Inlägg från: lilla mej |Visa alla inlägg
  • lilla mej

är det okej att säga negress?

hahaha hur många sånna här trådar ska vi ha?

om man använder ordet neger i nedlåtande sammanhang så blir det ett fult ord självklart. Men det blir ju alla ord isf....
    endel säger att man ska säga svart istället....men svart blir ganska nedlåtande om man säger svartskalle med.....

vi som tycker det är ok att säga neger/ negress går ju inte omkring och säger men hej neger eller vill du komma hem till mig och titta på film neger? Vi använder det när det kommer på tal om olika raser liksom vi använder andra rasnamn....
    och jaja negerboll och negerkyss men det är ju positiva saker...

• lilla mej

Destiny03

jag tycker med att det är fel att använda ordet neger i negativa sammanhang, Det finns inte så många tillfällen man behöver använda det ordet i "positiva" samanhang heller men då man använder det skulle det ju vara som att säga skandinavier som är en benämning på en viss grupp av vita människor liksom negrer är en grupp av svarta människor.

• lilla mej

jo men om man inte vet vilket land eller om man talar om alla dessa länder ihop.. är det fel att säga neger då med?
    skulle aldrig säga neger som något negativt till någon men tycker ändå att det är ett ord som beskriver en grupp av människor och då inget illa menat om dessa människor.

• lilla mej

givetvis så är det inte en nationalite för det finns ju inget land som heter negerland.

• lilla mej

så neger är typ ett ord för svart slampa då? och inte en svart människa?

• lilla mej

jo meeeeen jag säger ju att det ska inte användas i ett negativt samanhang. Så du menar att man kan inte säga att i afrika bor det mesta dels negrer, utan att mena att i afrika bor det svarta slampor....? Ja jag vet att vita i århundraden har förtyckt svarta även andra svarta inte bara negrer så det är ju inte baraför att de är negrer utan för att de är svarta. Jag tycker det är bättre att börja upplysa folk om att negrer är ett bra och vänligt folk som ska respekteras så kanske det ordet kan få en positiv klang. Eller menar du att neger är bara ett svärord eller skällsord?

• lilla mej

lillagryn2

nej tydligen inte för ni ser ju det som ett ful ord, vilket inte hjälper dem. Man ska aldrig använda några benämnelser av folk negativt.

• lilla mej

du har än inte svarat på vad hur du skulle då beskriva min dotter!hon har det värre än mamma som är helt svart...hon kallas ibland asiat emellanåt....hur skulle du beskriva henne.....

om hon är hälften vit och hälften svart kallas hon väl mulatt. eller är det ett skällsord med?

• lilla mej

"patrik... du vet han den snygga negern som jobbar pa konsum"! lika krankande som nar en man klacker ur sig "lisa.. du vet den dar snygga slampan/fittan som jobbar pa konsum". blev mannens kommentar mindre sexistisk? bara for att han anvande ordet i beskrivande syfte nar han menade ngt positivt?

kopierar ett tidigar inlägg
    därför.....

Svar på tråden är det okej att säga negress?