• Anonym (Aja baja)

Förbjudna ord?

Alla vettiga människor idag använder inte n-ordet, iallafall inte som ickesvart. Vilket är helt i sin ordning.

Dock har det på senare år "förbjudits" fler och fler ord.

Man ska inte säga e****å, man ska säga inuit.
    Man ska inte säga i****n, man ska säga amerikansk ursprungsbefolkning (hur lång och knöligt är inte det?
    Man ska inte säga z******e, man ska säga rom.

Det byts namn på fågelarter, som t ex kafferfygaren som döptes om till något jag för tillfället inte minns.

Följer ni alla dessa rekommendationer?
    Om nej, vilka struntar ni i?

Jag hoppas ni förstår vilka ord jag menar, vill inte skriva ut dem i sin fulla längd.

• Svar på tråden Förbjudna ord?
  • Anonym (Språkvetare)
    Xenia skrev 2023-07-08 17:07:00 följande:
    Språkvetare och PK till max. Att säga att folk som använder ord som "indian" och "eskimå" upprätthåller koloniala ideologier tycker jag är härskarteknik. Ett sätt att trycka ned människor som inte hänger med i de senaste orden.

Hur vet du ens att alla indianer och eskimåer tar illa upp av de orden? Det är klart att man kan använda irokes etc, men om inte vet vilket indianfolk det gäller?

Jag har f ö för mig att det olika PK-ord för indianer som används i USA och Kanada. Och vad säger man i Sydamerika? Vad som är PK kan ju vara olika i olika länder och kulturer.

Träffar jag en indian som förklarar hur jättesårad hen blir av ordet så är det en annan sak. Nu misstänker jag att det överdrivet PK vita som vill visa hur PK de är.

Det var en universitetslärare som på frågan hur man hittar material om diskriminering av svarta förr i tiden sade att man får leta på "neger". Då anmälde fyra studenter (vita studenter sårade by proxy) henne för att hon sagt det kränkande ordet. Då har det verkligen gått för långt.
    Det skulle vara lättare att bemöta ditt inlägg om du faktiskt visste vad jag har skrivit i tråden. Med tanke på ditt första inlägg har jag inget behov av att diskutera med dig öht.
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2023-07-08 17:07:00 följande:
    Språkvetare och PK till max. Att säga att folk som använder ord som "indian" och "eskimå" upprätthåller koloniala ideologier tycker jag är härskarteknik. Ett sätt att trycka ned människor som inte hänger med i de senaste orden.

Hur vet du ens att alla indianer och eskimåer tar illa upp av de orden? Det är klart att man kan använda irokes etc, men om inte vet vilket indianfolk det gäller?

Jag har f ö för mig att det olika PK-ord för indianer som används i USA och Kanada. Och vad säger man i Sydamerika? Vad som är PK kan ju vara olika i olika länder och kulturer.

Träffar jag en indian som förklarar hur jättesårad hen blir av ordet så är det en annan sak. Nu misstänker jag att det överdrivet PK vita som vill visa hur PK de är.

Det var en universitetslärare som på frågan hur man hittar material om diskriminering av svarta förr i tiden sade att man får leta på "neger". Då anmälde fyra studenter (vita studenter sårade by proxy) henne för att hon sagt det kränkande ordet. Då har det verkligen gått för långt.
    Fyra godhetsignalerande elever men det var också någon/några inom institutionsledningen som missbrukade makt.

• ClumsySmurf
    Anonym (Språkvetare) skrev 2023-07-08 17:21:19 följande:
    Det skulle vara lättare att bemöta ditt inlägg om du faktiskt visste vad jag har skrivit i tråden. Med tanke på ditt första inlägg har jag inget behov av att diskutera med dig öht.
    Jag förstår inte heller koloniala begrepp.
    Det är väl betydelsen av ord i nutid som ska räknas?

