• kozzan

är det okej att säga negress?

det är mkt prat om att man inte bör säga n.... eftersom det kan vara stötande för vissa. men är det okej att säga negress? ag tycker det är ett fint ord och helt ok att säga så länge personerna jag pratar med inte tar illa vid sig av det...

världens finaste tjej finns hos mig
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är det okej att säga negress?
  • IlsaBlackWidow

lillagryn - Jag jämför inte orden men anser det drygt att i samma mening som man pratar om kränkande ord och klagar på andra så säger man själv ett klart och tydligt skällsord med lätthet.

Struntsamma var orden kommer ifrån, folk känner sig kränkta ändå och det var väl kränkningen som var det essentiella?

Sweedie - Men vad bra, så du kommer från och med nu stryka ordet snut från ditt vokabulär?

• Röding

Varför använda ett ord som är så tydligt förknippat med förtryck?

• lillagryn2

Snut anspelar inte på en medfödd underlägsenhet, vilket i definitionen av neger spelar en framträdande roll.

• lillagryn2

Personligen använder jag inte ordet snut eller plit eller dylikt överhuvudtaget mer än i denna typ av diskussioner eftersom det låter lite illa i mina öron. Som om man inte orkar tala ordentligt, eller har lite Christer Petterson-syndrom. (Tala gatslang uppblandat med juridiska termer pga lång exponering för lagens långa arm)

• AHöst

Ilsa - "Det jag tog upp om polisen var att de inte heller sa vit om vita, vilket folk här önskar. Som sagt, svårt att glädja alla smaker."

I usa, inklusive poliser sa sags bade White och Caucasian. Man sager Black eller African American. Man sager inte negro eller annu mindre negroid som du tar upp. Speciellt inte poliser.

• IlsaBlackWidow

Lillagryn - "Snut anspelar inte på en medfödd underlägsenhet, vilket i definitionen av neger spelar en framträdande roll."

Jag tycker inte det passar att dividera vilket som är mest kränkande på vilket sätt.
    En kränkning är en kränkning och känns kanske olika för olika människor men ändock en kränkning.
    Själv känner jag mig inte kränkt av enstaka ord men inser att vi alla upplever saker olika.
    Min poäng var att det är larvigt att sitta och gapa kränkning när man själv i samma mening kränker en hel annan grupp(ja snut vet alla att det är ett skällsord).

AHöst -Har jag påstått att de säger negro?
    Återigen jag pratade om vad man kallade vita efter tidigare diskussion om saken...

• AHöst

Jag forstod det som att du anvande att de sager male caucasian tex som argument for att det ar ok att anvande de rasbegrepp du foresprakar.

• Kedu

Det är aldrig ok att använda ord som neger/negress!!
    Folk som inte fattar det är ignoranta, respektlösa, envisa.

• dracula

vad skall man kalla vita kvinnor bör avgöras av andra etniska grupper, det finns dom som använder ordet hora?

mvh

dracula

• Inkblack

Endast negrer och negresser får säga negress, neger, ni**er, svart, svarting osv. Det vet väl dom flesta.

Ni vita som är så kaxiga, gå in i ett dominant färgat område och häv ur er dessa ord om ni vågar. Då får ni svaret.

• Ccplus
    Inkblack skrev 2017-12-29 19:34:55 följande:

Endast negrer och negresser får säga negress, neger, ni**er, svart, svarting osv. Det vet väl dom flesta.

Ni vita som är så kaxiga, gå in i ett dominant färgat område och häv ur er dessa ord om ni vågar. Då får ni svaret.

Har redan frågat en svart flicka om hon hade några problem med att någon säger det då jag inte ville säga sånt som skulle kunna såra någon annan. Och det hade hon inte.. Så de som tar åt sig mest verkar vara vita personer som huserar inne i vänstern?
  • Ddny
    Ccplus skrev 2023-04-09 18:47:02 följande:
    Har redan frågat en svart flicka om hon hade några problem med att någon säger det då jag inte ville säga sånt som skulle kunna såra någon annan. Och det hade hon inte.. Så de som tar åt sig mest verkar vara vita personer som huserar inne i vänstern?
    Enligt min somaliske vän som kallar folk neger och svartskalle kors och tvärs så "får" jag säga det till honom och i grupp med andra invandrare om han som godkännare/min kompis är med, går jag däremot in i samma grupp utan honom får jag räkna med att bäras ut på bår om jag säger neger.

Hur kunde Hannagabrielsson snubbla in i den här tråden och skriva ja undrar jag? Den var ju från 2017! Skrattande
  • Anonym (fint)

Negress låter vackert. Det klingar fint i munnen när orden ska uttalas . Negress har inte blivit lika skadat som det andra ordet som på N. N- orden har missbrukats och är förknippat med rasism enligt mitt tycke.

Men Negress det låter som en vacker plats, något exotiskt och fint, lite som ett paradis.

• Anonym (2006)
    kozzan skrev 2006-10-09 19:02:24 följande:
    är det okej att säga negress?

det är mkt prat om att man inte bör säga n.... eftersom det kan vara stötande för vissa. men är det okej att säga negress? ag tycker det är ett fint ord och helt ok att säga så länge personerna jag pratar med inte tar illa vid sig av det...

Tråden är snart 18 år gammal.
  • Anonym (Racist much?)

Nej, det är självklart inte ok och även om någons kompis tycker att just hen inte tar illa upp så är den personen inte representativ för alla de miljoner, miljarder människor som är färgade.

• Anonym (Racist much?)
    Anonym (2006) skrev 2024-07-31 00:02:19 följande:
    Tråden är snart 18 år gammal.
    Påstår du att ämnet inte är ett problem längre...?
  • Anonym (ipp)

Jag har en mörkhyad granne som jag snackar lite med ibland. Schysst kille i 35-årsåldern med ursprung från Ghana, uppvuxen i Sverige. 

Jag tror inte att han hade uppskattat om jag beskrev en svart kvinna som negress. Han använder själv ordet "mörk" när han beskriver svarta människor. 

Tror inte heller att jag vill chansa med andra personer, oavsett hudfärg. Tycker ordet låter daterat och gammalmodigt.

Svar på tråden är det okej att säga negress?