• AHöst

Nagon med autoimmun sjukdom?

Ar det nagon har som har en autoimmun sjukdom? Jag har haft tva tidiga missfall och idag fick vi de preliminara svaren pa mina blodprov och dar ar nagot fel pa mitt immunsystem som de misstankte. Orkade inte riktigt ta in exakt vad allt hette eftersom det bara var preliminart. Invantar slutgiltiga resultat.

• Svar på tråden Nagon med autoimmun sjukdom?
  • looby

Vi har återbesökstid nästa vecka på hs för att får svar på alla blodprov.Tror inte att de kommer att utreda nånting mer men vem vet.Hoppas verkligen att allt är ok, har hitills gjort 2 ivf och har ägg i frysen som vi ville sätta igång och försöker med.Fyller 39 nästa år och 4 missfall bakom oss så det känns ganska tungt just nu.

• Klara69

Looby - usch, det låter jobbigt Hoppas att allt är OK med proverna och att det kommer gå bra för er.

• Crista

AHöst - visst är det väl du som nu är medlem i forumet Skandinavisk Immunologisupport, och "mailväxlar" flitigt med Lisbet? Med andra ord: jag behöver inte slussa dig dit, för du är väl redan där?

• jamis

Jag skrev till Lisbet och fick ett långt fint svar tillbaka. Kanske ska ta och anlita läkaren i Danmark. Är det någon som vet hur man skickar blodprover till Danmark från Sverige?

• jamis

AHöst: jag får inte komma in i gruppen, den är bara för medlemmar. jag skapade ett konto på yahoo, men jag blev ju inte medlem för det Hur gör man?

• AHöst

Crista, precis. Jag fick infon av dig i den andra traden!

jam, jag vet inte hur jag kan forklara det faktiskt. Men om du ar i kontakt med Lisbet sa kanske hon kan hjalpa?

• Jolly1978

Jag har tre autoimmuna sjukdomar
    Vitiligo
    Atrofisk gastrit (B12-brist)
    Myastenia Gravis (MG)

Vi har försökt skaffa barn ganska länge, men det har inte blivit något. Vi har inte gjort någon utredning.
    Jag går kontinuerligt till neurolog för MG:n men han trodde inte att det skulle vara några problem med att skaffa barn. Men det kan hända att barnet får en allvarlig "släng" av MG:n vid förlossningen, så därför kan jag inte föda på det närmaste BB utan måste till NUS.

• Pippi Strumpa

Kan ni rekommendera något mer än Prednisolon om man har problem med supertidiga missfall? Redan ett par dagar efter att ägget fäst i livmodern lyckas nämligen mitt skruvade immunförsvar stöta ut det. Prednisolon är enda idén vår läkare har, om hur vi kan ta ned nivån av NK-celler (immunförsvaret) lite...

AHöst - Har du fått veta sedan vilka automimmuna sjukdomar du hade? Vilka tester gjorde de på dig, var det nivån av NK-celler de mätte? Jag har även skickat dig ett mail.

• AHöst

Pippi, hur har det gatt for dig?

• Pippi Strumpa

AHöst,
    De kommer antagligen sätta in ett (upptinat från frysen) ägg på måndag och samtidigt börjar jag med 5 mg Prednisolon per dag. Jag ska dit idag på UL och tänker då fråga om Trombyl med, men har inget större hopp om att få det. Och för dig?

• Caribe

Hejsan,

Jag blir orolig när jag läser ovan inlägg. Jag har vitiligo och håller nu på med mitt första ivf försök. Har inte nämnt detta för läkaren då jag inte visste att det kunde påverka någonting? Jag har ju tagit alla tester man gör vid en utredning men som sagt har inte frågat efter några specialtester pga min vitiligo...

Bör jag ta upp med min läkare att jag har vitiligo? Är det ngt test jag bör fråga efter?

Trevlig helg

Idag är jag en dag närmare en graviditet
  • AHöst

Pippi, har de gjort nagra andra tester pa dig mer an NK-celler? Jag kan inte s amyecket om prednisol. Har du kikat pa de dar tva immulnoligsiterna?

Caribe, jag kan inget om vitiligo. Men jag skulle fraga pa den svenska och den amerikanska immunologi siterna. Jag tror det ar tidigare i denna traden jag lankat till hur man blir medlem pa bada.

• Pippi Strumpa

AHöst m fl:
    Vill tacka för tips och hjälp! Gjorde ett försök med kortison, men ägget fäste aldrig i livmodern denna gång, så jag fick aldrig se om det hade effekt (problemet var ju att ägget brukar lossna igen/dö ett par dagar efter att det fäst). Satte in ett frysägg direkt månaden efter förra försöket, kanske var det dumt att stressa så.

Fem försök. Nu lägger vi ned och tar time out. Har testat NK-celler, ANA, Kardiolipin och TNF-alfa och allt var ok. Återstår väl bara vanliga hormonerna? Får testa det så småningom.
    Kram!

• AHöst

Pipp, vad ledsen jag blir att hora det. Njut av time-outen och kom tillbaka med friska tag!

Svar på tråden Nagon med autoimmun sjukdom?