Inlägg från: Sweedie |Visa alla inlägg
  • Sweedie

är det okej att säga negress?

men vad e det som e sa svart att fatta! spelar ingen roll om NI inte tycker ordet e laddat eller menar ngt illa! ni kan knappast undgatt att sa manga manniskor kanner sig krankta! sluta jamfora hit och dit med "hur man sager" ordet. det e inte ett neutralt ord som ni vill papeka!

neger for sig sjalvt e ett krankande ord! precis som vilket annat krankande ord som helst! hora tex. e val ett krankande ord vilket som! mongo med! jag kan komma hem och i beskrivande syfte saga "lisa har fatt en dotter. hon e mongo." for sa sa man anda fram till borjan av 80 talet!  ialla fall dar jag bor. sa varfor ska JAG andra pa det. jag menar ju inget illa. dottern hade ju downs syndrom.

jag kan saga dig att jag mar illa nar jag hor ordet!!! har ALLTID gort. anda sen jag var liten. jag vet kompisar som kanner sig MER krankta av att bli kallade "neger" an om ngn (las man) skulle kalla dem "hora" eller "fitta". kan ni da satta er in i hur javla krankande ordet e! att for en svart manniska sitta och hora vita manniskor diskutera deras ratt att bruka ordet e som for dig som kvinna att sitta och hora en massa man sitta och dividera om att de bor fa saga "fitta" som en benamning pa sina medmanniskor av kvinnligt kon. for den ursprungliga betydelsen av ordet e ju anda "vat angsmark" eller vad det nu var. och bara for att ordet SEDAN anvants som ett skallord ska man inte bry sig om!

• Sweedie
    lilla mej skrev 2006-11-26 14:11:44 följande:
    Destiny03 jag tycker med att det är fel att använda ordet neger i negativa sammanhang, Det finns inte så många tillfällen man behöver använda det ordet i "positiva" samanhang heller men då man använder det skulle det ju vara som att säga skandinavier som är en benämning på en viss grupp av vita människor liksom negrer är en grupp av svarta människor.
    lilla mej: det finns INGA samanhang dar ordet e ok att anvandas. om du i beskrivande syfte MASTE anvanda dig av ett ord sa gar svart eller afrikan jatte bra. det e fortfarande ett krankande ord. aven om du nu sager "patrik... du vet han den snygga negern som jobbar pa konsum"! lika krankande som nar en man klacker ur sig "lisa.. du vet den dar snygga slampan/fittan som jobbar pa konsum".  blev mannens kommentar mindre sexistisk? bara for att han anvande ordet i beskrivande syfte nar han menade ngt positivt?
  • Sweedie
    K J N skrev 2006-11-26 15:32:53 följande:
    En svart person blir väl inte mindre neger bara för att man kallar honom mörk...?
    farstar inte vad du menar? en person med ds blir val inte hellre mindre "mongo" da bara for att man valjer att anvanda ett mer respektfullt ord?

en asiat blir val inte mindre guling heller bara for att man kallar denne person for asiat?

det finns fler urdumma argument for att fa anvanda krankande ord. kanske du har flera pa lager?
  • Sweedie

haha. du citerar mig. japp. jag forsoker forklara hur krankande det ordet ar! att det INTE gar att anvanda! vare sig man menar ngt positivt eller ej. som jag sa innan sa vet jag manga svarta personer som kanner sig MER krankta av ordet "neger" an av att bli kallade "hora" eller "fitta"! de kanner ungefar likadant som du som kvinna skulle kanna att bli kallad for ett sexistiskt ord av en man!!! spelar det ngn roll om just den mannen inte alls menade ngt illa med sin kommentar.

• Sweedie

ilsa black widow: ja ibland behover man ord for att beskriva en manniska eller grupp. ta da och anvand de ord som manniskorna ordet avser foredrar att bli kallade. enklare an sa e det inte.

du har ratt i att polisen i usa sager "caucasian male". och gues what!? ingen tar illa upp! de sager daremot inte "the suspect is a cracker male" eller "the suspect is a whitey" eller "white devil (ord anvant i nedvarderande syfte av endel svarta om vita)".

inte heller sager en snut i usa "negro male". de sager "black male".

• Sweedie

forovrigt sa e det himla konstigt att endel fortfarande anvander ordet "neger" nar det inte finns nagra svarta som anvander det om sig sjalva! ex. blind date: "vi ses utanfor bion. jag e negern i rod mossa". kanppast!!!

• Sweedie
    Jan 39 skrev 2006-11-27 23:31:57 följande:
    Jag tycker att det är väldigt kränkande att sweedie skriver "snut" om polismän.Det vill de verkligen inte bli kallade - fy så nedvärderande.Skäms!
    om jag nu seriost skulle ha krankt nagon med mitt ordval- snut... ja da har jag absolut inga som helst problem med att andra mig! jag rattar mig sjalv: "nte heller sager en polis "negro male". de sager "black male".

oj! det var ju inte alls sa svart! trots att jag sagt snut sen jag var liten ! och jag som trodde det skulle vara nastintill omojligt!
  • Sweedie

ilsa black widow: "Tyvärr så är det så många människor på jorden och så många olika åsikter om vad man ska kalla ditt och datt.
    Folk känner sig kränkta av det ena och det andra så det blir lite svårt..."

nej det e inte sa svart faktiskt! klart att man kanske anvander sig av ett yttryck som kan kranka andra utan att mena ngt illa. men ingen kan ju knappast undgatt att ordet "neger" e ett ord e ett sant ord som vaaaaaaldigt manga kanner sig krankta av.

kan du namna nagra av de andra ord som e lite svara att halla reda pa som "folk kanner sig krankta av hit och dit"! ett ord som man kanske av okunskap slanger ur sig men man "menar absolut inget illa med"? ta garna ett ord som e beskrivande pa en vit manniska.  

• Sweedie

ilsa black widow: "Men återigen, du kunde ju så enkelt kränka en hel yrkeskår här så det kanske är dags att tänka på det gamla goda uttrycket "kasta sten i glashus"."

och du laste inte mitt andra inlagg  dar jag rattade mig och sa att jag inte har ett problem med att anvanda ett annat uttryck for denna yrkesgrupp. ska faktiskt tanka pa det i framtiden. jag sa oxa att det man kan av okunskap eller oforsiktighet anvanda ett krankande ord. men sen att sitta och forsvara sig med nabbar och klor for att man anser sig ha ratten att forsatta att kranka andra e fel!

Svar på tråden är det okej att säga negress?