är det okej att säga negress?
Negerska? :_D
Negerska? :_D
lilla mej - Japp, sammanhanget, negativt, positivt eller neutralt gör att vissa substantiv låter illa.
Röding - "Det är oväsentligt vilken hudfärg människor har. Jag använder således inte några speciella ord för att beskriva någon annans hudfärg. Ljus och mörk funkar fint."
Eh först är det oväsentligt ochsedan använder du inte ord för att beskriva... men slutar meningen med att just beräta vilka ord du använder för att beskriva hudfärg vilket gör det väsentligt i något sammanhang??
Knas!
Jag är kvinna, mamma, dotter, syster, älskarinna.
Jag är däggdjur, människa, europé, svensk, vit, kaukas, german, ljus, viting, blondin(under färgen), skulle ej heller ha något emot att kallas vit på latin...
Beskrivande ord behövs även om man inte använder dem dagligen eller som tilltal.
zebran - Japp, inte intressant i många sammanhang, lika lite som min eller någon annans ras/etniska tillhörighet.
Men i vissa sammanhang så är det bra beskrivande ord och allt delas upp i människans värld för att förklara och beskriva.
Lilla mej - Ser att du blivit hackkyckling här och där men så är det på fl om man inte tycker som majoriteten i tråden.
Synd att folk inte kan diskutera utan att gadda ihop sig och göra allt för att förlöjliga istället för att komma med sakliga argument och genomtänkta åsikter.
Röding - Men som du skrev tidigare så använder du ljus och mörk, det är väl en hudfärgsbeskrivning?
Det finns olika ord för utsende och tillhörighet, som snabbt förklarar något som annars kan ta tid.
Jag kan tänka mig att exempelvis i en grupp eller ett land där det bor mest "mörka" så hänvisar man till "den vita" kvinnan om man snabbt skall förklara en viss person.
I USA säger polisen exempelvis "male caucasian"..
destiny - Jag skriver inte enbart till dig här så ta inte åt dig av allt.
"stor skillnad på VIT och NEGER"
Nu skrev jag ju att de använde ordet kaukas för vita som är likvärdigt med negroid, inte neger det har du rätt i.
Det var ett jäkla tjat om att hudfärg inte spelar någon roll och att man aldrig behöver beskriva sådant men i nästa andetag tjatas det vidare om att man ska säga svart/mörk och vit/ljus.
Vääldigt motsägelsefullt.
"Hoppas att ni andra därute hjälper till att utplåna ordet och att vi kan alla leva ifred oavsett hudfärg!"
Jag har inga problem som helst med hudfärger och inte med ord heller.
Sweedie - "ilsa black widow: ja ibland behover man ord for att beskriva en manniska eller grupp. ta da och anvand de ord som manniskorna ordet avser foredrar att bli kallade. enklare an sa e det inte."
Tyvärr så är det så många människor på jorden och så många olika åsikter om vad man ska kalla ditt och datt.
Folk känner sig kränkta av det ena och det andra så det blir lite svårt...
Det jag tog upp om polisen var att de inte heller sa vit om vita, vilket folk här önskar. Som sagt, svårt att glädja alla smaker.
Jag säger använder inte etniskt beskrivande ord som hälsningsfras, jag säger inte godkväll negroid eller godmorgon kaukas.
Lika lite säger du antagligen goddag snuten, till en polisman?
Men vet du vad? Jag tror inte du kommer sluta säga snut i andra sammanhang för det.
"forovrigt sa e det himla konstigt att endel fortfarande anvander ordet "neger" nar det inte finns nagra svarta som anvander det om sig sjalva! ex. blind date: "vi ses utanfor bion. jag e negern i rod mossa". kanppast!!!"
Jag skulle inte heller säga att jag är den kaukasiske kvinnan i röd mössa.
Jag skulle säga den korta kvinnan med röd mössa, svart polo och svart kjol, möjligtvis säga hårfärgen också.
Frågar någon däremot min ras eller etnicitet eller vilket ord ni behagar så kan jag säga flera ord.
Om jag besöker Afrika och är en minoritet i byn så kommer de med stor säkerhet hänvisa till mig som den vita, den bleka etc.
Helt ok för mig för det är det snabbaste och enklaste sättet att förklara vem jag är.
"nej det e inte sa svart faktiskt! klart att man kanske anvander sig av ett yttryck som kan kranka andra utan att mena ngt illa. men ingen kan ju knappast undgatt att ordet "neger" e ett ord e ett sant ord som vaaaaaaldigt manga kanner sig krankta av."
Uppenbarligen är det svårt eftersom du skriver "snut" vilket alla vet att det är ett skällsord för polis.
Vi har synonymer i svenska språket, mycket smidigt att kunna använda olika ord i olika sammanhang, inte svårare än så.
Jag använder vissa ord hos mamma, andra med vänner och ytterligare andra med chefer eller okända.
Min mamma vill inte att jag kallar henne morsan för det tycker hon är nedvärderande. Därför kallar jag henne inte det när vi träffas men kan mycket väl använda ordet tillsammans med andra.
Men återigen, du kunde ju så enkelt kränka en hel yrkeskår här så det kanske är dags att tänka på det gamla goda uttrycket "kasta sten i glashus".
Kränkande ord för vita? Det får du nog fråga ickevita om... Precis som vi har Norgehistorier som norrmännen inte kan så har de dito om oss svenskar.
lillagryn - Jag jämför inte orden men anser det drygt att i samma mening som man pratar om kränkande ord och klagar på andra så säger man själv ett klart och tydligt skällsord med lätthet.
Struntsamma var orden kommer ifrån, folk känner sig kränkta ändå och det var väl kränkningen som var det essentiella?
Sweedie - Men vad bra, så du kommer från och med nu stryka ordet snut från ditt vokabulär?
Lillagryn - "Snut anspelar inte på en medfödd underlägsenhet, vilket i definitionen av neger spelar en framträdande roll."
Jag tycker inte det passar att dividera vilket som är mest kränkande på vilket sätt.
En kränkning är en kränkning och känns kanske olika för olika människor men ändock en kränkning.
Själv känner jag mig inte kränkt av enstaka ord men inser att vi alla upplever saker olika.
Min poäng var att det är larvigt att sitta och gapa kränkning när man själv i samma mening kränker en hel annan grupp(ja snut vet alla att det är ett skällsord).
AHöst -Har jag påstått att de säger negro?
Återigen jag pratade om vad man kallade vita efter tidigare diskussion om saken...