• Carin04

vill skaffa barn men inte förlova sig :-((

är ny här och har inte gjort mer än att logga in mig. Men det verkar vara ett bra forum så jag tänkte höra med er. Är gravid nu i v 29 och sambon och jag hade en diskussion igår huruvida vi ska förlova oss eller inte. han vet min inställning, att jag vill förlova mig ( av olika anledningar) vi bor ihop sedan några månader och gör allt tillsammans. han har under hela vår relation pratat om hur gärna han vill ha barn och nu blev jag gravid ( inte planerat alls men det blev så). Men han vill alltså inte förlova sig. När vi pratar om det slingrar han sig och har egentligen ingen riktigt bra förklaring på varför han inte vill.

Han tycker nu att vi ska vänta tills barnet är fött och allt kommit i sin ordning. Jag känner så att om vi väntar tills barnet är fött så kommer vi ha så fullt upp med det så då kommer det inte bli av. Jag vill ju inte tvinga honom men varför kan man tänka sig att skaffa barn ihop men inte förlova sig? Jag har sagt att vi inte ska göra någon stor grej utan det utan bara en fin ceremoni mellan oss två. Jag känner mig jätteledsen över det här och tycker det är otroligt tråkigt att vi har så olika inställning till en så viktig sak. ( för mig är det viktigt). Kan inte tänka riktigt klart i detta nu då jag är jättebesviken på honom. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden vill skaffa barn men inte förlova sig :-((
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Carl) skrev 2024-11-24 20:33:05 följande:

Nu kommer jag få mycket reaktioner. Men tjejer.. så här är det. När en man är kär och hittat sin livspartner- då kommer han göra ALLT för att hon ska förbli hans. Han kommer sätta vilken jävla ring som helst på hennes finger för att markera att hon tillhör honom. Kvinnan kommer aldrig ens behöva föra det på tal för det kommer aldrig vara en kompromiss.

Tyvärr men en man kan leva Ihop med en kvinna i flera år även om han inte är helt 100 på att hon är den rätta. Det gör inte ni kvinnor. Märker ni att det inte finns progress och framtid så vill ni ur relationen. Män tjänar på att vara i en relation oavsett (i väntan på den stora kärleken). För när den kommer så är den självklar. Därför så många kvinnor blir helt knäckta när deras kille efter många år träffar en ny strax efter uppbrotten och snabbt stadgar sig, köper hus och skaffar barn. För att han gör bara detta med den rätta.. 

Jag misstänker i denna gamla tråd att han ser barn som en självklarhet och längtar efter det, men inte säkert att han ser TS som sin självklara livskamrat. Jag hoppas jag har fel.

Du har 100% rätt.

Om en man är förälskad kan ingenting stoppa honom och han vill med glädje göra sin dam till sin fru. 

Man har sett det du beskriver om och om igen. 

Därför bör man lämna en man som är halvljummen, halvt intresserad, ler med munnen men inte med ögonen osv.   
  • Anonym (Teresa Q)
    Mrs Moneybags skrev 2024-12-02 09:50:32 följande:
    Du har 100% rätt.

Om en man är förälskad kan ingenting stoppa honom och han vill med glädje göra sin dam till sin fru. 

Man har sett det du beskriver om och om igen. 

Därför bör man lämna en man som är halvljummen, halvt intresserad, ler med munnen men inte med ögonen osv.   
    Menar du på fullt allvar att en man kan vilja skaffa barn med nån utan att känna att hon är den rätta men inte gifta sig när det är MINDRE bindande?

Det där är gammaldags tänk, många män är helt likgiktiga till giftermål och nöjer sig med att bara bo ihop
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Teresa Q) skrev 2024-12-02 10:13:04 följande:
    Menar du på fullt allvar att en man kan vilja skaffa barn med nån utan att känna att hon är den rätta men inte gifta sig när det är MINDRE bindande?

Det där är gammaldags tänk, många män är helt likgiktiga till giftermål och nöjer sig med att bara bo ihop
    Vad jag säger är att man bör undvika män som är likgiltiga och halvljumma och att män som verkligen är förälskade ser till att göra det som krävs och mer för att göra sin kvinna lycklig. 
  • Anonym (Teresa Q)
    Mrs Moneybags skrev 2024-12-02 10:27:02 följande:
    Vad jag säger är att man bör undvika män som är likgiltiga och halvljumma och att män som verkligen är förälskade ser till att göra det som krävs och mer för att göra sin kvinna lycklig. 
    Så män som inte vill ha giftermål ska gifta sig bara för att kvinnan vill? Varför ska kvinnans vilja väga tyngre än mannens? Ska mannen bli en pushover bara för att han är förälskad? 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Teresa Q) skrev 2024-12-02 10:37:37 följande:
    Så män som inte vill ha giftermål ska gifta sig bara för att kvinnan vill? Varför ska kvinnans vilja väga tyngre än mannens? Ska mannen bli en pushover bara för att han är förälskad? 
    Män som inte vill gifta sig ska träffa kvinnor som inte vill gifta sig och vice versa. 

Ingen ska bli en pushover. Man ska hitta någon med samma värderingar och önskemål om livet och framtiden som en själv.

Det verkar vara en personlig fråga för dig, men för de flesta är det en självklarhet.
  • Anonym (M)
    Anonym (Teresa Q) skrev 2024-12-02 10:37:37 följande:
    Nej, men han ska välja en kvinna som inte heller vill gifta sig. 

Precis som en kvinna bör göra, vill hon gifta sig så välj en man som vill gifta sig, och gör det innan barnen kommer. 
  • Anonym (Teresa Q)
    Mrs Moneybags skrev 2024-12-02 10:27:02 följande:
  • Anonym (M)
    Anonym (Teresa Q) skrev 2024-12-02 10:51:39 följande:
    Nej, han ska välja en kvinna med samma värderingar som honom själv, dvs en kvinna som inte vill gifta sig. Är det svårt att förstå?
  • Anonym (2004)
    Anonym (Ano11) skrev 2024-11-30 09:58:07 följande:
    Jag är inte samma som ts så kanske där det skapade förvirring. Tror ts va gravid redan. Kapade tråden lite. ;)
    Tjugo år är ett trådlyft som heter duga!
  • Anonym (Ano11)
    Anonym (M) skrev 2024-12-02 10:54:45 följande:
    Nej, han ska välja en kvinna med samma värderingar som honom själv, dvs en kvinna som inte vill gifta sig. Är det svårt att förstå?
    Det är förenklat såsom du resonerar, om mycket annat stämmer mellan er och man endast är oense om denna frågan/värderingen är det inte så enkelt att "bara välja någon annan". I mitt fall är inte min sambo helt emot att gifta sig utan det är före vs efter som vl inte är överens om egentligen. Sen att han va rädd att jag va ute efter hans pengar, men det problemet är löst nu då vi har kommit upp med en plan där han förstod att så inte va fallet.

Sen är vi människor föränderliga individer och värderingar är ett spektrum. För vissa är det superviktigt, andra kanske inte funderat särskilt mycket över det, andra väldigt religiösa osv.. så enkelt är det inte alltid! 
  • Anonym (Ano11)
    Anonym (2004) skrev 2024-12-02 11:50:09 följande:
    Tjugo år är ett trådlyft som heter duga!
    Aa brukar inte va på detta forumet utan gled in via Google men fanns mer att säga i frågan I guess Flört
Svar på tråden vill skaffa barn men inte förlova sig :-((