• Catchie80

Varför hatar alla muslimer?

Hur kommer det sig att alla så enkelt drar upp islam och det muslimska folket som ett mindre värt folk av något slag? Vart kommer allt hat ifrån? Hur kan man uppfostra sina barn till att tycka mindre om visa människor än andra? Hur kan man uppfostra och lära sina barn att vissa är mindre värda? Varför ska inte barnen få bli en fritt tänkande människa som SJÄLVA får upptäcka hur världen funkar? Hur kan man älska barnen så lite att man hellre bryter med dom, än accepterar att dom valt en partner av annat ursprung? Man vill så gärna få bort mobbingen från skolorna i Sverige, men att hata ett helt folkslag, det går bra tycker vissa. Är svenskar verkligen så kallsinniga och onda?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-01 17:46:43:
    Ja, jag märker att en del missupfattar. Med ALLA, så menar jag ju såklart dom som INTE tycker att muslimer är precis som alla andra. Som påstår att dom förtrycker kvinnor, hedersmördar osv. Om en muslim har våldtagit eller misshandlat någon, så är vissa VÄLDIGT snabba med att säga att det är pga deras religion. Vissa uppfostrar sina döttrar till att INTE träffa en muslimsk man osv. Det är DET jag undrar hur man kan göra.

• Svar på tråden Varför hatar alla muslimer?
  • Mentat

Det vore synnerligen intressant om du kan ge någon länk till påståenden om att "Det finns kristna i USA som mördar och offrar människor, därefter äter upp dom medan dom fortfarande är varma för detta skulle rena blodet på syndare osv. Det finns dom som utropar sig själva till Guds sändebud och driver igenom mass självmord. Det finns dom som mördar feta för det är ett av de 10 budorden"?

Det sistnämnda har ju definitivt inget med de 10 budorden att göra, för att bara ta ett exempel. Massjälvmord känner jag i och för sig igen, vi hade fallet i Guyana på 70-eller 80-talet. För all del, det kan säkert stämma att sådana fall finns. Det finns galningar mest överallt. Men det är ju inte så att detta är direkt vanligt, eller hur?

Nej, det jag reagerar på är att dessa galenskaper inte har letat sig in i _lagstiftningen_ i någon kristen stat (vad jag känner till). Sharialagar däremot tillämpas på många platser, inte bara i Saudiarabien och Iran. Det är ett viktigt skäl till att jag fått intrycket att fundamentalismen är _vanligare_, eller mera utbredd, inom islam.

Tyvärr är det ofta svårt att jämföra statistik mellan länder. Enligt www.homeoffice.gov.uk/rds/pdfs2/hosb502.pdf, sid 10, framgår det att Sverige hade 188 mord 1999 och Turkiet 1.541, vilket antyder att vi är ganska lika i det avseendet. Det finns dock fotnoter för båda länderna. Men jag har som sagt inget problem med Turkiet.

• Catchie80

Mentat

Vad jag menar är att det finns kritsna fundamentalister som mördat en fet människa och slängt till med att dom gjort det i Guds namn för att det är en av döds synderna. En "direkt" länk har jag svårt att ge dig.Men självklart finns det!

På dom som äter människor för att rena syndare finns det tom inspelat på film, just vad den heter vet jag inte för den hade ett polskt namn.

Dock om det är vanligt eller ej har jag väl aldrig påstått?

• Mentat

För all del, Catchie80, men mitt intryck är att fundamentalism är vanligare inom islam, t.ex. uttryckt genom att den skrivs in i lagstiftningen. Det var därför frekvensen var intressant, inte huruvida det finns galningar i kristna länder eller inte. Självklart gör det det.

Det är nog mitt svar på din fråga i TS, varför människor har något emot muslimer. Det tror jag inte nödvändigtvis att de har (även om det finns gott om fördomsfulla typer) utan att de främst har något emot _fundamentalismen_. Jag antar att vi kan vara överens om att sharialagar är ett uttryck för fundamentalism?

• BadSector

Därför att alla terrorister är muslimer.

• Catchie80

Badsector

Nej det är dom inte. Och bara för att några puckon har blivit terrorister så är det anledning att hata ALLA muslimer?

"Jag tänker inte respektera den som inte är visare idag än vad han var igår"

Berömt citat som tål att funderas på kanske, eftersom rasism är förlegat.

Kan du inte diskutera så behöver du inte vara här.

• Al Jazair

Lisa

""Finns ju flera länder utanför Europa som är med, så det har ju inte med avståndet att göra.....""

Vad är det för länder?

• Santos v2

Vad jag tror det kan vara är att muslimer är så upprätt muslimer lixom. Man kan vara bekant med människa i flera år för att senare få höra att den personen är troende kristen. En muslim ser man direkt inget snack om saken och det sticker lite i ögonen. Sen får man ju bara hör allt dåligt om den islamska tron. Stening, bortgifte, könsstympning, krig, terrorism, folkmord, hat, kvinnoförtryck, hedersmord etc etc.

Även länder som är relativt nya med den islamska tron blir ju skit när dom blandar sin religion med politik.

Folk är nog rädda..

• nuedetdax

Men all hat mot muslimer just nu är pga Bush och hans regim. Denna terrorhysteri som han har skapat i hela världen. Han är för fan inte sämre han när han använder sig av "sin" religion i sina uttalanden det är patetiskt. Nästa offer som ska hängas är Bush!!!
    Har man utplånat en tyrann kan man lika gärna forsätta med den största av dom alla!

Och religionenen är ju uppdiktad AV människor...så klart att det tolkas olika då..

• Smurfan28

vissa kan tydligen inte släppa ämnet utan måste starta en ny tråd där ni kan klanka ner på människor som inte tycker som ni!

Svar på tråden Varför hatar alla muslimer?