• saraseal

Mycket rasism på Familjeliv?

Jag tycker mig ha märkt mycket rasistiska tendenser i vissa trådar här på Familjeliv, "man ska inte blanda raser" "invandrarna försöker utrota oss renrasiga svenskar" osv.osv. kanske inte bara på familjeliv men jag har märk många sånna här saker i forumet?

Jag tänker inte ta upp nån specifik tråd för det tycker jag är onödigt men jag undrar är det fler som tycker det verkar vara mycket rasism på Familjeliv?

• Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?
  • Heobaldia

Det verkar som att alla har gått och lagt sig....
    JAg fick sista ordet för i kväll. YES.... Sov så gott...kampoen för att bevara sverige mångkulturellt och få fram att alla har ett lika värde fortsätter i morgon bitti

SOV gott

• Gissella Star

Oj då jag visste inte att KJN är kille...hahahaha

• Ångan

Det här är ju helt klart ett känsligt område oavsett vart man står i det hela.
    Det är sättet som svenska samhållet styrs på som är den stora boven i all invandringspolitik enligt mig.
    Hade jag fått bestämma så skulle inte områden som fittja, tensta, hallunda, rinkeby, alby, flemingsberg osv osv finnas. Då menar jag inte att vi ska spränga allt i luften med alla som bor där. Grejen är att det är fel på integreringen. Blanda ut alla med alla så skulle garanterat fler svenskar och invandrare börja umgås med varandra. Jag förstår invandrare som kommer hit att dom gärna flyttar till de mer invandrartäta områdena, det är ju helt klart pga att dom känner sig mer "säkra" där.
    Skulle jag flytta utomlands så skulle jag bli skitglad om jag hamnade i ett område där jag visste att det fanns fler svenskar. Det är ju så det här, och svårt att komma ifrån. Alla måste ju få bo där dom själva vill.
    Men idag känns det som om alla invandrare bor på ett och samma område. Då blir det lätt att invandrare ser snett på svebskar och tvärt om. Rasismen är precis lika stor bland invandrarna som bland alla svenskar, men det är inget nytt.
    Integrera alla invandrare mer i samhället osv så skulle vi alla oavsett hudfärg, kön och ursprung lära oss mycket av varandra.

Det finns mycket rasism/smygrasism i sverige, det är nog de flesta av oss rätt eniga om, men samtidigt så tycker jag att de som kommer hit blir ganska väl omhändertagna. Det går ju självklart att förbättra på många sätt, men det är inget man gör över en dag heller.

Oftat så dras alla invandrare över en och samma kant så fort det visas nåt som en nysvensk gjort mindre bra.
    Det är ett stort problem som måste fixas, hur låter jag nån annan förklara

Tyvärr är invandrare överrepresnterade i en del brott, och då är det lätt för alla som har nåt emot invandrarna att påpeka detta.

Åren 2002-2003 var 27% som satt i fängelse utländska medborgare, det är ganska mycket med tanke på att invandrarna står för ca 10% av befolkningen. (Detta är hämtat från brottsförebyggande rådets hemsida, så det är inget jag läst i nån skittidning osv. Hemsidan dit är för övrigt www.bra.se för den som vill ha mer info)

Som invandrare menar jag inte "färgade", utan de som är 1:a eller 2:a gen. invandrare (allt från finnar till afrikaner, asiater osv)

Jag hoppas iaf att alla ska kunna leva sida vid sida utan att titta snett på varandra.
    Flera av mina närmaste vänner är av utländsk härkomst, och vill på så sätt inte bli påhoppad för att nån tror att jag är smygrasist osv, för det är jag verkligen inte. För mig är alla lika mycket värda oavsett hudfärg, hårfärg, kön, klädsel osv.

Finns även en läsvärd artikel på www.bra.se
    Länkar dit, den är på ca 77sid, så ta god tid på er
    www.bra.se/extra/measurepoint/&name=1brottslsveutland.pdf&url=/dynamaster/file_archive/051214/e7dae113eb493479665ffe649e0edf57/1brottslsveutland.pdf

Trevlig natt på er

• Ångan

hmmm, ni får visst kopiera hela länken för att komma till rätt plats.

• IlsaBlackWidow

"Som invandrare menar jag inte "färgade", utan de som är 1:a eller 2:a gen. invandrare (allt från finnar till afrikaner, asiater osv)"

Fast i våldsbrott och våldäkter så är två invandrargrupper extremt överrepresenterade(enligt BRÅ) och då är det inte finnar vi snackar om.

• lishe

Jag måste säga att jag är lite imponerad av KJNs sakliga argumentation. Ingenting verkar få honom att tappa fattningen. Alla dessa känslosamma inlägg som kräver att KJN "förklarar sig". Han förklarar sig ju väldigt bra men det är svårt att ta in bara. Det är kanske just det som känns obehagligt. Den där distansen som KJN visar bland alla upprörda känslor. Jag tror det är det som skiljer en del av oss andra från KJN och det är det som gör oss så upprörda. Har man nära till sina känslor så har man också lättare att identifiera sig med andra människor, att känna empati, medlidande. Är det det som upprör med KJNs inlägg kanske? För jag kan inte hålla med om att han direkt undviker att svara på frågor. Tvärtom svarar han väldigt utförligt och välformulerat på alla frågor.
    En liten analys bara. Undrar om det finns någonting man kan skriva som skulle få KJN att ilskna till? Jag tror inte det och det är det som känns så främmande för oss känslomänniskor.
    Jag vet inte om det här inlägget räknas som ett angrepp på KJNs person men ni får väl anmäla mig i sådana fall.

• K J N

"Undrar om det finns någonting man kan skriva som skulle få KJN att ilskna till? Jag tror inte det och det är det som känns så främmande för oss känslomänniskor. Jag vet inte om det här inlägget räknas som ett angrepp på KJNs person men ni får väl anmäla mig i sådana fall."

Det är lugnt, jag ser det inte som något personligt påhopp utan bara en analys av min personlighet.

Jag blir sällan arg och jag försöker koncenterar mej på att låta bli detta när jag känner att jag börjar bli upprörd. Ilska och frustration är dåliga förutsättningar för konstruktiva beslut och rationellt tänkande.

• IlsaBlackWidow

KJN - Du är en sund minoritet på FL.

• oOoJOYoOo

Jag blev rent ledsen och när på småchockad över hur en del uttalat sig om andra människor som är av annan kultur och hudfärg här på FL.

Såg nyheterna imorse....där det varit några på färjan till Kristiansand som gett sig på människor som såg utlänska ut! En kvinna hade blivit indragen i en hytt och misshandlad i ansiktet mm....OJ vilka stora starka män/kvinnor som ger sig på en kvinna och misshandlar henne för att hon inte såg svensk ut. Då skäms jag för att vara svensk när jag hör sådant!

Vakterna hade inte vågat ingripa på båten!!! Dom fick gripas när båten la till för ett 10 tal människor hade hjälpt dessa våldsmän att hindra vakterna ifrån att ingripa.

Usch sicken hög patetiska människor!

~~~Stolt mamma till tre, snart blir vi sex i familjen! V 39~~~
  • IlsaBlackWidow

Detta är patetiskt oavsett vem som gör det. Övergrepp och misshandel sker mot svenskar från andra folkslag också.

Problemet är att många tror att rasism är något som bara sker av svenskar mot mörka folk.
    Ignorans är vad DET är.

Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?