Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
Sheyla skrev 2006-07-10 14:02:13 följande:
För att tillämpa lite semantik och spagettidiskussionsteknik som gärna tillämpas av prolifers jag pratat med:Bisquit:Resonemanget går ut på att alla har lika stor rättighet att leva och födas, att alla är lika mycket värda. Men om kvinnan räknas så himla lite att hon inte ens kan få slippa det hemska med att behöva föda ett barn som kommit till genom våldtäkt så anser ju jag att människovärdet i det fallet är = 0. Eftersom alla är lika mycket värda (enligt människovärdesprincipen) måste ju det betyda att alla är totalt värdelösa (= 0) liksom kvinnan som inte är värd bättre än att tvingas föda något hon absolut inte vill. Nu har jag villat bort mig själv ;)Om en person är njursjuk så är det sjukdomens fel om personen dör och ingen kan då enligt dem tvingas till att behöva ge upp rättigheterna över sin kropp och tvingas donera.
Den potentiella donatorn rår ju inte för sjukdomen.
MEN en gravid kvinna hon ska enligt viss antiabortretorik ha den skyldigheten- eftersom att hon ju frivilligt haft sex eller handlar det om våldtäkt så går ändå fostrets rätt till liv före kvinnans självbestämmande.
Jag kan ärligt inte se det på ett annat sätt att det handlar om moraliska värderingar istället för den absoluta rätten till liv.
Det är för dessa situationsbundet OM individen ska "rädda liv" eller ej.