• Fiaflopp

En tråd till er som donerar...

Vi som sitter där vi gör,i sitsen att inte kunna få det kärleksbarn vi kämpat och kämpar för är SÅ tacksamma för det ni gör,det finns nog inga ord som kan beskriva den känslan av tacksamhet/lycka/under/lättnad mm mm som bubblar i (mig i alla fall) då jag ser eller hör någon som ska donera ägg eller simmare.

Det ni gör är OTROLIGT beundransvärt och vackert,ville bara ni skulle veta det...

Sen så är det något ni undrar över under själva behandlingen så finns vi ett gäng som tidigare gjort ivf.er i massor så fråga på vad ni än gör!
    Och kom ihåg en sak....det finns inga dumma frågor,endast duma svar!

Så denna tråd tillägnar jag er som är godkända redan,är under behandling,väntar på att få lämna prover och bli godkända,ni som donerat redan,ALLA NI ÄR FÖR MIG UNDERBARA människor!

All världens rosor med guldband runt till er från lilla mig...

• Svar på tråden En tråd till er som donerar...
  • Lundby87

Gör det inte ont att donera? Kanske man hjälper sen när man ploppat ut sin bebis.

• lillamilla75
    Emmmi:
    Jag har ju gjort behandlingen för egen del 2 gånger tidigare, och första gången jag gjorde äggplocket hade jag ONT i 30-45 minuter efteråt, kändes som en hel evigehet men andra äggplocket så kändes det ingenting efteråt. Tror jag var överstimulerad första gången. Det känns lite under själva äggplocket men inte så det hindrar mig ifrån att donera.
  • lillamilla75
    Future:
    Tack för boktipset
  • Future

Varsågod! Efter jag har läst den boken tror jag starkt på det system vi har i Sverige där donatorn är känd om barnet vill söka upp donatorn när de blir vuxna. Vad jag kan utläsa är det inte så att de söker en "mamma" när de vill ha reda på sitt genetiska utsprung, men mer en tillhörighet. Varför är jag kortare än mamma, finns det någon som har samma tår som jag, finns det någon som har noll stubin vad gäller humör, etc... Hoppas det hjälpte!

• lillamilla75

JO, men det är så jag tänker. Att om "barnet" (om allt går väl) söker upp mig i vuxen ålder så är det självklart inte att det vill ha en mamma det har ju h*n redan utan som du skriver att h*n vill veta mer om sitt genetiska ursprung. Tycker oxå att vi har bra regler för sånt här, men det är ju upp till barnets föräldrar att berätta och det finns säkert dom som inget vill/kan berätta.

• Future

Ja, det är ju upp till föräldrarna att berätta. Det de rekommenderar på AVA kliniken är att man berättar vid 4 års ålder så att det blir något naturligt för barnet. Jag har pratat med en psykolog angående detta också och hon rekommenderade att man börjar prata om det redan när barnet är en liten baby, men det är ju för föräldrarnas skull egentligen eftersom syftet är att man ska vara så "van" att prata om detta så att det inte känns konstigt när barnet väl börjar fråga. Barn är ju experter på att plocka upp stämningar om något är tabu och det vill man ju undvika.
    Jag har verkligen mycket respekt för dig lillamilla. Att både gå igenom IVF och äggdonation kräver något alldeles extra som du ju har.
    Stor kram!

• lillamilla75

Åh, tack Future.
    Vi är och kommer ju alltid vara öppna med att vi fått hjälp med att skaffa barn, så vårt (förhoppningsvis våra) barn kommer veta att hon (dom) är "gjorda" på labb. Men det är förstås stor skillnad då dom ändå är våra biologiska barn.

• NattravN

Är det svårt att få tag i donatorer eller? I Sverige? Hur lång tid kan det ta?

• Det ljuva livet

Jag vankar runt som en äggsjuk ( ) höna och väntar och hoppas på att få besked om mina ägg gjort någon till mamma. Det borde var dags vid det här laget!

Svar på tråden En tråd till er som donerar...