• Fiaflopp

En tråd till er som donerar...

Vi som sitter där vi gör,i sitsen att inte kunna få det kärleksbarn vi kämpat och kämpar för är SÅ tacksamma för det ni gör,det finns nog inga ord som kan beskriva den känslan av tacksamhet/lycka/under/lättnad mm mm som bubblar i (mig i alla fall) då jag ser eller hör någon som ska donera ägg eller simmare.

Det ni gör är OTROLIGT beundransvärt och vackert,ville bara ni skulle veta det...

Sen så är det något ni undrar över under själva behandlingen så finns vi ett gäng som tidigare gjort ivf.er i massor så fråga på vad ni än gör!
    Och kom ihåg en sak....det finns inga dumma frågor,endast duma svar!

Så denna tråd tillägnar jag er som är godkända redan,är under behandling,väntar på att få lämna prover och bli godkända,ni som donerat redan,ALLA NI ÄR FÖR MIG UNDERBARA människor!

All världens rosor med guldband runt till er från lilla mig...

• Svar på tråden En tråd till er som donerar...
  • MissC

Vilken bra tråd! Här kommer ett stort fång rosor till alla er änglar som tänker donera. Vi är många som är oerhört tacksamma för det ni gör. Det är en gåva sóm inte går att beskriva i ord.

Som Fiaflopp skriver har många här gjort en massa IVF försök. Så bara fråga på!

EN STOR KRAM!

MissC

• lillamilla75

Iiiihhhhh, SU ringde för en stund sen och NU är det KLART. Börjar spraya nästa helg!!! IIiiihhhh

Sen blir det dag för FET för oss i Maj, förhoppningsvis IIiiihhhhh

• Fiaflopp
    lillamilla75 skrev 2007-02-15 12:45:49 följande:
    Iiiihhhhh, SU ringde för en stund sen och NU är det KLART. Börjar spraya nästa helg!!! IIiiihhhh Sen blir det dag för FET för oss i Maj, förhoppningsvis IIiiihhhhh
    donerar du och gör ivf själv?
    *nyyyfiken*
  • lillamilla75

japp, ska donera ägg för första gången och sen blir det syskonförsök i MAJ. Maken har långsamma och få simmare.

• Future

Jag vill också passa på att ge en stor bukett rosor till alla äggdonatorer. Tack vare er kan några av oss med hjälp av äggdonation hålla vårt barn i vår famn någon gång i framtiden. Det är verkligen en änglagåva ni ger.

• Maura

Vilken toppenlänk Fialopp!! I Spanien, där äggdonation är ganska vanligt, söker IVF klinikerna efter donatorer väldigt öppet, ofta via reklam i TV eller tidningar. Det finns blandannat en kampanj där man vänder sig till ungdommar som studerar på universitet. Man ser en bild av en tjej, rakt upp och ner och tvärs över hennes mage står det : "Du är ung och du har tusentals...bli äggdonator"

Jag vet inte varför jag fastnat för denna reklam men jag tror att det som tilltalar mig är enkelheten och uppriktigheten. Jag tror att vårt system med donatorer som inte får lov att vara anonyma ställer till med mer problem än det löser. Här blir allt så komplicerat och oerhört känsligt. Varför inte ha en mer avslappnad attityd till det hela. Det är, precis som Fia skriver, en fråga om kärlek mellan människor att ge av något som man har ett överflöd av till någon som inte har något alls.

Värt att notera är att:
    Spanska donatorer inte tjänar mer än Svenska, endast resor och ev. utlägg i samband med behandlingen ersätts.
    Att donatorerna är så många att det inte finns några väntetider alls.
    Att många utländska kvinnor väljer att donera i Spanien för att det är enklare och smidigare.
    Att man i Spanien understryker att det är kvinnan som bär och föder barnet som är mamman, att någon annan donerat en cell som gett upphov till barnet hon burit är underordnat.

Massor av kramar Maura

• Misty

Spanien ligger verkligen före med äggdonation förstår man av ditt inlägg Maura. Man kan ju bara önska att det vore lika smidigt här i Sverige.

Det måste vara mer öppet i Spanien i och med att man t.o.m kör tv-reklam om det, här i Sverige känns det som det är så mycket "hysch-hysch" kring äggdonation som om det vore något fult!

Nä, jag ser fram mot den dagen det blir lika öppet här som där!

Kram Misty

• Future

Fast jag tycker att det är bra att vi har "icke anonyma" donatorer i Sverige. Efter att ha läst en bok där "donator barn" berättade om sina upplevelser, så var det för många viktigt att iaf ha möjligheten att spåra sitt genetiska ursprung. Men det är ju min åsikt, och jag respekterar att vi kan tycka olika här.

• lillamilla75
    Future:
    Heter boken "donator barn"?
Svar på tråden En tråd till er som donerar...