Josean skrev 2006-08-16 18:55:39 följande:
Hur kan man häva en abort? Efter en abort är ju fostret dött. Vill man inte bli mamma, så stå för din åsikt med rak rygg och adoptera bort
barnet.Stöder folk det, så blir det inget konstigt heller, precis som det var med abortfrågan en gång i tiden. då var det skamligt och hysh-pysh. Nu är det mycket mera öppet. Varför, jo för att kvinnor som gör abort talar mer öppet om det och dom får stöd.Skull man tala mer öppet om att man tror inte att man klara av detta barn, så skulle det inte heller vara så skambelagt och mamman i fråga skulle inte heller må lika dåligt över det.I ett sådant fall skulle inte någon leka gud och ta ett liv, utan kvinnan skulle få bära ett barn i magen, föda det och ett par som kanske inte kan få barn får till slut ett efterlängtat barn. Allt utan skuld och skam, så länge det accepteras från samhället i övrigt.
Själva aborten går ju aldrig att göra ogjord och det är också därför som det är viktigt att vara säker.
Däremot kan man ångra sig in i det sista.
Jag kan förstå att kvinnor väljer att göra abort istället för att adoptera bort barnet efter födseln. Av många anledningar.
Personligen skulle jag hellre göra abort än att riskera min hälsa i 9 månaders och sedan lämna bort barnet.
Att det ska handla om hur samhället/lagen ställer sig till saker och ting huruvida det är skamligt eller fel håller jag inte med i.
Det finns lagar som jag personligen tycker är urbota och det finns saker som jag utifrån min egen moraliska syn anser vara fel- även om samhället tycker att det är ok.
Jag tror att till syvende og sidst så måste man utgå ifrån sig själv. Sin egen moraliska kompass och ingen annans.
Anser man att abort är fel- så ska heller ingen kunna tvinga en till att göra abort!