Inlägg från: snillis |Visa alla inlägg
  • snillis

Mycket rasism på Familjeliv?

Har bara läst TS

Håller med.
    Värsta "Hillbillies"-attityden härinne ibland.

Ledsamt då man vet att många som är härinne har barn som de uppfostrar

• snillis

KJN: vet inte vart du har bott tidigare men jag har bott på många platser, inklusive storstad, och jag har aldrig stött på det du beskriver.

Jag antar att du bara äter salt sill till middag - pizza och dyligt är ju helt uteslutet, även köttbullar som kommer från Turkiet och potatisar som kommer från Amerika, frukt som importeras går fetbort.

Jag antar att ni bara bär hemmagjorda kläder då i stort sett alla kläder som finns i affärerna är gjorda utomlands av utlänningar.

Jag antar att ni bara lyssnar på Vikingarna och liknande musik där man endast sjunger på svenska.

• snillis

Vad jag menar?

Jo, jag menar att det mesta i vår vardag är influerat från andra kulturer. Så antingen så har man ett öppet sinne och tar till oss av det smörgåsbord som vår omvärld erbjuder oss i form av mat, kläder, musik etc. eller så är vi konsekvent nationalistiska och bara anväder oss av det typiskt svenska (vad nu det är). Och då får vi banne mig leta länge om vi skall klara av det.

Som jag skrev så härstammar köttbullarna från Turkiet och potatisen från Amerika. Därför antar jag att du bara äter salt sill som är en typisk svensk maträtt.

Kläderna vi har på oss kommer oftast från andra länder, både när det gäller produktion och mode.

Musiken vi lyssnar på är sällan svensk utan oftast mångkulturell.
    Även om artisterna för tillfället är svenska så härstammar oftast musikgenren från någon annan kultur. Rocken är ju inte ett svenskt påfund direkt. Om inte jag minns helt fel springer ju rocken ifrån bluesen och bluesen är ju svart musik från början. Typisk svensk musik är dansbandsmusiken.

• snillis

"Varför ska man vara så nationalistisk då...?"

Ja, säg det du!

Det är inte jag som undviker allt som inte är svenskt.

• snillis

"Här ser vi fördelen med polariseringen, vi har de som vill vara i cementgetton och som faktiskt också är där och vi har folk på landsbygden som också trivs där.
    Åtskillnad (Apartheid) när den är som bäst.. "

Men tack och lov är inte alla boendes på landsbygden av samma åsikt som du.

• snillis

"Jag förstår invandrare som kommer hit att dom gärna flyttar till de mer invandrartäta områdena, det är ju helt klart pga att dom känner sig mer "säkra" där."

Problemet är ju att många inte ens väljer att bo med "de sina" utan det är helt enkelt så att det är endast där de får någonstans att bo. Många privata hyresvärdar vägrar att hyra ut sina lägenheter till människor med icke svenskklingande efternamn. Detta eftesom de, precis som alla andra rasister, har fördomar och delar in människor i fack.

Detta är ju tyvärr ett problem som kommer att öka, snarare än att minska, iom alliansen då de ju är för ökad privatisering och utförsäljning av allmännyttan.

• snillis

När det gäller omskärelse av pojkar så trodde jag att det var en judisk, och inte en muslimsk, tradition. Och mig veteligen så är judendomen en gren av kristendomen.

Kvinnlig könsstympning däremot är, precis som någon tidigare nämnde, en muslimsk tradition, även om det inte påbudas i Koranen, utan mer är en kulturell företeelse.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Alla religioner, inklusive kristendomen, har ju en massa tokigheter för sig.
    Det är ju inget som islam är ensamt om.
    Det är väl bara det att det man inte känner till, det tycker man är konstigt och är rädd för.

• snillis

"Jag skulle snarare säga att man undviker utländska människor eftersom dessa ofta har svårare att få ett jobb och därmed en möjlighet att kunna betala för sig.
    Att hyra in utlänningar i sitt hyreshus innebär också ofta en degradering av fastigheternas attraktivitet för det klientel som man verkligen vill attrahera."

Vilket ju, precis som jag nämnde, bara är ett uttryck för ett enormt fördomsfullt sätt att se på människor. För vad säger ett efternamn om vad man har för arbete och betalningsförmåga.
    Att vi "vanliga" inte vill ha invandrare till grannar, är ju en enorm vanföreställning. De allra flesta skiter ju i om grannen heter Johansson eller Abdullah, så länge grannen är trevlig.
    Min personliga erfarenhet är att Abdullah-grannen är betydligt trevligare, eftersom Johansson-grannen, precis som någon tidigare nämnde, låser om sig kl 17 och knappt säger hej, på typsikt svenskt manér.

Kanske såg du mycket kriminalitet när du bodde på Lövgärdet, och kanske var det många invandrare som stod för den kriminaliteten.
    Hade du bott i västra frölunda hade du också måst bevittna en hög kriminalitet, fast med den skillnaden att det hade varit "svennar" som stod för den.

• snillis

Eller som kyrkvaktmästaren som det stått om i pressen den senaste tiden. Men vad gör väl det att sätta på liken, så länge man är svensk

• snillis

Vart tog den intressanta diskussionen rörande rasism vägen?

Det finns andra trådar gällande bildningsförakt och liknande. Jag hoppas ni kan gå över dit och fortsätta den diskussionen där!

Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?