Inlägg från: KickStart |Visa alla inlägg
  • KickStart

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Lobu:

Jag kan ändå inte annat än att tycka att då handlar det om hur någon blev gravid och inte om aborter i största allmänhet.
    Även en kvinna som har _valt_ att ha sex men av olika anledningar inte kan eller vill fortsätta graviditeten skulle må dåligt om hon _tvingades_ till det.
    Med andra ord så skulle utgången av det hela bli lika illa oavsett om det handlade om en våldtäkt eller en påtvingad graviditet.
    Jag har väldigt svårt att förstå det tänket. Endera är man emot abort därför att man anser att fostret är en egen individ och ett liv och att det är fel att döda. Eller så anser man att kvinnan själv får fatta beslutet. Att dela upp det i "fina" respektive "fula" skäl istället handlar _bara_ om _hur_ kvinnan blev gravid. M.a.o hennes moral.

Sedan är det också en myt att kvinnor gör abort så lättvindigt. Det är få kvinnor som gör abort med en axelryckning. Det upplevs som ett svårt och jobbigt beslut att ta- men det RÄTTA p.g.a. omständigheterna.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart

Lobu:

"Jag tycker att ni här inne gräver och gräver efter saker att pika!

Tyck ni att det är okej med aborter hit och dit, varför inte...kvinnan har ju rätt till sin egen kropp och får göra hur många hon vill!

Jag minns en tjej i tonåren för några år sen som blev tvingad till en abort av sina föräldrar. Ja jag tycker hon var alldeles för ung. Men 6 mån senare hoppade hon från en bro och avled, hon tog sitt liv. Hon blev bara 15 år.

Till sist vill jag bara säga att jag tycker inte att det ska vara förbjudet med abort, men jag tycker att man ska göra något åt hur aborter används...som prev. medel.
    Jag har märkt att många är väldigt okänsliga över detta och verkar inte förstå vad det är de aborterar"

Jag är absolut inte ute efter att hitta saker att "pika" men däremot väldigt intresserad i bl.a. ditt tänk. För jag får inte ihop det hur abort kan vara OK i ena skedet men inte i det andra.
    Jag vill också klargöra att jag inte skulle tvinga någon att göra abort- utan att det handlar om vad KVINNAN vill.
    Att kvinnor generellt inte förstår vad de aborterar är ytterligare en myt. Självklart vet kvinnor att det som aborteras är något som skulle ha kunnat bli ett barn. Det är väl just den vetskapen som gör abort så komplext?
    En annan aspekt av det hela är också att en stor del av kvinnor som gör abort faktiskt har varit gravida innan och fött barn. Så självklart är de medvetna.

• KickStart

Mica:
    Håller med- jag kan inte heller se varken meningen eller det moraliska i att göra på det sättet.

• KickStart
    Lobu skrev 2006-07-23 17:18:46 följande:
    Jag har hela tiden skrivit att jag är FÖR abort. Allt är inte vitt och svart, det finns undantag. Fortfarande tycker jag att det görs alldeles för många dock. Det är det det handlar om. Jag tycker det är tråkigt att det aborteras foster på löpande band.Det har man väl rätt att tycka?????? Det borde väl alla tycka?
    Visst får man tycka det- och jag har inte påstått något annat heller
    Jag försöker bara förstå vari skillnaden ligger. Förstår du hur jag tänker?

Och visst får man anse att abort är tråkigt. Det tror jag alla gör eftersom att det nog är få som anser att abort har ett självändamål i sig. Målet är ju att ingen abort ska behöva göras trots att det är en utopi i sig.
  • KickStart
    Celestina skrev 2006-07-24 12:26:00 följande:
    Faktiskt..., jag håller i viss mån med Mats i detta med att "ruska om i människors medvetande"..!Hur mycket lättare är det inte för en kvinna att göra en abort, just pga att hon varken ser eller hör, känner eller ens förnimmer det ingrepp som faktiskt utförs? Ingreppet i sig är ju egentligen inte ens så stort att det skulle behöva narkos, vanlig lokalbedövning skulle funka bra.., men ingreppet är makabert, ingen kvinna vill se sitt avlivade barn med sina egna ögon, hon skulle inte stå ut med det! Visst, det är demonstrativt, det är läskigt, det är provokativt, men det ÄR verkligheten i sitt naknaste tillstånd, detta otäcka som varje kvinna vill förtränga när hon väljer att abortera sitt foster. Vi vill inte se, för det är för hemsk.., eller hur? Men det är inte mindre hemskt bara för att vi inte ser det, det är såhär det ser ut.., face it!Om denna verklighet blev mer synlig kanske kvinnor tar bättre ansvar att skydda sig? Det är skrämselpropaganda, men det är de facto.., inget tillagt, inget borttaget.., kalla fakta.Att köra runt med lastbilar stup i ett är väl ingen bra idé´, det finns säkert bättre sätt, men nog bör man ge mer information kring den faktiska verkligheten bakom abort, och inte göra det så förbaskat lätt för sig själv, låtsas som om inget egentligen har hänt, att fostret inte fanns..., för det är ju precis vad det gjorde. Använder man inte aborterade foster för stamcellsforskning, eller är det en skröna?
    Jag skulle vilja säga att det är propaganda i sin naknaste form och inte verkligheten.
    Jag tycker det är ett osmakligt och oetiskt tillvägagångssätt. Och jag håller med i TygTigers resonemang här ovan.
    Jag tror precis som TT att det för en del inte handlar om "upplysning" utan om att skuldbelägga.
    Att det ska vara så "förbaskat" lätt håller jag inte heller med om. Det är faktiskt ett argument som inte håller rent generellt.
    Det ÄR inte en enkel sak för de flesta kvinnor att göra en abort. Det ÄR ett svårt beslut och ändå väljer man att avbryta graviditeten därför att det är det BÄSTA beslutet utifrån deras livssituation.
    Jag kan bli lite smått förbannad ärligt talat över argument som
    Det görs för lättvindigt!
    De borde skydda sig!
    De vet inte vad de tar bort!
    De är själviska etc.
    Är det öht någon av de som levererar dessa påståenden som har suttit i samtal med kvinnor innan en abort?
    Är det öht någon som möter dessa kvinnor i sitt dagliga arbete?
    För MIN erfarenhet är INTE den samma som deras men å andra sidan så ingår det ju i mitt arbete att möta dessa kvinnor.
  • KickStart

