En tråd till er som donerar...
Vilken toppenlänk Fialopp!! I Spanien, där äggdonation är ganska vanligt, söker IVF klinikerna efter donatorer väldigt öppet, ofta via reklam i TV eller tidningar. Det finns blandannat en kampanj där man vänder sig till ungdommar som studerar på universitet. Man ser en bild av en tjej, rakt upp och ner och tvärs över hennes mage står det : "Du är ung och du har tusentals...bli äggdonator"
Jag vet inte varför jag fastnat för denna reklam men jag tror att det som tilltalar mig är enkelheten och uppriktigheten. Jag tror att vårt system med donatorer som inte får lov att vara anonyma ställer till med mer problem än det löser. Här blir allt så komplicerat och oerhört känsligt. Varför inte ha en mer avslappnad attityd till det hela. Det är, precis som Fia skriver, en fråga om kärlek mellan människor att ge av något som man har ett överflöd av till någon som inte har något alls.
Värt att notera är att:
Spanska donatorer inte tjänar mer än Svenska, endast resor och ev. utlägg i samband med behandlingen ersätts.
Att donatorerna är så många att det inte finns några väntetider alls.
Att många utländska kvinnor väljer att donera i Spanien för att det är enklare och smidigare.
Att man i Spanien understryker att det är kvinnan som bär och föder barnet som är mamman, att någon annan donerat en cell som gett upphov till barnet hon burit är underordnat.
Massor av kramar Maura