MatsS skrev 2006-07-07 16:38:27 följande:
Morula,du tycker att vi enbart fokuserar på fostret, att det blir ett svart-vitt tänkande som är så långt ifrån sanningen man kan komma.Läs gärna våra artiklar på hemsidan. Det skulle vara intressant att höra om du står fast vid detta omdöme efter det. I våra artiklar tar vi upp olika aspekter och argument i abortfrågan. jag har svårt att ta till mig din uppfattning att vi enbart fokuserar på det ofödda barnet. Det finns inget behov hos oss att blunda för de olika problem som abort anses vara en lösning på. I en artikel försöker jag t ex ta hela våldtäktsproblematiken på allvar. I två andra tar vi upp frågan om illegla aborter. Jag vill inte blunda för något som har med abortproblematiken att göra. Så jag känner inte igen mig i din beskrivning. Men visst är det så att vi utgör från människovärdestanken. Vi tar den på allvar och vill vara konsekventa med den. Om du tycker det är "trist" och "svart-vitt" så må det vara hänt. Men håller du inte med om att hela abortfrågan står och faller med frågan om fostrets moraliska status? Om det inte är en människa med människovärde så behövs ju inte särskilt starka argument FÖR abort överhuvudtaget. Eller hur? Jag behöver ju inte komma med starka moraliska skäl till varför jag har rätt att göra en blindtarmsoperation.
Jag har läst artiklarna på er hemsida och ja jag anser fortfarande att det är ett svartvitt tänk som endast fokuserar på fostret.
Nej och jag anser inte att hela abortfrågan faller på huruvida fostret är mänskligt eller ej. Det visar bara på vilken komplexitet abort är. Det är inte ett enkelt ämne att diskutera.
Alla är medvetna om att om fostret inte aborterades så skulle det om allt gå vägen utvecklas till ett barn. Det är ju också den vetskapen som gör att abort är ett svårt beslut att fatta. Ändå tar kvinnor det beslutet och det oavsett om abort är lagligt eller illegalt.
Det om något tyder ju på att det finns valida anledningar bakom varje enskild abort.
Det är en myt att kvinnor gör abort lättvindigt och utan att öht tänka efter.
Min erfarenhet är att man tvärtom har tänkt otroligt mycket utifrån alla de möjliga perspektiv och slutligen kommit fram till att man vill göra en abort.
Då är ju frågan- ska dessa kvinnor nekas abort utifrån fostrets "rätt till liv".
Mitt svar är givetvis nej.
Och återigen återknyter jag bl.a. till detta med att vi har rätten till självbestämmande över våra kroppar. Jag har läst din artikel om donation och jag anser fortfarande att det mycket väl är en jämförbar variabel.
Är målet att upprätthålla och rädda liv till varje pris- oavsett dess konsekvenser så torde också organ-, blod- och benmärgsdonationer ligga utanför den enskilda människans beslutsområde.
Att hävda att i och med att någon har sex så är man per automatik skyldig att fortsätta graviditeten håller inte i mina ögon.
Att dessutom hävda att man har ett "föräldraansvar" i tidig graviditet och därför dra parallellen att abort är moraliskt förkastligt håller jag absolut inte med om
Och att slutligen utveckla den jämförelsen och plötsligt resonera så att om abort är tillåtet utifrån föräldraperspektivet så borde det ju också vara lagligt att abortera i mycket sen graviditet eller att neka sina födda barn omsorg.
HUR tänker du här?
För mig är det nämligen en stor skillnad mellan en tidiga abort och en abort på ett foster som är livsdugligt. Det är också en himla krokig väg från ditt resonemang att man isof skulle kunna strunta totalt i ett nyfött barn..
Får inte riktigt ihop resonemanget.