Celestina:

"Det finns säkert många som bär med sig en aborts känslor i hela sitt liv, kanske kunde hon sedan inte få barn igen, kanske ngt hände med det barn hon redan hade och hon förebrår sig själv..? Kanske? Men jag är övertygad att för många bara glömmer bort det, många känner sig säkert renrav "lättade", blir det en erfarenhet som lärt ut ngt, eller händer det igen?
    Många kvinnor har gjort mer än en abort.
    Självklart mår man dåligt, och jag kan inte förbjuda abort. Frågan är om det skulle fungera? Antagligen inte så bra.., istället smutsiga, dyra, bedrägliga aborter skulle det bli"

Att bli steril efter en abort är väldigt väldigt ovanligt om det görs under sterila förhållanden som i Sverige.
    Man glömmer inte bort att man har gjort en abort- men jag kände mig lättad efter aborten. Inte det att jag inte tog allvarligt på situationen utan lättnaden hörde ihop med att jag var stark i min övertygelse att detta var det bästa att göra i situationen.
    Att någon känner sig lättad efteråt behöver ju inte betyda att de gjorde abort med en axelryckning utan det kan betyda att man är nöjd med sitt beslut.
    Personligen så anser jag att det är bra att de flesta kvinnor inte ångrar sin abort utan att de känner att de valde rätt utifrån deras livssituation. Det är väl bra?
    Det är värre för de kvinnor som gjorde abort därför att någonannan ville det. Dessa kvinnor riskerar att må dåligt. Det är också därför det är viktigt att det är kvinnans EGNA beslut och ingen annans.

I övrigt så kan jag ibland tycka att det liksom förväntas att kvinnor som gjort abort ska må dåligt, skämmas och ha ångest efteråt. Om de inte har det så ser de lättvindigt på saken. Det tycker jag är en tråkig uppfattning.

