Inlägg från: KickStart |Visa alla inlägg
  • KickStart

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

AnnaEster skrev 2006-07-07 00:24:30 följande:
    Det kan vissa säkert tycka. I ett sådant fall kan man förhoppningsvis göra en så tidig abort som möjligt. Det kan man nog kalla ett extremfall. Av alla aborter som genomförs i Sverige idag tror jag dock att det är ytterst få som blivit gravida som resultat om en våldtäkt .
    Det är tack och lov få aborter som beror på våldtäkter.
    Vidare så utförs majoriteten av alla aborter INNAN utgången av vecka 12 och majoriteten av dessa aborter i vecka 7-8.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart
    MatsS skrev 2006-07-07 00:37:20 följande:
    Kan inte alla ni som är för abort förklara för mig varför abort ska vara en så självklar rättighet samtidigt som ni blir upprörda över att vi visar hur det ser ut? Allt fler talar om abort som en mänsklig rättighet. Jag tror verkligen på mänskliga rättigheter och blir glad när jag ser en mänsklig rättighet utförd i praktiken. Varför blir reaktionen den motsatta om ni nu tycker att abort är en rättighet. Vill ni vara vänliga och förklara det för mig.
    Jag kan ju berätta varför jag blir upprörd. Det är sättet man väljer att framföra sin kritik.
    Som du vet Mats så har jag ju redan i en annan tråd tagit upp detta med de sk. abortfotona. Er hemsida finner jag dessutom ytterst vinklad. Det handlar bara om en enda sak och det är embryon/foster/ofödda barn. Resten struntar ni i.
    Det tycker jag är himla trist!

Jag undrar också hur ni på sidan kan gå ut och påstå att ni är politiskt och religiöst obundna när sedan medlemmar i organisationen påstår att ni är sponsrade av den amerikanska kristna högern. Det tycker jag låter skumt!
    Jag blir inte alls förvånad- utan snarare hade jag blivit det om ni inte varit sponsrade av liknande intressenter.
    Hur ligger det egentligen till?
  • KickStart

Mats:
    Jag undrar också vilken form av utbildning ni ger era medlemmar?
    Vilken information får de tillgång till?
    Anledningen att jag ställer den frågan är att en av era medlemmar uppvisar i princip ingen vetskap om embryologi och fosterutveckling.
    Gå gärna in i tråden Abortlastbilar där just dessa diskussioner dykt upp.

• KickStart
    MatsS skrev 2006-07-07 00:54:15 följande:
    Adrenalin,nej, det är inte gravskändning (egentligen tror jag du menar "likskändning") varken juridiskt eller moraliskt. I juridiskt avseende räknas inte aborterade foster som människor. Om du menar att det är gravskändning så borde du bli än mer upprörd över dödandet av dessa små människor. Det är en horriblet hyckleri att uppröras över grav/likskändning utan att uppröras det minsta över själva dödandet.Men det är inte heller gravskändning ur en moralisk synvinkel just eftersom syftet avgör om något är en grav/likskändning eller inte. När man gräver upp massgravar i Bosnien är det inte likskändning just därför att själva syftet är att blottlägga det brott mot mänskligheten som begåtts. Detta är precis syftet med våra abortbilder. Så från vårt perspektiv håller inte grav/likskändningsargumentet och från abortförespråkarnas synpunkt är det helt inkonsekvent eftersom man då erkänner att man avlivat en människa.
    Men Mats det är väl ändå så att få förnekar att embryot/fostret är mänskligt?

Jag undrar också vad du menar med när du skriver abortförespråkare.
    Jag har diskuterat detta med abort sedan 96 och då både här hemma och i USA och under alla dessa år så har jag träffat på ytterst få abortförespråkare. Så vad exakt är det?
  • KickStart
    mjukisvicki skrev 2006-07-07 00:57:52 följande:
    jaja tack och lov har jag inte sett dem. fattar inte hur dom tänker som åker runt med dem heller.vårat samhälle är så upplyst ändå idag när det gäller sex och aborter. behöver inte få det slängt i ansiktet på det viset oxå.
    Jag tycker att det är bra att diskussionen om abort kommer upp. Det är nyttigt att diskutera det och faktiskt viktigt med för den delen.
    Men den typ av propaganda som MRO framför ger jag ytterst lite för. Jag har sett alldeles för mycket av den typen och hur dessa grupper fungerar i USA. Det känns bara så tragiskt.
    Men jag anser att det är de som är för kvinnans rätt att själv bestämma som måste ta tag i abortdiskussionen. Det är en alldeles för viktigt fråga att lämna över till abortmotståndare.
  • KickStart
    MatsS skrev 2006-07-07 00:59:17 följande:
    Morula Ailith,så bra att du tar upp frågan om våra bilder. Jag försökte hitta den tråden men misslyckades. Under vilken huvudrubrik finns den? Visst var det du som påstod att våra bilder var fejkade eller något i den vägen? Om det var du så kan du vara så vänlig att förklara vad du menar. Är det din egen spekulation eller har du hört det från någon källa du bedömer som trovärdig? I så fall vilken?
    Tråden du refererar till är borttagen.
    Visst jag förklarar gärna hur jag menar

