• AHöst

Nagon med autoimmun sjukdom?

Ar det nagon har som har en autoimmun sjukdom? Jag har haft tva tidiga missfall och idag fick vi de preliminara svaren pa mina blodprov och dar ar nagot fel pa mitt immunsystem som de misstankte. Orkade inte riktigt ta in exakt vad allt hette eftersom det bara var preliminart. Invantar slutgiltiga resultat.

• Svar på tråden Nagon med autoimmun sjukdom?
  • AHöst

Ja, det ar en hel del sjukdomar som gar under det paraplyet. Nej, jag visste inte att dar var nagot preoblem forran de gjorde blodproven i borjan av min andra graviditet. Det finns familjehistoria for det, men ingen visste att det finns nagot hos mig ocksa.

• AHöst

Tack! Det ska det nog. Det lat lovande hos lakaren i alla fall.

• AHöst

Jag fick ett vad de kallar falskt positivt resultat pa syfilis testet. Det var sa de forst uppmarksammade det. Men jag tror inte att de kanske testar for det hemma i Sverige? Jag bor i usa namligen. Sedan har de gjort och gor fortfarande flera andra blodprov. Och det som de an sa lange fatt svar pa var om nagra antikroppar som har med blodkoagulation att gora. Hmm, heter det sa pa svenska? Sedan vantar vi pa mer svar.

Sa har de har inte hittat nagra forklaringar till missfallen? Har du fatt nagon behandling eller hjalp for att fa dem att stanna?

• AHöst

Hoppas det ordnar sig for er med!

• AHöst

Carro, far jag fraga om ni da hade haft mf innan?

Det verkar vara ungefar samma behandlingar aven om sjukdomarna ar valdigt olika.

Hur ofta fick du injektionerna?

Har du symptom annars och visste redan om att du hade SLE?

• AHöst

Forresten, jag forstar inte riktigt det har med blodfortunnande medel. Hur har det med immunforsvaret att gora?

• AHöst

Tack Carro. Ja, det kanns skont att kunna ga pa natet och plocka upp lite kunskaper om det. Da kanske jag ar lite mer forberedd med fragor till lakaren.

Hon sa att de skulle ha resten av resultaten av blodproven om ungefar en vecka till, sa da ska jag ringa och prata med henne. Det later som att det efter det inte behovs mer tester. Antagligen for att de redan i det preliminara har hittat atminstone delar av problemet. Nagot med nagra antikroppar. De gjorde flera prover som hade med antikroppar att gora sa mer vet jag inte just nu. Tankte att nar jag pratar med henne nasta gang ska skriva ner precis allt. Denna gangen var jag mest glad att det fanns hopp. Resten kunde jag inte riktigt ta till mig. Men det borde jag vara redo for nasta vecka.

Det later ju lite laskigt forstass om man ska ta sprutorna sjalv. Men sant vanjer man sig val vid. Det finns ju manga som gor det.

Tack for dina svar. Borjar fa en lite battre bild av hur det fungerar.

• AHöst

Tack Rosmarin!

Min lakare ringde igarkvall men jag missade henne. Sa mycket tidigare an vantat dessutom vilket kanns bra.

Jag pratade precis med henne och jag testade postitivt for just antiphospholipid antibody. Sa i eftermiddag ska jag hamta min referral till high risk lakarna. Hon pratade om aspirin, blodfortunnare och pregnasol.

Nar du sager antifosfolipidsyndrom. Finns det alltsa olika varianter av vad man kan ha nar det galler just de har anitkropparna. Det kanns lite som en djungel fortfarande. Det borjar klarna, men sen laser jag mer och sa borjar allt snurra runt.

Men det kanns skont att hora att allt gick bra i slutandan for er.

Svar på tråden Nagon med autoimmun sjukdom?