Anastasia skrev 2023-07-08 17:57:08 följande:
på tal om rasism!
När jag var barn så spelade jag och mina vänner ett kortspel som kallades för neger och president. Den som förlorar blev då neger och skulle ge sina sämsta kort till vinnaren som då blev president, och presidenten skulle ge sina sämsta kort till negern. Idag så verkligen ser jag rasism i detta, men då så tänkte man verkligen aldrig på det sättet. usch så hemskt, och detta var ändå på 90 talet.
Det är bra att vi idag lever i en tid där vi tänker på ordens betydelse.
Oavsett att även jag som svart tycker rasismen i dagens samhälle överdrivs har ju svarta deffo historiskt utsatts för otroligt mycket förakt och brutalt förtryck och det där spelet är ju liksom bara logiskt utifrån det. Svarta längst ner, presidenten högst upp och det fattar ju alla att presidenten inte kan va svart. Och att det vart så och fortfarande somliga ser på en sådär det fattade man tidigt. Och det gjorde och gör en sorgsen. 😢
Men samhället förändras. Trots allt. Och både du och jag är en del av det. 😉
Anastasia skrev 2023-07-08 23:34:18 följande:
Det är bra att ge beröm tycker jag, när det behövs. Tyvärr är det alldeles för mycket klagningar ?stavning?? i vårat samhälle idag. Det behövs mer beröm ❤️
Tack igen. Och jag håller med. Man ska kunna visa uppskattning med om nån gör nåt bra och inte bara kritisera när samma person gjort nåt mindre bra. 😊❤️
Anastasia skrev 2023-07-08 23:40:29 följande:
När jag ändå är igång med beröm här, så måste jag säga att du också ger tänkvärda inlägg.
ang det här med ras, så tror jag personligen att det bara finns en ras och det är Människan. Men vi kan se olika ut, precis som norska skogskatter kan ha olika färger, men ändå vara norsk skogskatt. Som Kristen tror ju jag att vi alla kommer från Adam och Eva och därmed är människor på samma sätt oacsett härstamning. ❤️
Jag uppskattar också Xenia. 👍🏿
Sen tyckte jag det va så gullig liknelse med norska skogkatter. Kattälskare som jag ju är. 🐈
Och oavsett man är kristen eller inte borde det va en självklarhet att vi alla är människor, tillhör en och samma art oavsett vi är vita eller svarta eller nåt annat.
(Men jag är också som du kristen. 😉)
Anastasia skrev 2023-07-08 23:56:10 följande:
usch vad ont det gör i hjärtat när jag läste om slaveriet på st. Barthalamu, tänk vad rasism förstör och har förstört under historiens lopp. Så många vänskapsband som gått förlorade, så många kärlekshistorier, likaså. Så mycket förståelser för varandra. Det är tragiskt att många av våra förfäder sannolikt hade en sådan männisosyn.
Rasism är ett gift som förstör individer och samhällen, helt klart. Men som sagt världen utvecklas och dagens Sverige tror jag faktiskt är ett av dom minst rasistiska samhällen som finns på Jorden. Jag är tacksam att jag fått födas i Sverige 👍🏿