Inlägg från: KickStart |Visa alla inlägg
  • KickStart

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

K J N skrev 2006-07-14 10:28:45 följande:
    I frågan om dödstraff så har någon meriterat sig till påföljden, alltså gjort sig skyldig till ett brott som denne i förväg visste kunde medföra en sådan påföljd.När man begår abort så mördar man någon som inte har något skäl till att dö, annat än möjligtvis moderns bekvämlighet.
    Mord är som bekant en juridiskterm varvid abort aldrig kan räknas som mord i Sverige.
    Om du anser att det moraliskt är mord är en annan femma.

Moderns bekvämlighet?
    Det ÄR ett väldigt onyanserat tänk. Du kan omöjligt avgöra vad som är "bekvämlighetsskäl" annat än för dig själv. Så enkelt är det.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart

MrsL

"Väldigt ofta verkar det ju vara just moderns bekvämlighet. Det var inte länge sedan någon här på fl tänkte göra abort för att hon bodde högt upp utan hiss...Det är väl bekvämlighet om något?"

Utifrån ditt sätt att se det men nu var det inte du som var gravid
    Hävdar återigen att INGEN annan kan avgöra vilka skäl som är valida utom den kvinna som är gravid.
    Jag skulle aldrig göra abort utifrån den anledningen men det är mitt beslut ingen annans.

• KickStart

MrsL:
    Adoption är inte ett alternativ om man inte vill fortsätta graviditeten. Adoption kan vara ett alternativ om kvinnan anser att hon vill det- inte annars.
    Personligen så skulle jag aldrig vara gravid i 9 månader och sedan adoptera bort barnet.
    Det har och kommer aldrig att vara ett alternativ för min del.
    De barn jag sätter till världen vill jag ta hand om själv

• KickStart

MrsL
    Och då får man lita på att kvinnan är kapabel att ta ett beslut i frågan

• KickStart
    MrsL skrev 2006-07-15 11:36:00 följande:
    Tack för den kängan Nbottning...Vad har politisk tillhörighet med att var för de oföddas rätt till liv att göra! En grov generalisering som jag hemskt gärna skulle vilja se oberoende källa på. Inte sjutton kallar jag alla som är för abort för kommunister!Har aldrig röstat blått i hel mitt liv, för övrigt... When I come up....when I rush...I rush for you....
    Hur det ligger till med partitillhörigheten i Sverige vet jag ärligt inte. Men min känsla är att man hittar många religiösa antiabortmotståndare i Kd. Bara en känsla.

I USA däremot så är det klara samband mellan abortmotståndare och deras partitillhörighet. De röstar i de allra flesta fall åt "höger"
    I samma gäng som skriker att abort är mord finner du de som vill dra ner på social security och öka anslaget till US militär.
  • KickStart

Kaffet har inte kickat in ännu..Generad

Hur det ligger till med partitillhörigheten i Sverige vet jag ärligt inte. Men min känsla är att man hittar många religiösa abortmotståndare i Kd. Bara en känsla.

I USA däremot så är det klara samband mellan abortmotståndare och deras partitillhörighet. De röstar i de allra flesta fall åt "höger"
    I samma gäng som skriker att abort är mord finner du de som vill dra ner på social security och öka anslaget till US militär.

(skulle vara abortmotståndare inte antiabortmotståndare)

• KickStart

MrsL:
    Jag förstår hur du menar.
    Jag tycker att det skulle vara intressant att se vilken partitillhörighet de svenska abortmotståndarna har.
    Ska jag vara riktigt riktigt ärlig så tror jag att vi kommer att hitta de flesta inom frikyrkor och dessutom i Kd.
    De jag vet av så här på rak arm är definitivt med i Kd och även politisktaktiva i olika kretsar.

• KickStart

MrsL:
    TOPPEN
    Vad spännande!!!

• KickStart
    MrsL skrev 2006-07-15 20:47:19 följande:
    Så ett barn som växer upp med sina biologiska föräldrar kan inte må dåligt då, eller? When I come up....when I rush...I rush for you....
    Barn kan må dåligt och det oavsett om de är adopterade eller inte.
    Det jag dock tycker är viktigt att komma ihåg är att tvingas adoptera bort ett barn för att man nekas en tidig abort ger säkerligen märkbara men hos kvinnan.
    Ett embryo är inte medveten om att det inte fick födas men kvinnan som tvingas att mot sin vilja adoptera bort ett barn riskerar att få må dåligt resten av sitt liv.

• KickStart

Mats:

"Mats svarar: men Morula! Du ger ju kvinnans rätt till sin kropp större tyngd än det ofödda barnets rätt till liv. Varför har då inte kvinnans rätt till sin kropp större tyngd än det ofödda barnets rätt att inte födas för tidigt? Här gör du en så grov logisk kullerbytta att jag häpnar! Du kan väl inte bara gömma dig bakom vad "lagstiftare anser". Det är ju DIN uppfattning vi diskuterar. Hur kan du på ett konsekvent sätt motivera att abort inte får ske i vecka 30? "

Om du läser mina tidigare inlägg så ser du också att jag anser att abort är ett komplext ämne
    Dels handlar det om människorvärde men även om rätten till den egna kroppen.
    Det är ingen kullerbytta alls utan ganska logiskt
    Om man anser att fostret har ett människovärde i sig men samtidigt erkänner att kvinnan utöver ett människovärde också har rätten till den egna kroppen och självbestämmanderätten över denna. Och i denna ekvation får man även lägga fostret sk. skyddsvärde. Då kommer man i mitt fall fram till en konklusion liknande denna nämligen:
    Fostret har ett skyddsvärde i sig- och detta värde ökar ju längre graviditeten fortskrider vilket bl.a. innebär att ett livsdugligt foster har ett så pass stort skyddsvärde i sig att det vore moraliskt fel- utifrån mitt sätt att se det- att tillåta abort.
    I tidig graviditet så går kvinnans rätt till den egna kroppen och hennes självbestämmande före det icke livsdugliga embryot/fostrets rättigheter. Likväl som ingen kan tvinga dig att du ska donera organ likväl kan inte fostret tillskrivas rätten att kräva att kvinnan ska fortsätta graviditeten.
    Det är egentligen inte knepigare än så och i det fallet så håller lagstiftaren och jag med varandra

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion