• kozzan

är det okej att säga negress?

det är mkt prat om att man inte bör säga n.... eftersom det kan vara stötande för vissa. men är det okej att säga negress? ag tycker det är ett fint ord och helt ok att säga så länge personerna jag pratar med inte tar illa vid sig av det...

världens finaste tjej finns hos mig
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är det okej att säga negress?
  • Cdot

Ras spelar roll i hela världen. OM det var så att det inte gjorde det skulle det inte finnas nått som vit privilegium.

• Neko

Jag tycker det låter fint och exotiskt och om jag var svart skulle jag inte haft något emot att bli kallad det, men jag skulle själv aldrig säga det eftersom jag tror att det finns folk som tar illa upp hursomhelst.

• K J N

Om man säger neger så borde man ju i rimlighetens namn även kunna säga negress..?

• Cdot

KJN : TVÄRTOM. Man ska inte använda ordet neger och naturligtvis inte heller negress.

• Apif la deuxième

Som sagt, även om jag själv inte tycker ordet negress är fult eller illa på något sätt, så är det ändå inte värt att säga det om det finns ens en person som kan känna sig stött eller ta illa upp av det. Varför ska man då envisas med att säga det`? Så svårt är det inte att hitta en synonym som inte sårar.

• inte

negress = negerkvinna, och enligt Nordisk Familjebok, Sveriegs mest omfattande uppslagsverk på 1800-talet så är bland annat detta vad en neger är:

"I psykiskt hänseende kan negern sägas i
    allmänhet stå på barnets ståndpunkt, med liflig
    fantasi, brist på uthållighet och energi och ett
    lättrörligt lynne, hvars mest framstående drag
    utgöras af glädtighet, fåfänga och lättsinne i god
    bemärkelse. Det är nämligen träffande anmärkt,
    att negern i sedligt afseende snarare kan sägas
    sakna moral än vara omoralisk. I intellektuelt
    hänseende står negerrasen enligt etnografernas
    samstämmiga mening under kaukasiska, mongoliska,
    malajiska och amerikanska raserna."

runeberg.org/nfak/0483.html
    runeberg.org/nfak/0484.html

• K J N

Jag tycker att neger är ett alldeles utmärkt ord, färgad kan ju innefatta mer än rena negrer och ordet har dessutom en sakligt beskrivande betydelse.

• Lallara

K J N: Ja, det viktiga är väl vad DU tycker, inte hur de svarta uppfattar ordet?

Apif: Precis min åsikt !

• leny

jag undrar vad ni som är negresser egentligen tycker, själv är jag blondin, blir då ibland faktiskt kallad bimbo, vilket jag inte gillar, det har en negativ klang tycker jag, man blir jämförd med Caroling Gynning, Victoria Silvstedt m m. Blondin har en negativ klang, men jag tycker inte att negress har en negativ klang, men jag vet ju inte vad ni som är mörka tycker, man måste väl i beskrivande syfte kunna säga att ni är mörka, likaväl som jag tror att man beskriver mig som ljus!

• Lallara

leny: Jag är inte svart själv, utan blond som du . Däremot bor jag med en svart man. Jag kan därför ganska säkert säga att de flesta svarta kvinnor inte föredrar att bli kallad negress. Precis som svarta män inte vill bli kallade för neger. Detta beror på ordets nedsättande karaktär, pga den tråkiga historien med slavhandel och kolonialism.
    Att säga mörk eller svart är helt ok, de orden har ju bara en beskrivande innebörd.

Svar på tråden är det okej att säga negress?