• Anonym (Tänk till)

Sluta dömma

Följt flera trådar om otrohet samt skrivit några själv. Blir både ledsen och arg då det finns människor här inne som både hotar och kränker trådskaparen. Vad ger er rätten? Förstår att det kan upplevas som att man tar någon annans person och självfallet får man ha åsikter. Men att hota? Varför? Vad vinner du på det? Har du själv blivit utsatt och det brister för dig? 
    Jag har skrivit och bett om råd ibland, men blivit så kränkt att det inte går att läsa vidare. Och samtidigt så arg. Att ha en relation med någon som är upptagen är inget man just söker. Kanske den otrogne ljugit om sin relations status för dig och att det är för sent att avsluta pga känslor. Kanske du är medveten men inte vill annat än vara med personen. Pga känslor. Vi är också människor. Allt är inte svart eller vitt. 

• Svar på tråden Sluta dömma
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-04-18 11:27:07 följande:

Grattis då till den illvilliga medlemmen som lyckas inbilla sig själv att den har vunnit debatten, 
    genom att döma andra medlemmar.

Och ett stort grattis till den illvilliga som lyckades "vinna" över sin tidigare partner,
    som lyckades döma och vinna så till den grad att det uppmuntrade, kanske tvingade, partnern till otrohet för att få slut på relationen med den illvilliga.

Jag vågar påstå att den illvilliga medlemmen själv, alldeles ensam, är den enda i hela världen som tror att den har vunnit något genom sina dömanden och att den förtjänar ett grattis.

Undrar hur det kommer gå i fortsatta livet med relationer till andra medmänniskor när den är så dömande och hur det kommer gå i fortsatta livet med den illvilligas kärleksrelationer?
    Om den ens kan avstå en sekund från att döma en annan människa så att den illvilliga får möjlighet att någonsin inleda någon kärleksrelation...

haha, ja för otrohet är ju aldrig ett val utan något man "tvingas" till av en illvillig partner Drömmer

Grattis till din nyttomoral, måste vara väldigt praktiskt att kunna skylla allt på andra.
  • ClumsySmurf
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-18 11:38:11 följande:
    haha, ja för otrohet är ju aldrig ett val utan något man "tvingas" till av en illvillig partner Drömmer

Grattis till din nyttomoral, måste vara väldigt praktiskt att kunna skylla allt på andra.
    "den illvilliga"...det var ju inte bara dömade, det verkar som ljugandet fortsätter.
    jag tror någon försöker vinna med omvänd psykologi.

• Anonym (jaha)
    ClumsySmurf skrev 2023-04-18 12:45:00 följande:
    "den illvilliga"...det var ju inte bara dömade, det verkar som ljugandet fortsätter.
    Omvänd psykologi, snacka person istället för sak, projicering, rationalisering, halmgubbar, dubbelmoral, försöka tysta meningsmotståndare, försöka styra diskussioner, etc, etc...det verkar inte finnas någon ände på kreativiteten när det gäller att slippa ta ansvar för sina handlingar/åsikter Drömmer
  • Anonym (Dömer men förmår inte förklara)
    ClumsySmurf skrev 2023-04-18 12:45:00 följande:
    En av de vanligaste anledningarna till otrohet är att man vill få till ett avslut på relationen. Den som fattar sitt beslut att vara otrogen gör det i sådana fall för att avsluta en relation som man önskar ska få ett slut.

Vi känner alla till att det finns otaliga exempel på relationer som utvecklas till att bli så toxiska så att den utsatta parten inte längre känner sig kapabel, eller inte vågar pga risk för sin hälsa eller risk för fysiska och psykiska repressalier, att avsluta relationen.

I sådana fall är det både troligt och naturligt att den utsatta parten, kanske i desperation, söker sig till en annan medmänniska för att få stöd, för att upprätta sin skadade självkänsla, för att åtminstone för ett ögonblick få mötas av vanlig normal vänlighet och kärlek.
    Behovet av den utsatta parten att få känna vänlighet, att slippa ständigt bli dömd, ökar självfallet mångdubbelt större om den illvilliga och dömande parten dessutom är svartsjuk.

I en sådan relation är det för den utsatta parten fullt naturligt, en mänsklig reaktion, att känna sig tvingad fatta beslutet att vara otrogen som en sista desperat utväg för att få slut på den toxiska relationen och få slut på att ständigt bli dömd och utsatt för svartsjuka av den illvilliga parten.

