• kozzan

är det okej att säga negress?

det är mkt prat om att man inte bör säga n.... eftersom det kan vara stötande för vissa. men är det okej att säga negress? ag tycker det är ett fint ord och helt ok att säga så länge personerna jag pratar med inte tar illa vid sig av det...

världens finaste tjej finns hos mig
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är det okej att säga negress?
  • Röding

IlsaBlackWidow:

Jag använder inte några speciella ord för varje hudfärg. Mitt äldsta barn frågar mig varför kompisen inte är ljus som henne. Då förklarar jag sakligt att en del människor är ljusare i hyn och andra är mörkare, men inuti är vi precis likadana.

Jag börjar inte babbla om en massa oväsentligheter och använder inte ord som kan såra människor. Det är inte knas.

• IlsaBlackWidow

Röding - Men som du skrev tidigare så använder du ljus och mörk, det är väl en hudfärgsbeskrivning?
    Det finns olika ord för utsende och tillhörighet, som snabbt förklarar något som annars kan ta tid.

Jag kan tänka mig att exempelvis i en grupp eller ett land där det bor mest "mörka" så hänvisar man till "den vita" kvinnan om man snabbt skall förklara en viss person.
    I USA säger polisen exempelvis "male caucasian"..

• Destiny03

ilsablackwidow

NEGER var det vi snackade om eller!?! jag har skrivit att jag har inte ont av att beskrivas som svart!! fast jämnför man min färg och någon tyg som är svart så är d inte alls lika...hihi men men, svart.brun,ljus går jätte bra! Jag hackar ej på lilla mej, men läser du vad hon har skrivit så motsäger hon sig själv många gånger och det gör vissa av oss galna!

ordet NEGER ska ingen behöva kallas år 2006! men dem som vill fortsätta vara översittare kan la fortsätta! men jag acceptera aldrig att blir förnedrad på det viset! Och nåde den som skulle kalla mitt barn för ordet! det skulle göra mer ont än att ni kallar mej det!

SÅ lilla mej och blackwidow: vardågod, ni för forsätta vara trångsynta!Hoppas att ni andra därute hjälper till att utplåna ordet och att vi kan alla leva ifred oavsett hudfärg!

Am not my hair, i am not my skin!

• Destiny03

USA säger polisen exempelvis "male caucasian"..

stor skillnad på VIT och NEGER

• Zaria

Jösses hur ofta måste man öht använda ordet neger för att beskriva någon?

Och vad är det för fel på ordet mörkhyad eller svart, vilket jag inte känner någon som tagit illa upp för,varför är ordet neger sååå viktigt att få använda?

Fattar inte det.

• Zaria

Dessutom är det MÅNGA mörkhyade/svarta här på FL bara som undanber sig att bli kallad neger...Varför inte bara respektera det?

• IlsaBlackWidow

destiny - Jag skriver inte enbart till dig här så ta inte åt dig av allt.

"stor skillnad på VIT och NEGER"

Nu skrev jag ju att de använde ordet kaukas för vita som är likvärdigt med negroid, inte neger det har du rätt i.

Det var ett jäkla tjat om att hudfärg inte spelar någon roll och att man aldrig behöver beskriva sådant men i nästa andetag tjatas det vidare om att man ska säga svart/mörk och vit/ljus.
    Vääldigt motsägelsefullt.

"Hoppas att ni andra därute hjälper till att utplåna ordet och att vi kan alla leva ifred oavsett hudfärg!"

Jag har inga problem som helst med hudfärger och inte med ord heller.

• Sweedie

ilsa black widow: ja ibland behover man ord for att beskriva en manniska eller grupp. ta da och anvand de ord som manniskorna ordet avser foredrar att bli kallade. enklare an sa e det inte.

du har ratt i att polisen i usa sager "caucasian male". och gues what!? ingen tar illa upp! de sager daremot inte "the suspect is a cracker male" eller "the suspect is a whitey" eller "white devil (ord anvant i nedvarderande syfte av endel svarta om vita)".

inte heller sager en snut i usa "negro male". de sager "black male".

• Sweedie

forovrigt sa e det himla konstigt att endel fortfarande anvander ordet "neger" nar det inte finns nagra svarta som anvander det om sig sjalva! ex. blind date: "vi ses utanfor bion. jag e negern i rod mossa". kanppast!!!

Svar på tråden är det okej att säga negress?