Inlägg från: KickStart |Visa alla inlägg
  • KickStart

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Josean skrev 2006-08-16 18:41:38 följande:
    "Därför att det är hon som får ta konsekvenserna av sitt handlande- oavsett om hon gör abort eller ej."Nej, så behöver det inte vara. Det kan också vara mannen OM samhället ställer dom kraven på mannen.
    Visst om kvinnan själv vill fortsätta graviditeten.
    Det är ju där stödet är så viktigt!
    Däremot så hjälper ju inte det en kvinna som_VILL_göra abort.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart

Josean:

"Jo, det är mycket konstigt!!!"

På vilket sätt är det konstigt?

• KickStart

Sheyla:
    OK häller upp en Laphroig
    Slaínte!

• KickStart

God Bless!

• KickStart
    Josean skrev 2006-08-16 18:47:54 följande:
    Så klart det finns kvinnor som inte vill ha sitt barn, men hur många? Är antalet så stort att alla aborter som gjordes i år tex, skulle ha blivit oönskade barn som inte skulle älskas och därför var det rätt att alla dessa aborter gjordes?
    Antalet kvinnor som känner så är större än vad man kan tro.
    Och för egen del så känner jag så att om endast en kvinna känner så- och det går ut över barnet så är det en för mycket.

Nej jag rättfärdigar inte antalet aborter utifrån detta. Utan jag bemöter frasen: Man kan ångra en abort men aldrig ett barn.
  • KickStart
    Josean skrev 2006-08-16 18:55:39 följande:
    Hur kan man häva en abort? Efter en abort är ju fostret dött. Vill man inte bli mamma, så stå för din åsikt med rak rygg och adoptera bort barnet.Stöder folk det, så blir det inget konstigt heller, precis som det var med abortfrågan en gång i tiden. då var det skamligt och hysh-pysh. Nu är det mycket mera öppet. Varför, jo för att kvinnor som gör abort talar mer öppet om det och dom får stöd.Skull man tala mer öppet om att man tror inte att man klara av detta barn, så skulle det inte heller vara så skambelagt och mamman i fråga skulle inte heller må lika dåligt över det.I ett sådant fall skulle inte någon leka gud och ta ett liv, utan kvinnan skulle få bära ett barn i magen, föda det och ett par som kanske inte kan få barn får till slut ett efterlängtat barn. Allt utan skuld och skam, så länge det accepteras från samhället i övrigt.
    Själva aborten går ju aldrig att göra ogjord och det är också därför som det är viktigt att vara säker.
    Däremot kan man ångra sig in i det sista.

Jag kan förstå att kvinnor väljer att göra abort istället för att adoptera bort barnet efter födseln. Av många anledningar.
    Personligen skulle jag hellre göra abort än att riskera min hälsa i 9 månaders och sedan lämna bort barnet.

Att det ska handla om hur samhället/lagen ställer sig till saker och ting huruvida det är skamligt eller fel håller jag inte med i.
    Det finns lagar som jag personligen tycker är urbota och det finns saker som jag utifrån min egen moraliska syn anser vara fel- även om samhället tycker att det är ok.
    Jag tror att till syvende og sidst så måste man utgå ifrån sig själv. Sin egen moraliska kompass och ingen annans.
    Anser man att abort är fel- så ska heller ingen kunna tvinga en till att göra abort!
  • KickStart
    Josean skrev 2006-08-16 19:02:42 följande:
    Nej, nu ska jag sluta denna diskution och spendera kvällen med mitt oplanerade och högt älskade barn som jag är glad för!! Hade jag inte varit så stark som jag var inför hans pappa och dennes åsikt hade han aldrig funnist. Och vilket stöd har jag fått från samhället? Nada! Kram på er! Kul att diskutera!
    Ha det så trevligt ikväll
    Mina oplanerade *S* är hos pappa så det är så lugnt och tyst här hemma

*Kraaam*
  • KickStart
    Josean skrev 2006-08-16 19:04:56 följande:
    Samhället och lagar ser jag inte som samma sak...
    Nej men ändå så speglar samhället de lagar vi har och viseversa
  • KickStart
    JohnG skrev 2006-08-16 19:59:21 följande:
    haha, jorden är inte ett dugg överbefolkad och lär inte bli det på ett bra tag (ni som tar till det argumentet gillar antagligen kinas tvångsaborter?). det är bara en fråga om att effektivisera jordbruket
    Nej jag är inte speciellt förtjust i tvång vare sig när det gäller abort eller födsel.
    Däremot så kan jag tycka att det vore himla bra om vi såg till och effektiviserade jordbruket- och såg till att människor fick tillgång till preventivmedel och abort innan vi avskaffar abort/preventivmedel.
    Det är tragiskt att kring 30.000 barn_varje_dag dör tillföljd av svält och att 25.000 barn_varje_dag dör tillföljd av sjukdomar som beror på dåligt vatten.
    Det vore något att verkligen prioritera.
  • KickStart

Jag måste bara dela med mig lite

Jag var nämligen in på ett annat forum- ett amerikanskt och diskuterade abort.
    Där var det en kvinna som påstod att om man som kvinna får missfall så har man enligt henne inte rätt att sörja det_om_man tidigare gjort abort.
    Blev lite fundersam hur man resonerar då?
    Kan tillägga att vi kom in på detta i och med att hon refererade till CBR som ju är den organisation som MRO tagit sina foton ifrån. Så det är bara halvt OT

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion