• saraseal

Mycket rasism på Familjeliv?

Jag tycker mig ha märkt mycket rasistiska tendenser i vissa trådar här på Familjeliv, "man ska inte blanda raser" "invandrarna försöker utrota oss renrasiga svenskar" osv.osv. kanske inte bara på familjeliv men jag har märk många sånna här saker i forumet?

Jag tänker inte ta upp nån specifik tråd för det tycker jag är onödigt men jag undrar är det fler som tycker det verkar vara mycket rasism på Familjeliv?

• Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?
  • oOoJOYoOo

Nä jag vet att det sker överallt...men just det här hörde jag på nyheterna nu. Å jag blir ledsen...

~~~Stolt mamma till tre, snart blir vi sex i familjen! V 39~~~
  • lishe

"Ilska och frustration är dåliga förutsättningar för konstruktiva beslut och rationellt tänkande. "
    Men ibland är sådana känslor nödvändiga för att förstå var andra människor befinner sig. 
    Jag ska försöka ta ett exempel. När min son föddes så överväldigades jag av kärlek för honom men också av en rädsla för världen! Rädsla för att jag inte skulle klara av att skydda honom från alla faror. Då bor jag ändå i ett land där man kan känna sig relativt trygg för det mesta. För första gången i mitt liv så kom jag lite närmare till att _verkligen_ förstå mödrar i helt andra livssituationer. Tänk att inte kunna skydda sin lille från våld, krig, bomber, svält etc.?
    Där kom känslorna in....känslor som Ilska, frustration, sorg osv och jag kände en stor förståelse för dem som kommer hit med sina familjer för att kunna ge dem det skydd som vi andra tar för givet. 

• snillis

"Jag förstår invandrare som kommer hit att dom gärna flyttar till de mer invandrartäta områdena, det är ju helt klart pga att dom känner sig mer "säkra" där."

Problemet är ju att många inte ens väljer att bo med "de sina" utan det är helt enkelt så att det är endast där de får någonstans att bo. Många privata hyresvärdar vägrar att hyra ut sina lägenheter till människor med icke svenskklingande efternamn. Detta eftesom de, precis som alla andra rasister, har fördomar och delar in människor i fack.

Detta är ju tyvärr ett problem som kommer att öka, snarare än att minska, iom alliansen då de ju är för ökad privatisering och utförsäljning av allmännyttan.

• snillis

När det gäller omskärelse av pojkar så trodde jag att det var en judisk, och inte en muslimsk, tradition. Och mig veteligen så är judendomen en gren av kristendomen.

Kvinnlig könsstympning däremot är, precis som någon tidigare nämnde, en muslimsk tradition, även om det inte påbudas i Koranen, utan mer är en kulturell företeelse.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Alla religioner, inklusive kristendomen, har ju en massa tokigheter för sig.
    Det är ju inget som islam är ensamt om.
    Det är väl bara det att det man inte känner till, det tycker man är konstigt och är rädd för.

• K J N

"Många privata hyresvärdar vägrar att hyra ut sina lägenheter till människor med icke svenskklingande efternamn. Detta eftesom de, precis som alla andra rasister, har fördomar och delar in människor i fack."

Jag skulle snarare säga att man undviker utländska människor eftersom dessa ofta har svårare att få ett jobb och därmed en möjlighet att kunna betala för sig.

Att hyra in utlänningar i sitt hyreshus innebär också ofta en degradering av fastigheternas attraktivitet för det klientel som man verkligen vill attrahera.

• K J N

"När det gäller omskärelse av pojkar så trodde jag att det var en judisk, och inte en muslimsk, tradition. Och mig veteligen så är judendomen en gren av kristendomen."

Jag skulle nog snarare säga att kristendomen är en gren av judendomen än tvärt om (ifall man ska generallisera så grovt).

• marina81

Manlig omskärelse är en judisk tradition som nämns i GT eller Torah, däremot är inte judendomen en gren av kristendomen, men kristendomen bygger på judendomen.

Manlig omskärelse är även en muslimsk tradition, men nämns inte i Koranen, utan i hadith, vilket är berättelser om Muhammed vilka kompletterar Koranen.

Kvinnlig könsstympning förekommer både bland kristna och muslimer inom vissa geografiska områden, men ingen av religionerna påbjuder det. Traditionen kommer ursprungligen från det faraoniska Egypten, alltså är det en hednisk tradition.

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • snillis

"Jag skulle snarare säga att man undviker utländska människor eftersom dessa ofta har svårare att få ett jobb och därmed en möjlighet att kunna betala för sig.
    Att hyra in utlänningar i sitt hyreshus innebär också ofta en degradering av fastigheternas attraktivitet för det klientel som man verkligen vill attrahera."

Vilket ju, precis som jag nämnde, bara är ett uttryck för ett enormt fördomsfullt sätt att se på människor. För vad säger ett efternamn om vad man har för arbete och betalningsförmåga.
    Att vi "vanliga" inte vill ha invandrare till grannar, är ju en enorm vanföreställning. De allra flesta skiter ju i om grannen heter Johansson eller Abdullah, så länge grannen är trevlig.
    Min personliga erfarenhet är att Abdullah-grannen är betydligt trevligare, eftersom Johansson-grannen, precis som någon tidigare nämnde, låser om sig kl 17 och knappt säger hej, på typsikt svenskt manér.

Kanske såg du mycket kriminalitet när du bodde på Lövgärdet, och kanske var det många invandrare som stod för den kriminaliteten.
    Hade du bott i västra frölunda hade du också måst bevittna en hög kriminalitet, fast med den skillnaden att det hade varit "svennar" som stod för den.

• K J N

Jag håller med Martina81 i det inlägget med det tillägget möjligtvis att kvinnlig könsstympning är betydligt vanligare i muslimska länder än i kristna länder och de flesta muslimska länder har inte bekämpat traditionen tillräckligt effektivt.

Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?