• saraseal

Mycket rasism på Familjeliv?

Jag tycker mig ha märkt mycket rasistiska tendenser i vissa trådar här på Familjeliv, "man ska inte blanda raser" "invandrarna försöker utrota oss renrasiga svenskar" osv.osv. kanske inte bara på familjeliv men jag har märk många sånna här saker i forumet?

Jag tänker inte ta upp nån specifik tråd för det tycker jag är onödigt men jag undrar är det fler som tycker det verkar vara mycket rasism på Familjeliv?

• Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?
  • Gissella Star

Thailländare har alltså rätt att se ner på de utländska männen(bl. svenska män) för att det är pedofiler? Alltså tycker du att det är ok, att en thailändare tycker att svenskar är skit för att det är överrepresenterade inom pedofili? Med det menar jag att märker du inte hur fel en Thailandare kan ha med den inställningen? För både du och jag vet att de svenska män inte är pedofiler(kriminela).....Alltså är det på samma sätt som när du börjar snacka skit om invandrargäng mmm.

Var jag otydlig med dt jag ville få fram eller förstog du? Eller ska du skylla bort det med något annat?

Vuxna människor finns väl i landsygden också, för du är väl vuxen?

• K J N

"Har varit i andra länder,Usa,Afrika,Frankrike mm men har aldrig blivit kallad,jävla blatte,svartskalle eller nått annat rasistiskt men i sverige så händer det ofta,i mitt eget land så blir jag kallad blatte.. "

I USA så kanske människor med ditt utseende vanligare, liksom i Afrika och Frankrike...?

Här är de (relativt sett) ovanligare.

Sedan så ser jag ingen ursäkt för ett oartigt beteende bara för att någon råkar vara född med ett avvikande utseende.

• K J N

"Thailländare har alltså rätt att se ner på de utländska männen(bl. svenska män) för att det är pedofiler? Alltså tycker du att det är ok, att en thailändare tycker att svenskar är skit för att det är överrepresenterade inom pedofili?"

Om deras sannolikhetsanalys är baserad på dessa förutsättningar så accepterar jag den, svar JA.

• Utopia

Den här diskussionen är ju fullständigt absurd. KJN, du kan gladeligen häva ur dig att invandrare är si och så, det stör dig till och med att de inte har lätta namn att uttala. Du vill inte utveckla och förklara hur du tror att desa fördomar påverkar och så vidare och när andra försöker vara schysta (ja!) och ge dig _exempel_ där du kan ta ställning så vägrar du ta till dig vart folk vill komma med sina resonemang och bara låtsas om ingenting. Mycket trist diskussionstenik! Vill du slippa dumma frågor och exempel: gör klart var du står istället!!!!

Du verkar helt enkelt inte vara intresserad över huvudtaget att diskutera eller så vill du bara provocera. Eller så kanske det stämmer som jag skrev: du är helt ointresserad av hur andra människor mår och känner sig *ryser* så du inte ens tycker att det finns nån poäng med att kommentera vilken effekt olika åsikter och beteenden kan ha på individer och vad det får för effekt på samhällsnivå

Jag ser ingen poäng med att diskutera med nån som inte ens kan berätta vilka värderingar (förutom selektivt när den vill nedvärdera andra människor) i en diskussion kring just det. Förstår inte hur man kan vara så rädd för att berätta var man står. Men men, du väljer och jag kan inte tvinga dig. Men så du vet: tystnad är också ett budskap, ibland alltför tydligt

• hillson

Skulle mitt utseende vara mer vanligt i USA?

På vilket sett skulle jag vara avvikande,gillar inte din formulering..

• hillson

KJN

Du skrev
    Sedan så ser jag ingen ursäkt för ett oartigt beteende bara för att någon råkar vara född med ett avvikande utseende.

• Gissella Star

Du vet väl att invandrare består av massa olika länder? Med det menas att i ett annat land än Sverige är ju svenskar också invandrare? hänger du med?

Om brottligheten är högre blnd invandrare i Norge ska du då se ner på alla svenskar? Dem är ju också invandrare där och därmed innefattar den kategorin. Låter inte det ganska löjligt? Istället ör att se människan, lär känna människan och därmed bygga sig en uppfattning?

Det är iallafall något jag ska lära mina barn. Inte döma i förhand......

• Heobaldia

KJN
    JAg vill poängtera just övergreppet. Jaghar svårt att ta ställning i om det är rätt eller fel med manlig omskärelse. Min make är omskuren, av medicinska skäl och säger att han har fått ett mycket bättre sexliv efter ingreppet. Dessutom så minskar det risken för infektioner hos både manen och kvinnan!!!

jag inser att denna diskussion är onödig, för du KJN kommer aldrig att inse det vi andra har insett att vårt mångkulturella samhälle är en tillgång för oss. Vi ska vara lyckliga som får träffa nya influenser osv...
    JA ni vet vad ajg menar!!

• K J N

"Skulle mitt utseende vara mer vanligt i USA?"

Du antyder ju det eftersom du har mindre problem på grund av detta när du är där..?

Jag har inte sett hur du ser ut så jag vet inte men det KAN ju vara en del av förklaringen.

"På vilket sett skulle jag vara avvikande,gillar inte din formulering.. "

Åter igen, jag vet inte hur du ser ut men om jag föreställer dej som negress (för att ta ett exempel) så är det ju mera avvikande (i bemärkelsen i ögonfallande) i Sverige än i exempelvis USA där människor med detta utseende inte är lika ovanliga (=avvikande).

• K J N

"Min make är omskuren, av medicinska skäl och säger att han har fått ett mycket bättre sexliv efter ingreppet. Dessutom så minskar det risken för infektioner hos både manen och kvinnan!!!"

Jag har alltså inget emot att en vuxen människa låter könsstympa sig (om det är lagligt i det land man är medborgare).

Det jag vänder mej emot är att man utsätter ett barn för detta övergrepp.

Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?