Inlägg från: lillagryn2 |Visa alla inlägg
  • lillagryn2

är det okej att säga negress?

Jag reagerar över att folk tycker det är viktigare att de får använda ord som det är vana vid hellre än att tänka sig för och kanske lära sig något på kuppen.
    Det är otroligt obildat´, förutom att det är kränkande.

"en neger blir inte mindre neger för att man kallar honom svart"

Kallar ni personer med inlärningssvårigheter idioter också?

Etta med kokvrå, vad tror du folk kallar någon som är ungefär som du, isht när du inte hör?

• lillagryn2

Och, nej jag menar inte att det är en svårighet/nackdel att vara svart, förutom dumheten och okunskapen man möter. Så försök inte vända på mitt inlägg!

• lillagryn2

Destiny: för att vi lever på en plats där många vill hävda sig på andras bekostnad.

• lillagryn2

Kan man slänga ur sig nedlåtande tillmälen, så känner man sig för ögonblicket lite bättre själv. Vasrför tror du de största rasisterna så ofta är arbetslösa, fattiga och obildade? De vill trampa på någon.

• lillagryn2

negrer är ett bra o vänligt folk, det ska vi upplysas om.

Tack, vi visste inte.

• lillagryn2

men hörru, det är ett nedvärderande ord från skapelsen av det. Om dessutom färgade inte vill bli kallade det, varför ska vi göra det?

• lillagryn2

Det har ALDRIG varit ett neutralt ord, lilla mej!

• lillagryn2

NEJ, nager är inte ok, det är totalt okunnigt och slarvigt att använda ett så laddat ord.

• lillagryn2

(vilket borde göra en till neger/negress själv om man ser till definitionen)

• lillagryn2

Varför är det så jättesvårt att visa respekt genom att inte använda nedvärderande ord? Man har ett dåligt språkbruk om man jämför snut med neger. Snut är ettord från eh, inte romani men kanske månsing som vi tagit över som slangord. Neger är ett nedvärderande ord som inte går att framföra med respekt för personen i fråga. Neger anspelar på vad personen är född till (född till dumhet, glupskhet osv), snut anspelar på ett yrke. JÄKLA skillnad.

• lillagryn2

Snut anspelar inte på en medfödd underlägsenhet, vilket i definitionen av neger spelar en framträdande roll.

• lillagryn2

Personligen använder jag inte ordet snut eller plit eller dylikt överhuvudtaget mer än i denna typ av diskussioner eftersom det låter lite illa i mina öron. Som om man inte orkar tala ordentligt, eller har lite Christer Petterson-syndrom. (Tala gatslang uppblandat med juridiska termer pga lång exponering för lagens långa arm)

Svar på tråden är det okej att säga negress?