• saraseal

Mycket rasism på Familjeliv?

Jag tycker mig ha märkt mycket rasistiska tendenser i vissa trådar här på Familjeliv, "man ska inte blanda raser" "invandrarna försöker utrota oss renrasiga svenskar" osv.osv. kanske inte bara på familjeliv men jag har märk många sånna här saker i forumet?

Jag tänker inte ta upp nån specifik tråd för det tycker jag är onödigt men jag undrar är det fler som tycker det verkar vara mycket rasism på Familjeliv?

• Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?
  • K J N

"Det är ytterst sorgligt att mäniksor bli placerade i fack pga ett namn"

Det kan man tycka men faktum kvarstår - så är det.

Därför måste man förhålla sig till situationen på något sätt, antingen byter man namn och kommer på fler anställningsinterjuver eller så behåller man sitt gamla namn och kommer på färre.

Man kan tycka att det är beklagligt men så fungerar världen.

Vi ser även samma mönster i andra avvikande omständigheter, om det kan glädja dej.

På mitt jobb så anställs ingen som har synliga tatueringar, piecering eller ovanliga frisyrer - liksom naturligtvis inga invandrare.

Detta är en oskriven lag som alla rekryterare får acceptera när de kommer in med sina förslag på arbetssökanden, gör de inte detta så använder vi andra rekryterare istället.

• hillson

Vilken tur att det finns arbetsgivare som anställer efter kompetens och inte efter hudfärg eller utseende..
    På mitt jobb anställer man invandrare,människor med piersingar,tatueringar,handikappade,äldre,yngre ja alla slags människor,det är nog därför vi har så förbannat kul på mitt jobb..

• Heobaldia

""Det är ytterst sorgligt att mäniksor bli placerade i fack pga ett namn"
    Det kan man tycka men faktum kvarstår - så är det.
    Därför måste man förhålla sig till situationen på något sätt, antingen byter man namn och kommer på fler anställningsinterjuver eller så behåller man sitt gamla namn och kommer på färre."

Eller så ändrar "vi" attityd....och går efter meriter, förmåga för det är väl endå det vi vill ha elelr???

KJN: vad jobbar du som?

• K J N

"KJN: vad jobbar du som?"

Försäljning inom det Svenska lantbruket.

Typ sälja traktorer och dess reservdelar/tillbehör vid personlig försäljning till bönder.

• Heobaldia

varför får man inte ha en percing, brun hud då???

På mitt jobb anställer man enfter kompetensen och itne efter nått annat..... JAg tycker synd om dig, att du inte får träffa andra sorters människor de med percingar, ananna hudfärg osv och skapa dig en förståelse för att de faktiskt är a precis samma skrot och korn som du. Att de gråter för samma saker, att de skrattar åt samma saker och att de är människor precis som du. Utseende ska inte spela roll, det är insidan!

• Josean

KJN och alla andra:

Rasism handlar om makt och diskriminering. Genom att "tvinga" en minoritet att anpassa sig till majoriteten, utövar man makt. Precis så som KJN ger som exempel. Inga med synliga tatueringar, eller piercings, eller annorlunda namn är välkomna. Då bibehåller hans "brödraskap" på jobbet makten över dom andra genom att inte anställa och med det utesluta och diskriminera. Man skulle kunna anmäla KJN's arbetsplats för diskriminering. KJN har själv kommit med ett uttalande om att människor med invandrarbakgrund, ovanliga frisyrer, synliga tatueringar och piecerings inte är välkomna. Någon som vill anmäla?

Den stora frågan är egentligen VARFÖR vissa behöver denna maktkännsla? Vad är man rädd för? Är det så oerhört viktigt att vara "vi" och "dom" så man till och med sollar bort kompetens? Tydligen.
    Naturligtvis handlar det om en STOR portion fördommar också. Man tror på det man "hör" utan att ta reda på den verkliga bakgrunden. Ju mindre man vet om ett ämne ju mer blir man lurad. SÅ är det med allt! Politik, kost och motion, psykologi, medicin, andra kulturer. Ja, allt! Ju mindre ren fakta man vet ju mer lurad blir man. Och vad är då ren fakta? Det är tidskrifter, facklitteratur, besök på tex en flyktingförläggning, lexicon osv. INTE vad chefen säger om tatueringar eller vad det står om Muhammed i kvällstidningen. Tror man på sådant är man lurad.

Nu är det upp till var och en om man vill bli lurad och vara en grå mus i samhället. DET kan ingen annan än personen själv ändra på, men man får ett bättre och rikare liv om man är medveten om den VERKLIGA verkligheten i stället för att gå omkring som en påse nötter och leka viktig.

En stilla undran: undra var en kroppsmålning har med traktorer att göra...?

• Heobaldia

Josean: jag håller med dig, udnerbart.......

• Heobaldia

tyvärr inser jag att det är lönlöst att disskutera med KJN mfl. JAg är hemskt ledsen MEN jag ska gå ut i skogen nu!
    HA en bra söndag

• marina81

KJN:s arbetsgivare bryter mot lagen om de systematiskt vägrar människor med annan etnisk bakgrund än svensk att få arbete. Något för DO att kolla upp?

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • marina81

Roligt att man skryter om det öppet, undrar om arbetsgivaren tycker det är så lyckat? Det handlar ändå om en kriminell handling.

it's a great big white world and we are drained of our colours
Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?