Celestina skrev 2006-07-24 12:26:00 följande:
Faktiskt..., jag håller i viss mån med Mats i detta med att "ruska om i människors medvetande"..!Hur mycket lättare är det inte för en kvinna att göra en abort, just pga att hon varken ser eller hör, känner eller ens förnimmer det ingrepp som faktiskt utförs? Ingreppet i sig är ju egentligen inte ens så stort att det skulle behöva narkos, vanlig lokalbedövning skulle funka bra.., men ingreppet är makabert, ingen kvinna vill se sitt avlivade barn med sina egna ögon, hon skulle inte stå ut med det! Visst, det är demonstrativt, det är läskigt, det är provokativt, men det ÄR verkligheten i sitt naknaste tillstånd, detta otäcka som varje kvinna vill förtränga när hon väljer att abortera sitt foster. Vi vill inte se, för det är för hemsk.., eller hur? Men det är inte mindre hemskt bara för att vi inte ser det, det är såhär det ser ut.., face it!Om denna verklighet blev mer synlig kanske kvinnor tar bättre ansvar att skydda sig? Det är skrämselpropaganda, men det är de facto.., inget tillagt, inget borttaget.., kalla fakta.Att köra runt med lastbilar stup i ett är väl ingen bra idé´, det finns säkert bättre sätt, men nog bör man ge mer information kring den faktiska verkligheten bakom abort, och inte göra det så förbaskat lätt för sig själv, låtsas som om inget egentligen har hänt, att fostret inte fanns..., för det är ju precis vad det gjorde. Använder man inte aborterade foster för stamcellsforskning, eller är det en skröna?
Jag skulle vilja säga att det är propaganda i sin naknaste form och inte verkligheten.
Jag tycker det är ett osmakligt och oetiskt tillvägagångssätt. Och jag håller med i TygTigers resonemang här ovan.
Jag tror precis som TT att det för en del inte handlar om "upplysning" utan om att skuldbelägga.
Att det ska vara så "förbaskat" lätt håller jag inte heller med om. Det är faktiskt ett argument som inte håller rent generellt.
Det ÄR inte en enkel sak för de flesta kvinnor att göra en abort. Det ÄR ett svårt beslut och ändå väljer man att avbryta graviditeten därför att det är det BÄSTA beslutet utifrån deras livssituation.
Jag kan bli lite smått förbannad ärligt talat över argument som
Det görs för lättvindigt!
De borde skydda sig!
De vet inte vad de tar bort!
De är själviska etc.
Är det öht någon av de som levererar dessa påståenden som har suttit i samtal med kvinnor innan en abort?
Är det öht någon som möter dessa kvinnor i sitt dagliga arbete?
För MIN erfarenhet är INTE den samma som deras men å andra sidan så ingår det ju i mitt arbete att möta dessa kvinnor.