Med en sådan dömande och illvillig partner, så har jag full förståelse för att den utsatta känner sig, upplever det som, att vara tvingad att fatta sitt beslut att vara otrogen.  
  • ClumsySmurf
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-18 13:00:58 följande: #292
    ClumsySmurf skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #291
    Omvänd psykologi, snacka person istället för sak, projicering, rationalisering, halmgubbar, dubbelmoral, försöka tysta meningsmotståndare, försöka styra diskussioner, etc, etc...det verkar inte finnas någon ände på kreativiteten när det gäller att slippa ta ansvar för sina handlingar/åsikter Drömmer
    Om syftet med tråden var att ändra min åsikt men inte med omvänd psykologi så förstår jag inte hur man tänkt.

• Anonym (jaha)
    ClumsySmurf skrev 2023-04-18 17:05:05 följande:
    Om syftet med tråden var att ändra min åsikt men inte med omvänd psykologi så förstår jag inte hur man tänkt.

Jag tror syftet med tråden är de gamla vanliga "jag vill kunna bete mig som ett svin men slippa kritik för det" Flört
  • ClumsySmurf
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-18 17:20:04 följande: #295
    ClumsySmurf skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #294

Jag tror syftet med tråden är de gamla vanliga "jag vill kunna bete mig som ett svin men slippa kritik för det" Flört
     det är grövre saker än kritik i TS
  • Anonym (jaha)
    ClumsySmurf skrev 2023-04-18 17:28:59 följande:
     det är grövre saker än kritik i TS
    Ja visst är det lustigt det där....

Att kritisera svek och lögner är oförlåtligt, förbjudet och något man inte behöver ha någon som helst förståelse för. Men att svika och ljuga är däremot fullt acceptabelt och något man måste ha acceptans och förståelse för.

Andra människor måste ha massor med empati och förståelse för otrogna människor men otrogna människor behöver inte ha empati och förståelse för andra.

Egoismen går som en röd tråd genom diskussionernaFlört
  • Anonym (Piggsvin)
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-18 17:50:36 följande:
    Ja visst är det lustigt det där....

Att kritisera svek och lögner är oförlåtligt, förbjudet och något man inte behöver ha någon som helst förståelse för. Men att svika och ljuga är däremot fullt acceptabelt och något man måste ha acceptans och förståelse för.

Andra människor måste ha massor med empati och förståelse för otrogna människor men otrogna människor behöver inte ha empati och förståelse för andra.

Egoismen går som en röd tråd genom diskussionernaFlört
    Rätt mycket i livet är egoism, få personer lever bara för andras skull.

Min partner har givetvis rätt att vägra vissa saker inom sex, men jag kanske inte är beredd att ge upp dem för resten av livet för det.

Är det verkligen mer egoistiskt att träffa någon ett par gånger för att fylla det behovet än att bryta sönder hela tillvaron med barn, ekonomi, älskat boende osv. för den andre?

Jag hade hellre gett min partner den friheten och fortsatt ihop.
  • Anonym (Dömer men förmår inte förklara)
    Anonym (Piggsvin) skrev 2023-04-19 06:36:46 följande:
    Rätt mycket i livet är egoism, få personer lever bara för andras skull.

Min partner har givetvis rätt att vägra vissa saker inom sex, men jag kanske inte är beredd att ge upp dem för resten av livet för det.

Är det verkligen mer egoistiskt att träffa någon ett par gånger för att fylla det behovet än att bryta sönder hela tillvaron med barn, ekonomi, älskat boende osv. för den andre?

Jag hade hellre gett min partner den friheten och fortsatt ihop.
    Jag hade också, precis som du, hellre gett min partner den friheten. Det gör mig glad konstatera att vi är flera som vågar säga att vi delar denna åsikt, även om det av vissa inte anses vara PK och de anser sig ha både skäl till och rätt att döma oss.

För mig är det dessutom enkelt konstatera att jag inte vill veta utan att jag allra helst föredrar att min partner sköter det på ett sådant sätt att jag slipper veta något och att det inte kommer ut till våra nära och kära eller till bekantskapskretsen.
    Det finns en uppenbar och fullkomligt självklar sanning som ingen någonsin har lyckats motbevisa: "Det jag inte vet mår jag inte ont av".
Svar på tråden Sluta dömma