• AHöst

Nagon med autoimmun sjukdom?

Ar det nagon har som har en autoimmun sjukdom? Jag har haft tva tidiga missfall och idag fick vi de preliminara svaren pa mina blodprov och dar ar nagot fel pa mitt immunsystem som de misstankte. Orkade inte riktigt ta in exakt vad allt hette eftersom det bara var preliminart. Invantar slutgiltiga resultat.

• Svar på tråden Nagon med autoimmun sjukdom?
  • AHöst

Forresten, jag forstar inte riktigt det har med blodfortunnande medel. Hur har det med immunforsvaret att gora?

• Carro

Ahöst;

Jag har ett mf bakom mig när jag var yngre, innan mina äggstockar blev fördärvade (vi kan bara bli gravida med hjälp av ivf, så tack och lov klarade lillen sig)

Jag fick diagnosen SLE vid 14 års ålder, men är antagligen född med det.
    Min SLE har hållt sig relativt lugn på senare år och det är bäst att genomföra en graviditet när så är fallet då sjukdomen i sig kan medföra mycket komplikationer vid en graviditet

Vid en autoimmun sjukdom så vänder ju kroppens eget immunförsvar sig emot en och som jag förstått ser då kroppens försvar ett embryo som ett hot och stöter bort det ur kroppen.
    Genom att ta blodförtunnande medel så ökas genomströmningen av blod i livmodern och det gör det istället lättare för embryot att fästa och bli en del av ens kropp..

Sen vet jag inte hur det är med andra autoimmuna sjukdomar, men vid SLE så har man även en högre risk för att få proppar (vid en graviditet i moderkaka samt navelsträng) och även det kan ju framkalla ett missfall.

Jag tar en spruta om dagen, innan satte jag den antingen i magen, skinkan eller låret, men nu börjar det bli svårt att nå skinkan pga magen och det känns olustigt att sticka i magen nu, så jag sätter den i låret bara.

Vet du när du får slutgiltigt besked på vad dom misstänker att du har?

Internet är, som vanligt, en fantastisk kunskapsbank när det gäller att fördjupa sig och leta info Glad
    Säg vara till om du vill ha hjälp med det, jag hjälper gärna till om jag kan!

• AHöst

Tack Carro. Ja, det kanns skont att kunna ga pa natet och plocka upp lite kunskaper om det. Da kanske jag ar lite mer forberedd med fragor till lakaren.

Hon sa att de skulle ha resten av resultaten av blodproven om ungefar en vecka till, sa da ska jag ringa och prata med henne. Det later som att det efter det inte behovs mer tester. Antagligen for att de redan i det preliminara har hittat atminstone delar av problemet. Nagot med nagra antikroppar. De gjorde flera prover som hade med antikroppar att gora sa mer vet jag inte just nu. Tankte att nar jag pratar med henne nasta gang ska skriva ner precis allt. Denna gangen var jag mest glad att det fanns hopp. Resten kunde jag inte riktigt ta till mig. Men det borde jag vara redo for nasta vecka.

Det later ju lite laskigt forstass om man ska ta sprutorna sjalv. Men sant vanjer man sig val vid. Det finns ju manga som gor det.

Tack for dina svar. Borjar fa en lite battre bild av hur det fungerar.

• rosmarin

Lupusantikoagulans (som är en del av ett antifosolipidsyndrom) ger ett falskt pos syfilistest.
    Fragmin (blodförtunnande lågmolekylärt heparin) som ges har en blodförtunnande verkan som kan motverka proppar i placenta men verkar också inflammationshämmande vilket enligt vissa har en större betydelse under graviditeten.
    Jag har lupusantikoagulans och kardiolipinantikroppar (ett antifosfolipidsyndrom) samt några SLE symtom. Min första graviditet slutade i illa, missfall i ca v 20 och jag blev jättesjuk. Under min andra graviditet påbörjades medicineringar innan den startade och det gick bra. Jag fick Trombyl, Fragmin, Plaquenil, B-vitamin och Gammagardinfusioner var 4:e vecka.
    Riskerna för mig vid gravideten var proppar, dåligt flöde till fostret med tillväxthämning som följd, havandeskapsförgiftning och förändrad koagulation (ex HELLP-syndrom). Man trodde inte på en grav längre än 30 veckor men jag gick 36.
    Hoppas att du får bra info och stöd från din läkare och att det går bra för er.

• AHöst

Tack Rosmarin!

Min lakare ringde igarkvall men jag missade henne. Sa mycket tidigare an vantat dessutom vilket kanns bra.

Jag pratade precis med henne och jag testade postitivt for just antiphospholipid antibody. Sa i eftermiddag ska jag hamta min referral till high risk lakarna. Hon pratade om aspirin, blodfortunnare och pregnasol.

Nar du sager antifosfolipidsyndrom. Finns det alltsa olika varianter av vad man kan ha nar det galler just de har anitkropparna. Det kanns lite som en djungel fortfarande. Det borjar klarna, men sen laser jag mer och sa borjar allt snurra runt.

Men det kanns skont att hora att allt gick bra i slutandan for er.

• 1malle

Jag har APC resistans, har tidigare behandlats med WARAN o under grav med FRAGMININJEKTIONER, men nu efter grav så har mina värden sjunkit(jättekonstigt) så just nu behöver jag ingen behandlin men står under noggran uppsikt av läkarna på hematologen...
    jag har även en diabetes i botten som medför att medicineringen är lite krångligare... men jag ser mig inte som sjuk... mår ju bra ju!

• 1malle

Ärftlig benägenhet för att bilda proppar...
    Mormor haft stroke, mamma haft hjärtinfarkt (propp) o subarackblödninng, syster haft flertalet proppar i moderkaka vid grav o förlorat flera barn och jag själv har haft en DVT...( djup ven trombos)...
    Men nu efter min förlossning sjönk mina värden o mitt blod är för tillfället så pass tunnt att jag inte behöver tunna ut det ytterligare med mediciner.

• AHöst

Sa det ar val samma anitfosfolipida antikroppar? Later samma i alla fall.

Vad konstigt att dina varden sjonk. Mina verkar val inte vara hoga tillrackligt for det ska vara nagon medicinering for min skull. For mig verkar det bara vara det har med graviditeten.

Men jag kom att tanka pa det har med p-medel. P-piller och p-plaster borde ju inte vara speciellt nyttigt om man nu har de har antikropparna och det pratas om proppar etc. Nagon som vet nagot om det?

• rosmarin

Jag har blivit avrådd från alla preventivmedel med ett hormoninnehåll förutom hormonspiral men så har jag redan haft proppar.
    Lupusantikoagulans är oftast inte ärftligt utan en defekt som uppkommer, finns några få familjer där det verkar vara ärftligt. Har man tur så försvinner defekten inom ett par år, tyvärr verkar inte mitt göra det.

Svar på tråden Nagon med autoimmun sjukdom?