Som jag skrev tidigare så har jag hållit på med abortfrågor sedan 96. Jag ingår bl.a. i en samverkansgrupp med ob/gyns från bl.a. US, Sverige och UK.
    Genom den gruppen så har jag också kommit i kontakt med kollegor i US och en av mina väninnor där berättade att huvudorganisationen blivit dragen inför rätta och att det där medgavs att bilderna var fotomontage och att informationen på sidan kunde anses vara vinklad. Vidare uppgav hon att flertal obgyns hade vittnat om att bilderna inte visade foster i de veckor de påstog sig visa. Bl.a. slog rätten ned på de bilder av foster som finns på CBRs hemsida där samma foster lagts på olika typer av mynt och då sidorna också översatts till diverse språk (Du vet säkert vilka bilder jag menar.) att dessa bilder var fotomontage och manipulation.
    Man slog även ner på en abortvideo som påstods visa abort. Det man då reagerade på var inte den tidiga aborten utan att det mitt i allt visades ett foster någonstans mellan 20-24 veckor, give and take, och att det inte behövde visa en abort utan kunde lika väl handla om intrauterin fosterdöd eller en prematurförlossning.
    Jag har bett väninnan skicka domen till mig- för jag är nyfiken!
    Jag kommer sedan att scanna in den och lägga ut den så att den finns att läsa.
  • KickStart
    MatsS skrev 2006-07-07 01:01:25 följande:
    Morula,en abortförespråkare är en person som förestpråkar rätten till fri abort. Det är en person som anser att man har rätten att döda en ofödd människa om den människan är tillräckligt beroende och tillräckligt oönskad i moderns ögon.
    OK.
    Då är min definition lite annorlunda. En abortförespråkare för mig är en person som förespråkar abort i princip alla lägen. Även tvångsaborter etc.
    Det finns sådana också- tack och lov är de få

Det du beskriver ovan är för mig en person som jag själv. En person som är för gällande abortlagstiftning och som anser att det är kvinnans val. En person som är varken för eller emot abort utan stöttar kvinnan oavsett om hennes slutliga val blir en abort, föräldraskap eller en adoption.
    Så vi har helt enkelt en väldigt olika syn på vad som anses vara en abortförespråkare.
  • KickStart
    mjukisvicki skrev 2006-07-07 01:11:12 följande:
    jo visst men då ska det väl kunna diskuteras på ett vettigt sätt inte skicka ut lastbilar med bilder ingen vill se? eller?
    Jag är av den åsikten att actioner typ den med "abortlastbilar" inte leder till annat än att avskräcka folk inte från abort men från den typen av abortmotstånd. Det är min erfarenhet. Så för min del får de gärna kuska land och rike runt i denna lastbil
  • KickStart

Vicki:
    För mig är det ett blivande barn. Och det är inte för inte vår graviditet varar i 9 månader. Det behövs för att det från den lilla zygoten ska utvecklas till ett livsdugligt foster/barn.

Även om ett tidigt foster ser ut som en bäbis så är det inte en bäbis rent utvecklingsmässigt. Det är forfarande alldeles för outvecklat för att känna smärta, äga ett medvetande och framförallt alldeles för outvecklat för att överleva utanför livmodern.
    Därför blir just abortfoton en känslomässig form av retorik. Man spelar på känslor och lämnar gärna viktiga fakta därhän. Det är synd och smått tragiskt anser jag.

• KickStart
    MatsS skrev 2006-07-07 01:30:54 följande:
    MorulaAilith skrev: "Men Mats det är väl ändå så att få förnekar att embryot/fostret är mänskligt?"Hur ser du då på människovärdet? Om embryot/fostret är en människa och alla människor har samma värde (enbart i kraft av att de är människor), då begriper jag inte att man kan tillåta abort av vilken anledning som helst. Rent logiskt måste du antingen förneka att det ofödda barnet är en människa, eller så måste du förneka att just denna grupp människor har människovärde. För att vara trovärdig måste du svara på denna fråga. Att strunta i den frågan är även det ett brott mot människovärdet. Det är att anse att människovärdesfrågor i praktiken är oviktiga.
    Jag ska försöka ge dig ett svar på den frågan men inte för att verka trovärdig eftersom det inte handlar om det.
    Att embryot är mänskligt råder det som sagt ingen tvekan om. Det kommer inte att bli en labrador av det hela utan om allt går vägen så föds ett barn efter en sisodär 9 månader.
    När det gäller människovärdet så håller jag med dig om att alla människor har samma värde men det är dock krångligare än så. Fostret är beroende av kvinnans kropp för sin överlevnad. Det kommer vi aldrig ifrån så är det. Då är frågan har vi människor män som kvinnor rätt till och självbestämmande rätt över vår egen kropp?
    Jag anser att så är fallet.
    Kontentan av det hela blir således att kvinnans rätt till självbestämande över hennes egen kropp. Hon har ingen moralisk skyldighet att upprätthålla liv OM hon av någon anledning anser sig nödgad att avbryta graviditeten. Fostret har ingen rätt att kräva det lika lite som någon kan kräva av dig att du ska donera t.ex din njure för att rädda liv.
    Våra kroppar äger vi.

Sedan finns det även ytterligare aspekter på detta med varför jag är för kvinnans rätt till abort.
Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion