Hej
Håller med Maura att allt så komplicerat och oerhört känsligt.
Min man och jag väntar på ÄD på Karolinska Huddinge. Väntetider är kortare om man har egen donator det vet ju alla. Efter 1,5 år väntan, riskerar jag att passera åldersgränsen. Vi får inga nya besked. Jag fick tips av min läkare där vi gjorde IVF behandlingar, att jag ska försöka hitta en donator här. När jag gjorde det, har mitt inlägg plockats bort på en gång med förklaring att det inte är tillåtet att annonsera efter vara/tjänst på Familjeliv. Jag tycker att det är konstigt eftersom folk annonserar t.ex. barnkläder de säljer och ingen plockar bort det.
I mitt nästa inlägg har jag inte efterlyst en donator direkt. Jag har frågat bara om någon vet hur och var jag kan hitta någon som kan hjälpa oss att komma framme i kön lite snabbare. Även detta togs bort omedelbart, med en förklaring att det inte är tillåtet att använda Familjeliv för att efterlysa äggdonatorer. Men snälla, var ska man vända sig till annars?
Så, jag har en fråga, vad tycker ni, ska det vara så? Är det inte bättre att försöka göra någonting åt problemet och aktivt söka hjälp än att bara sitta, vara deprimerad och klaga på att det finns så få donatorer?
En fråga till ? varför är det acceptabelt att man bettalar 50.000 kr. för att göra en ÄD utomlands, medan det anses oetiskt att erbjuda en rimlig ersättning till egen donator. Hon måste ju ta sprutor och ägna sin tid åt läkarbesök mm. Varför inte visa att vi uppskattar det de gör för oss? Vi betalar skatt och vi ska ha rätt till behandling här. Men, med så orimlig långa väntetider, riskerar vi att vår tur aldrig kommer. Om Karolinska inte kan hitta tillräckligt många donatorer, varför hindras det att vi själva gör någonting åt saken?
Nyfiken hur andra resonerar
Kram
angelina_69k@yahoo.se