• AHöst

Nagon med autoimmun sjukdom?

Ar det nagon har som har en autoimmun sjukdom? Jag har haft tva tidiga missfall och idag fick vi de preliminara svaren pa mina blodprov och dar ar nagot fel pa mitt immunsystem som de misstankte. Orkade inte riktigt ta in exakt vad allt hette eftersom det bara var preliminart. Invantar slutgiltiga resultat.

• Svar på tråden Nagon med autoimmun sjukdom?
  • AHöst

Min lakare sa att det har med antifosfolipida antikroppar ar arftligt som sedan kan bidra till att man far lupus eller liknande.

Jag som dessutom anvande p-plaster innan jag slutade i borjan av aret. Det har ju visat sig vara annu storre fara for blodproppar med det, men eftersom jag inte har nagon famlijehistoria for blodproppar sa var det ok. Ha! Sa dar varst ok kan det ju inte ha varit.

Ni som har de har antikropparna. Vad ligger era varden pa? Vet ni det?

• Bouldermus

Jag har kronisk urticaria med bla dermografism. Hoppas på att det inte ska påverka mina chanser att bli gravid man vem vet?

• Carro

Jag hade en Implanonstav insatt innan och den gick bra att ha.

Det var tack vare att den enbart innehöll gulkroppshormon som det inte var ngn fara att använda en sådan

Jag googlade lite och kopierar här ett stycke av en text jag hittade ang SLE och antifosfolipidsyndrom;

"Ett särskilt tillstånd som kan finnas med hos SLE-patienter är antifosfolipidsyndrom. Det innebär att man har antikroppar mot ett viktigt ämne i kroppen som heter kardiolipin. Antikropparna signalerar till kroppens försvarsceller att angripa kardiolipinet och detta ger blodförändringar som bland annat ökar risken för upprepade missfall och blodproppar i benet eller lungan."

Här har du en länk till en sida där det förklaras en hel del;
    http://www.netdoctor.co.uk/diseases/facts/antiphospholipid.htm

Lite nyfiken, nämnde läkaren ngt om att det kan vara ngn bakomvarande sjukdom som kan ligga bakom det?
    För när jag googlade på det verkade det som att dom flesta sidorna som kom upp, handlade om antifosfolipidsyndrom i samband med SLE

• AHöst

Tack, ska in dar och lasa!

Nej, hon namnde inte om nagon bakomvarande sjukdom. Men hon sa att eftersom jag har de har antikropparna sa maste de halla ett oga aven pa mig i framtiden for det finns en risk att jag med tiden kan utveckla nagon av dem.

Nar jag laste runt sa stod det nagonstans att 10-20% av kvinnor med de har antikropparna inte sjalva far nagra symptom sa jag raknas val till dem skulle jag tro i sa fall.

Pa min rapport stod det att mitt varde var 21 och under 10 raknades som normalt, om jag nu har last den ratt. Sa det verkar ju itne speciellt hogt tycker jag. Men jag vet ju egentligen inte nagon referens. Sa min misstanke ar att jag nog inte raknas som att jag har syndromet for jag tror inte att jag annu uppfyller alla kraven. Men att jag har antikropparna.

• AHöst

Googlade forresten implanonstav och det var inte mycket som kom upp. Det later ju onekligen intressant. Vad heter det pa engelska?

Vet ni hur vanligt det ar egentligen med de har antikropparna? Det star att det ar ovanligt, men jag undrar om det ar for att det faktiskt ar nagot man relativt nyligen har borjat forska pa.

For speciellt som att man kan ha det utan att vara sjuk eller ha nagra andra symptom an bara upprepade missfall sa undrar man ju lite om det kanske ar vanligare an man tror. Det verkar ju itne vara nagot som vanliga blodtest i Sverige fangar. Eller det gor det kanske?

Vad jag ocksa tankt pa ar just det har med att om man har dem sa har man storre risk for blodproppar, vilket p-medlen bidrar till. Men nar man skriver ut p-medel sa fragas bara om ens familjehistoria for blodproppar. Men om till exempel nagot sadant har kan fangas sa latt som ett litet blodprov sa borde ju alla kvinnor testas for det innan de far p-medel utskrivna. Fast om det nu verkligen ar ovanligt sa forstar jag ju att man inte gor det.

Men det dar med att jag haft p-plastret och nu uppenbarligen har de har antikropparna gor att jag ryser lite.

• AHöst

Tavk for lanken Carro! Har last om det dar med memory loss pa andra stallen ocksa! Sa jag uppfyller i alla fall tva symptom!

• Loppan75

Hej, det finns alltså fler!

Jag producerar antikardiolipin, men har inte SLE. Varit reumatiker, har en taskig sköldkörtel (äter Levaxin) och hade en ventrombos för 7 år sedan. Knaprar Waran sedan dess. Även haft två missfall och hoppas nu att jag ska kunna justera mitt Levaxin till en vettig nivå innan jag får göra mitt IVF, förhoppningsvis till hösten.
    Jag är mest nervös över att behöva genomlida 9 månader av skräck över att få veta att bebisen dog i mig.

• Loppan75

Har förresten läst en annan studie om antikardiolipin och missfall. Enligt den kan man förutse utgången av en graviditet genom att kolla Hcg-värdena under den första tiden. Om värden ökar normalt, så är chansen för lyckad utgång 80-90%, men om de inte gör det, så är missfallsrisken 70-80%.

• AHöst

Hej Loppan! Vad intressant. Kommer du ihag var man kan hitta den studien? JAg forsokoer lasa pa sa mycket jag kan.

Jag maste desperat jobba lite har, men aterkommer garna for jag skulle garna vilja utbyta lite info!

Svar på tråden Nagon med autoimmun sjukdom?