men alla inflammationer som går obehandlade kan bli kroniska)

Live and let live
  • Fru U

Usch, det är så hemskt att läsa om era små barn som mår så dåligt. Blir helt klart nervös nu för tänkt om jag för sjukdomen vidare :(, fast jag vet att det inte är så jättetroligt och även om jag inte haft den så kan barnet få den, men ändå...

Live and let live
Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7