• kozzan

är det okej att säga negress?

det är mkt prat om att man inte bör säga n.... eftersom det kan vara stötande för vissa. men är det okej att säga negress? ag tycker det är ett fint ord och helt ok att säga så länge personerna jag pratar med inte tar illa vid sig av det...

världens finaste tjej finns hos mig
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är det okej att säga negress?
  • Destiny03

RÖDING

TACK! Du har fattar vad det handlar om!!

• Destiny03

lila mej

du har än inte svarat på vad hur du skulle då beskriva min dotter!hon har det värre än mamma som är helt svart...hon kallas ibland asiat emellanåt....hur skulle du beskriva henne.....

• Röding

Destiny03:

Jag var inte tillfrågad men jag svarar ändå.

lila mej skrev:
    "du har än inte svarat på vad hur du skulle då beskriva min dotter!hon har det värre än mamma som är helt svart...hon kallas ibland asiat emellanåt....hur skulle du beskriva henne....."

Jag skulle beskriva henne som underbart söt och vacker. =)

• lilla mej

jo meeeeen jag säger ju att det ska inte användas i ett negativt samanhang. Så du menar att man kan inte säga att i afrika bor det mesta dels negrer, utan att mena att i afrika bor det svarta slampor....? Ja jag vet att vita i århundraden har förtyckt svarta även andra svarta inte bara negrer så det är ju inte baraför att de är negrer utan för att de är svarta. Jag tycker det är bättre att börja upplysa folk om att negrer är ett bra och vänligt folk som ska respekteras så kanske det ordet kan få en positiv klang. Eller menar du att neger är bara ett svärord eller skällsord?

• lillagryn2

negrer är ett bra o vänligt folk, det ska vi upplysas om.

Tack, vi visste inte.

• lilla mej

lillagryn2

nej tydligen inte för ni ser ju det som ett ful ord, vilket inte hjälper dem. Man ska aldrig använda några benämnelser av folk negativt.

• lillagryn2

men hörru, det är ett nedvärderande ord från skapelsen av det. Om dessutom färgade inte vill bli kallade det, varför ska vi göra det?

• lilla mej

du har än inte svarat på vad hur du skulle då beskriva min dotter!hon har det värre än mamma som är helt svart...hon kallas ibland asiat emellanåt....hur skulle du beskriva henne.....

om hon är hälften vit och hälften svart kallas hon väl mulatt. eller är det ett skällsord med?

• lillagryn2

Det har ALDRIG varit ett neutralt ord, lilla mej!

• K J N

En svart person blir väl inte mindre neger bara för att man kallar honom mörk...?

Svar på tråden är det okej att säga negress?