• Xenia
    Anonym (Språkvetare) skrev 2023-07-08 17:21:19 följande:
    Så bekvämt då!
  • felicityporter

Angående zigenare så anser min kille som är från Rumänien att ?rom? verkligen är ett uselt ord på zigenare. Han visste inte ens att man inte fick säga zigenare här och vad dessa ska kallas egentligen och blev fly förbannad när jag berättade att man ska säga ?rom?. Han anser att rom betyder rumän och zigenare är inte från Rumänien enligt honom och ett helt annat folkslag med en helt annan kultur än rumäner. Jag är numera böjd att hålla med honom efter att ha sett ganska många timmar av rumänska nyheter och reportage sedan vi blev tillsammans.

• AndreaBD
    Xenia skrev 2023-07-08 16:45:24 följande:

Alltså vad mig anbelangar så finns inga förbjudna ord. Jag tycker det är löjligt med omskrivningar som N-ordet. Särskilt som det betydde "nigger", inte neger/negro i engelskan.

Så jag drar mig inte för att skriva t ex "förr i tiden var neger ett helt neutralt och ok ord, det var nigger som var nedsättande". Ni får mig aldrig att skriva "N-ordet".

Men ska jag beskriva en person nu så använder jag "svart".

Rom är ju kortare än zigenare, så det är klart jag skriver "rom". Men det finns ett annat zigenarfolk som kallas sinti, de kanske föredrar zigenare framför "rom".

Jag förstår mig inte på den här ordmystiken. Något byter namn, och vips försvinner all diskriminering? Löjligt!

Precis, det finns även Sinti. Inte direkt i Sverige, men i Tyskland blir det ganska krångligt - där får de jämt säga "Sinti och Roma". Svenska romer verkar kalla Sinti för "resande", och i Irland säger man också "travellers", eller "tinkers" eller "pikies". Och de är inte romer utan etniska irländare som har rest i några generationer. Sinti kan ha samma bakgrund, dvs inte komma ifrån Indien utan de kan vara inländska resande. 
  • Anonym (Språkvetare)
    ClumsySmurf skrev 2023-07-08 17:27:20 följande:
    Jag förstår inte heller koloniala begrepp.
    Det är väl betydelsen av ord i nutid som ska räknas?
    Om folk tar illa vid sig för att det fortfarande bär med sig en viss konnotation så kan man väl vara snäll nog att inte använda sådana ord? Eller för att vända på det, varför använda ord som man vet att andra mår dåligt av när det är så lätt att säga något annat? Den historiska betydelsen, även om den är inaktuell, kommer alltid att hänga med som en parentes hur mycket vi än skulle önska något annorlunda.
  • Anastasia

på tal om rasism! 

När jag var barn så spelade jag och mina vänner ett kortspel som kallades för neger och president.  Den som förlorar blev då neger och skulle ge sina sämsta kort till vinnaren som då blev president, och presidenten skulle ge sina sämsta kort till negern.    Idag så verkligen ser jag rasism i detta, men då så tänkte man verkligen aldrig på det sättet.    usch så hemskt, och detta var ändå på 90 talet.  

Det är bra att vi idag lever i en tid där vi tänker på ordens betydelse.  

• Anonym (Gubbe)

Är gubbe ett nedsättande ord?

• Odd Even
    Anonym (Zaza) skrev 2023-07-08 14:58:17 följande:
    Ordet idiot betyder ursprungligen vet inte, (ovetande, man förstår inte) därav ordet för mediska diagnoser de inte vet vad de beror på, alltså idiopathic. Tex idiopathic allergies osv.

Min mormor hade gamla läkarböcker från 40 eller 50 talet och där beskrevs tex folk med down syndrome som mongoloida idioter vilket ju skulle leda till en rättslig stämning idag typ.
    Ja precis, men frågan är om vi har en bättre syn på personer med Down's syndrom idag tack vare att de inte kallas mongoloida idioter längre, eller om det är för att synen förändrats som de inte kallas så längre. Jag tror mer på det senare. 
Svar på tråden Förbjudna ord?