Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
MatsS skrev 2006-07-13 12:26:26 följande:
Morula,du gör en stark åtskillnad mellan människovärde och moraliska värderingar. Det är en konstlad åtskillnad. Människovärdet hör nära samman med moraliska principer. Det finns moraliskt relevanta principer som att föräldrar har ett särskild ansvar för sina barn; att man har ett särskilt ansvar för sina egna handlingar och därför bör ta ansvar för sina sexuella handlingar (också när de skapar en ny människa); att det är värre att aktivt döda (vilket kvinnan bestämmer att abortläkare ska göra) än att låta någon dö (därför att man inte vill offra sin njure till en njursjuk). Alla dessa principer har relevans i abortfrågan. Du kan inte komma undan detta genom en konstlad åtskillnad av människovärde vs moraliska principer (faktum är att människovärdet inklucerar vissa av dessa principer, som t ex att barn har en mänsklig rättighet att få omsorg och kärlek)
Nej jag anser inte att jag gör någon speciell skillnad. Jag anser kort och gott att ingen har rätt till någon annans kropp.
Så enkelt är det- och ingen kan tvingas att med sina "organ" rädda liv. Det kan ingen kräva av varesig dig eller mig.
Således så kan inte heller någon kräva av kvinnan att hon ska tvingas fortsätta graviditeten mot sin vilja.
Jag försöker bara visa att din tes om vad du anser vara skyldigheter vs rättigheter inte håller.
Du har som tidigare skrivet valt ut specifika situationer där DU anser att kvinnan har en skyldighet att hålla fostret vid liv. Det har inget med människovärde i sig att göra utan det handlar om DIN moraliska syn på det hela.
Sedan kan du linda in det i både det ena och det andra och lägga ett större ansvar på kvinnan eftersom hon enligt dig har ett "föräldraansvar".
Till syvende og sidst så handlar det ändå bara om en enda sak. DIN syn på aborter- och DIN syn på vad som är moraliskt rätt och riktigt att göra.