• KickStart
    MatsS skrev 2006-07-24 18:16:02 följande:
    Morula skriver:"Sverige har tvärtom en låg statistik när det gäller tonårsgraviditeter."Men vi har en av de högsta när det gäller tonårsaborter, eller hur? Jag tror t.o.m. att vi har högst i EU. Rätta mig om jag har fel.
    Det stämmer att majoriteten av gravida tonåringar väljer att avsluta graviditeten. Ändå så är det en glädjande siffra att så pass få tonåringar ändå blir gravida. I UK är tonårsgraviditeter ett stort problem- så stort att man t.om bett om svensk hjälp för att komma tillrätta med problemet.
    Det man har sett i UK är att unga slås ut både ekonomiskt och socialt och riskerar ett tungt liv för både sig och barnet.
    Det är ett reelt problem.
  • KickStart
    MatsS skrev 2006-07-24 18:23:29 följande:
    Morula skriver: "Jag anser inte att jag ser på ditt synsätt obalanserat. För dig handlar det endast om foster"Mats svarar: Men allsindar Morula, det är väl ändå JAG som känner mitt synsätt bättre än du! Tro mig när jag säger att du beskriver mitt synsätt på ett obalaserat sätt. För det gjorde du! Det handlar alls inte endast om foster. Det hanldar om foster rättigheter i relation till kvinnans (ev mannens). Och jag förklarar för dig varför jag anser att fostrets rätt till liv trumfar över kvinnans (och mannens) rätt till sin kropp m.fl. relevanta rättigheter. Om jag menar att det endast handlar om fostret rättighet så skulle jag väl inte ens behöva diskutera frågan? Detta visar på en tilltagande och tråkig tendens hos dig, nämligen att inte ta in vad jag skriver.
    Mats jag tar in vad du skriver. Men jag delar inte din uppfattning. Och utifrån det du skriver så har jag kommit till konklusionen att det du bryr dig om är foster. Inget annat.
    Sedan förstår jag att du inte vill att ditt synsätt ska klassas som obalanserat- men jag anser att OM man endast fokuserar på fostret och struntar i vilka konsekvenser ett abortförbud skulle få då har man ett obalanserat synsätt.
  • KickStart
    "Mats svarar: nej du kan inte tvinga folk att donera. Men jag tror dig när du säger att du önskar att fler skulle skriva in sig i donationsregistret. Varför vill du att de frivilligt ska donera sina njurar? Jo förhoppningsvis därför att du anser att njursjuka har ett människovärde. Låt oss nu säga att ca 35 000 njursjuka dog varje år pga att det saknades donatorer. Låt oss vidare säga att jag åkte runt med en lastbil och visade bilder på njursjuka människor (för att motverka en mycket spridd vanföreställning att njursjuka inte är människor eller inte har fullt människovärde). Syftet är att känslomässigt väcka samvetsnöd och empati för njursjuka och så kanske få fler donatorere och så kunna rädda några som annars skulle dö. Är det då inte konstigt om en person skulle börja agitera mot mig och säga: "alla har rätt till sin kropp och ska inte behöva donera sin njure". Vem skulle göra något sådant till sin livsuppgift?I själva verket vore det mycket bättre om den personen hjälpte mig att väcka folks medkännande för njursjuka. För annars kanske en allt starkare opinion skulle bildas för tvångsdonationer. Det dör ju trots allt 35 000 per år och något måste väl göras? Vill man behålla frivilligheten så är väl den bästa strategin att hjälpa mig så att något tvång inte behövs, eller hur?"

Nej jag skulle inte finna det konstigt om någon agiterade emot tvångsdonationer. Det är precis lika fel som att försöka tvinga kvinnor att avstå abort.
    Öht så anser jag att det är fel att genom att försöka skuldbelägga försöka väcka sympatier.

"Jag hoppas du ser parallellen till abortfrågan. Om du nu anser att ofödda har fullt människovärde (vilket du sagt tidigare) varför propagerar du inte för att kvinnor ska behålla sina barn och inte göra abort! (precis som du förordar att folk ska donera en njure till någon behövande)"

Nu är det du som inte tar in vad jag skriver *S*
    Nej jag ser ingen parallell till abortfrågan. Precis som tidigare så anser jag att människovärdet i sig inte innebär att du som människa har rätt att kräva att någon annan ska upprätthålla ditt liv- vare sig som foster eller genom en organdonation.
    Den egna kroppen har man rätt till- oavsett om man är gravid eller ej. 
  • KickStart

Mats

"Jag har svårt att se någon neutralitet i detta. När du säger att du anser att det ofödda barnet har människovärde så har jag svårt att tro dig. Då borde du väl inte brinna för rätten att få döda det?"

Återigen läs vad jag har skrivit tidigare
    Jag anser inte att människovärdet innebär att du eller jag eller någonannan inklusive foster har rätt att kräva att en annan individ ska upprätthålla vårt liv. M.a.o Fostret har ingen rätt i tidig graviditet att "kräva" att kvinnan ska fortsätta graviditeten. Jag tar det igen- lika lite som du har rätt att kräva att jag ska donera min vänstra njure.

"Om vi säger att jag håller med dig om frivilligheten (for the sake of the argument). Vi har en liberal abortlag. Man får göra abort om man vill, precis som man får avstå från donation om man vill. Låt oss säga det. Varför "brinner" du då för presumtiva njurdonatorers rätt att avstå? Och samtidigt kallar dig "neutral" ? Du säger att de njursjuka har fullt människovärde. Men ändå "brinner" du för att alla ska ha rätten att avstå från att hjälpa dem. Hur kan man brinna för något sådant? Det är för mig fullständigt obegripligt"

Vad är det egentligen som är så fullständigt obegripligt Mats?

"Detta får mig att dra slutsatsen att du inte talar sanning när du bekänner dig till de oföddas människovärde. Du säger det med din mun (tangentbord) men inget i övrigt pekar på att du tar de oföddas människovärde på allvar. Jag tror att du måste överge människovärdestanken om du ska kunna fortsätta att vara en konsekvent abortförespråkare. Du får mer än gärna rätta mig här"

Jag tar människovärdet på allvar- men som sagt ett människovärde ger dig inte rätten att bestämma över någon annans kropp. Ej heller ger det dig rätten att kräva ett organ eller kräva att någon ska fortsätta en graviditet mot sin vilja. Vi må vara människor med allt vad människovärde heter- men DET har vi inte rätt att kräva.

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion