• Catchie80

Varför hatar alla muslimer?

Hur kommer det sig att alla så enkelt drar upp islam och det muslimska folket som ett mindre värt folk av något slag? Vart kommer allt hat ifrån? Hur kan man uppfostra sina barn till att tycka mindre om visa människor än andra? Hur kan man uppfostra och lära sina barn att vissa är mindre värda? Varför ska inte barnen få bli en fritt tänkande människa som SJÄLVA får upptäcka hur världen funkar? Hur kan man älska barnen så lite att man hellre bryter med dom, än accepterar att dom valt en partner av annat ursprung? Man vill så gärna få bort mobbingen från skolorna i Sverige, men att hata ett helt folkslag, det går bra tycker vissa. Är svenskar verkligen så kallsinniga och onda?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-01 17:46:43:
    Ja, jag märker att en del missupfattar. Med ALLA, så menar jag ju såklart dom som INTE tycker att muslimer är precis som alla andra. Som påstår att dom förtrycker kvinnor, hedersmördar osv. Om en muslim har våldtagit eller misshandlat någon, så är vissa VÄLDIGT snabba med att säga att det är pga deras religion. Vissa uppfostrar sina döttrar till att INTE träffa en muslimsk man osv. Det är DET jag undrar hur man kan göra.

• Svar på tråden Varför hatar alla muslimer?
  • Anonym

människorna har jag absolut inget emot, det e religionen jag tycker e för jäklig.

• Anonym (Lisa)

mn73: muslimer bor ofta i muslimska länder, därav "muslimska länder", haha......

Att EU inte vill ha in länderna i unionen beror på att de STRIDER mot de mänskliga rättigheterna!!! Inget annat! Finns ju flera länder utanför Europa som är med, så det har ju inte med avståndet att göra.....

Att muslimska länder strider mot de mäskliga rättigheterna i Europakonventionen säger väl en väldigt stor del i denna frågan!

• mn73

Anonym:
    Men hur mycket vet du om religionen? Alla muslimer utöar inte sin religion som det beskrivs i media. Jag skulle tro att merparten inte utövar sin religion på det viset.

• Catchie80

Lisa, Katarina och Muppet

Kultur och religion är INTE samma sak. I Sverige har skåningarna skillnad i sin kultur mot norrlännigar osv. ALLA funkar inte likadant.

Och allt tjaffs att det INTE är en majoritet av muslimer som är puckade. Har ni en aning om hur många som är muslimer i världen? Det är väl klart som fan att kristna i SVerige inte begår lika mycket brott som muslimer! Hur få är inte svenska kristna gentemot muslimer!? Bara i Turkiet finns det 70 miljoner människor. Majoriteten är muslimer. Men hör och häpna, det finns både kristna och judar också! Kolla gärna upp procenten muslimer mot procenten svenska kristna i världen, jesus...

Det är som att säga att såklart amerikaner är mer kriminella än svenskar. Klart som fasen eller? Det bor HUR mycket människor som helst i USA, klart det finns mer brott!

Och vem har sagt att man MÅSTE be 5 ggr om dagen? I den familj jag bodde i var det INGEN som bad, INGEN bar slöja, MANNEN serverade oss kvinnor te, och HAN gick ut när vi kvinnor ville prata.

Varför är det så jävla lätt för vissa att samla ihop världens alla muslimer och säga att dom gör ditt eller datt?

Visste ni att många thailändare är muslimer? Att många i Indonesien är det? Vart bombar dom? Vart mördar som sina döttrar?

Bra citat:

"De visa samlar på kunskap, den oförnuftiges mun bjuder på olycka"

• Catchie80

Muppet

Läs Koranen så kommer du få en annan bild.
    Och dom som startar krigen anvnder sin religion felaktigt. Då är väl den MÄNNISKAN sjuk i huvet? Inte hela religionen eller?

• Mentat

Jag har inget problem med att folk har en religiös tro. Det jag har problem med är fundamentalister. Mitt _intryck_ är att andelen fundamentalister är högre inom islam än inom kristendomen - t.ex. baserat på agerandet i samband med Muhammedkarikatyrerna, då 10 (eller var det 11?) länders ambassadörer protesterade hos Fogh Rasmusson mot publiceringen. Det kan ju förstås ha berott på att begreppet yttrandefrihet helt enkelt inte är känt i de länderna, men reaktionen är fortfarande horribel.

Jesus förnedras och hånas med jämna mellanrum utan att några länder protesterar, konstnärer dödshotas eller ambassader bränns upp. Där finns en skillnad, helt klart. Om den sedan beror på religionen eller på större tolerans i allmänhet i traditionellt kristna länder är en svårare fråga att besvara.

• Catchie80

Mentat

I det exemplet du tog upp.

Folk i de muslimska länderna sa ju då själva att dom skämdes över hur vissa reagerade av teckningarna. Dom tyckte det var otäckt hur en liten del av befolkningen kunde straffa så många, när dom flesta av muslimerna INTE gick bärsärkargång.

Sen är det ju så också att media framställer saker hur dom vill. Det är läskigt hur mycket hets man kan skapa bara genom att människor tror på det dom ser på TV. Det är som att tro på Jultomten enligt mig.

Men jag tackar för ditt inlägg, äntligen en person som framställer sina åsikter på ett sätt som inte framstår som varken rasisitiskt eller nedvärderande.

• Mentat

Catchie80: Det var bara ett exempel, givetvis finns det fler som påverkat mig. Jag har inget problem med att Turkiet, som uttalat sekulär stat där de allra flest råkar vara muslimer, skulle bli medlem av EU. Jag skulle definivt vara motståndare till att något land som tillämpar sharialagar ens skulle komma ifråga.

Redan begreppet sharialagar antyder för mig att andelen fundamentalister måste vara högre inom islam än inom kristendomen. Jag känner inte till någon stat genom historien som har tillämpat principen att all lagstiftning måste stämma överens med Bibeln, inte ens inkvisitionen. Jesus säger t.ex. i Bergspredikan att man inte skall svära vid något alls men likväl har man väl alltid svurit på Bibeln i rättegångar. Möjligen Savonarolas kortlivade gudsstat i Florens?

Men om ett folkvalt parlament inte kan ändra lagarna har man per definition inte demokrati anser jag. Återigen, det är inte nödvändigtvis religionen i sig som bekymrar mig utan fundamentalismen.

• Nettan80

Jag tycker oxå att det är väldigt synd att många har en sån vriden bild av Islam! Jag har själv haft en massa fördomar men nu när jag har sett och lärt mig en annan sida av den än vad man har sett på tv och media över huvudtaget så kan jag bara säga att tro inte på allt det man får se och höra från media.
    Människors okunskap får dem dra helt fel slutsatser av Islam det media visar!!! 

• Catchie80

Mentat

Jag håller med att fundamentalismen är skrämmande. Men inte att det skulle vara främst muslimer som blir det. Däremot kanske fundamentalismen yttrar sig på olika sätt beroende på vilken religion man tillhör.

Det finns kristna i USA som mördar och offrar människor, därefter äter upp dom medan dom fortfarande är varma för detta skulle rena blodet på syndare osv. Det finns dom som utropar sig själva till Guds sändebud och driver igenom mass självmord. Det finns dom som mördar feta för det är ett av de 10 budorden.

Jag menar, varför ska dessa muslimer hängas ut som ett terroristfolk med sned syn på allt mellan himmel och jord? Det är alltid lätt att se brister hos andra, men svårt att se hos sig själv.

Men om vi spinner vidare på Turkiet, så går inte lagstiftningen i religionens namn. Vidare så är det ramaskri i hela landet om någon mördas tex. Detta då trots att dom är ca 8 gånger fler människor än oss tex. Våldtäkt hörde jag inte ens talas om när jag bodde där.

De erfarenheter man har ska användas med sunt förnuft, inte predikas ut på ett sätt som trycker ned en annan människa.

(Nu inte riktat direkt till dig då jag tycker du som sagt framför dina åsikter på ett bra sätt)

Svar på tråden Varför hatar alla muslimer?